Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OCR med iSight...

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-05 11:05
Ursprungligen av Lari Kovanen:

Det gör inte jag heller. Kamerabilden och så får jag, men den läser aldrig av siffrorna.

Ska titta lite på detta nästa vecka. Vi har en ny "liten svart" på väg

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-13 00:08

Uppdaterat till 1.4 nu...modifierat och testat på en MacBook också

http://www.memention.com/mye/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-13 12:08

Fungerar inte på min iMac 20" intel...

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2006-08-24 23:57

Skulle jättegärna kunna använda det med min Canon MV500i DV kamera, men det fungerar inte, MYE vill bara inte annat än att krascha när man försöker.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 12:11

Gillar idén skarpt, men det är ju hur svårt som helst att få programmet till att skanna av siffrorna och att hållar siffrorna inom området. Hoppas att det blir lättare framöver i nästa version. Som det är nu så går det snabbare (för mig iaf) att skriva in siffrorna manuellt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-08-28 09:44

Nya 1.5 är uppe nu...

http://www.memention.com/mye/

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-08-28 12:00

Det är inte möjligt att "scanna" ocr-numret med webcamen som sitter inbyggd i macbooksen? Eller måste man ha en i-sight?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-08-28 12:07
Ursprungligen av broel:

Det är inte möjligt att "scanna" ocr-numret med webcamen som sitter inbyggd i macbooksen? Eller måste man ha en i-sight?

Det ska gå bra. Vi har testat på en Macbook, dock ej någon Macbook Pro men vi gissar att det också borde gå bra.

Några problem? Utan att registrera kan man prova Mye som då tillåter 1 inskanning per uppstart av programmet.

Jag får det inte att funka... Har testat flertalet gånger men den vill inte läsa in. Så jobbigt är det inte att skriva in manuellt att jag orkar mecka mer med detta...

Äntligen får jag tllfälle att testa programet/funktionen.
Blev väldigt glad och överraskad när jag första gången läste om Mye.

Nu till självaste saken.
Porgramet kräver Quartz Extreme. Vad är detta och vart finner jag det isåfall?
Det enda som dyker upp när jag startar Mye är ett fönster med mig på via iSight.
För övrigt fungerar kameran bra, sitter på MBP C2D.

Någon som kan ge förklaring om Quartz Extreme som sagt!
Gokväll

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-14 07:24

Quartz Extreme är en sak i operativsystemet som har till uppgift att snabba på grafik.

Om du får upp fönstret med bild ifrån kameran så har du Quartz Extreme. Annars kommer ett fönster upp som säger att du saknar det.

Nu ska du kunna utföra de steg som behövs för att skanna in sifforna. När Mye är uppe är det viktigt att klicka i det fält som sifforna ska matas in i, och sedan hålla upp siffrorna i avskannings ytan.

http://www.memention.com/mye/

Mvh
Edward

Ok tack för svaret. Quartz Extreme finns installerat!

Men jag tror jag har ett återstående problem.
På hemsidan visas fönstret "Betala avi", men just detta fönstret får jag inte upp

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-14 20:59

Det fönstret är bara ett förenklat exempel på tex en internetbank där man ska mata in ett OCR nr.

För att testa så går det bra att bara starta Textredigeraren och klicka i ett nytt dokument efter man startat Mye.

!
Fick det att fungera nu, men måste erkänna att det krävs
precisionsarbete för att få avläsaren att börja registrera siffrorna.

Skall fundera på att köpa programet.
Verkar dock inte så smidigt som det först såg ut att vara.
Tack för hjälpen iallafall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-14 21:59

Med bra belysning fungerar det lite bättre...jag la in kontrast knappen så man lättare ser vad "datorn" ser...

Cool idé men verkar ju inte fungera så väldans bra, har efter ett antal försök fortfarande inte lyckats få programmet att läsa av. En gång lyckades det tyda fyra siffror men det var allt.
Tror nog det beror lite på den inbyggda isighten, får ju inte världens skarpaste bild direkt.
Hoppas ni jobbar vidare på det! Häftig idé som sagt och tror det kan bli bra.

Ha det fint!

edit: Macbook med inbyggd iSight

Bra idé, men faktiskt ganska oanvändbart då det tar betydligt längre tid att träffa rätt än att knappa in siffrorna.. tyvärr

Programmet gjorde mig galen, kanske enklare med en dator med extern isight, vad vet jag. Kramp i armen och ett surt humör. tack!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-03 00:34

Mye blev nyligen uppdaterad med bla en annan OCR motor som förhoppningsvis ska göra den mkt snabbare och enklare.

OBS! Stöds endast på intel och 10.5 nu (sorry för det, kollar möjligen upp 10.4 och ppc senare men kan inte lova något)

Prova gärna Länk

Bevaka tråden