Bra hårddisk för bärbar mac och pc?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 20:16

(Jag har sökt igenom hårddisktrådar men inte hittat någon som tar upp mina "krav")

Jag letar efter en extern hårddisk som
- Ska fungera för min iBook samt min flickväns bärbara PC
- Är på minst 160 gb
- Fungerar att spela upp ifrån utan att det laggar totalt (typ mp3-filer, filmer osv.)
- Möjligtvis går att driva via usb/firewire-kabeln för att slippa elsladd.

Hårddisken ska användas till att främst lagra digitalbilder. Men även mp3-filer (ja det är lagliga sådana) men jag redigerar även i Final Cut så det vore grymt om det gick att hitta en hårddisk som jag kunde använda med det utan att det är seeeeegt. Eftersom att jag kommer lagra unika filer på den (ex. bilder som jag inte kommer ha någon annanstans) så vill ja ju självklart att det ska vara en stabil hårddisk som inte är kraschbenägen och kan hålla i många år.

Vore väldigt tacksam för tips på en sådan hårddisk, som kostar mindre än 2000:-
Antar att USB2-diskar är billigare än dom med både USB2 och firewire, men räcker USB2 för mina ändamål?

Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 22:58

Jag har försökt kolla runt efter bra märken på hårddiskar men det verkar ju vara omöjligt att hitta något märke som står för kvalitet och stabilitet!
Lacie och Maxtor verkar vara vanligt förekommande, men dessvärre verkar rätt många ha problem med dom, inte särskilt stabila alltså. Finns det verkligen inget riktigt bra märke, något med ett gott rykte?

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 17:17

Gick själv och hade samma problem, två bärbara datorer med små hårddiskar... jag köpte en FREECOM CLASSIC SL 160GB NETWORK DRIVE LAN/USB2 för 1.395:- på Dustin. Fungerar kanon, jag kör trådlöst på mina två maskiner (en mac & en PC) hemma och det blev otroligt smidigt att ansluta denna drive direkt till min switch. Det fungerar utmärkat att spela mp3:or ifrån samt att lagra allt möjligt på den även via det trådlösa (54 mbs) men om du ska redigera skulle jag nog rekomendera att använda USB 2.0 porten.

Sedan om Freecom är ett riktigt bra märke som du efterfrågar kan inte jag uttala mig om, men den fungerar utmärkt för mig.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078185

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-16 17:20

PocketSmart Alu (FW+USB - ingen nätdel behövs, olika storlekar och snurrhastigheter) - är lösningen. Kolla på Macoteket.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 18:36

Var in på nån PC-affär idag å snackade med dom. Dom hade en Maxtor 250 gb 16 mb cache USB2 för 1195:-
Tyckte att det lät som ett bra pris. Har visseligen sett att Maxtor burkar kan strula ibland men det har jag ju å andra sidan läst om typ alla dessa burkar så då känns det ju nästan bättre att köpa en direkt i en affär istället för att beställa i en webbaffär där dom ju alltid säger att man ska kontakta tillverkaren om nåt går snett

Matto: Funkade den direkt till mac, eller behövde du formatera om den? den levereras med NTFS står det. Kan man köra den i NTFS till en switch och ansluta ifrån mac:en till den?

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-24 22:44

Hur stor skillnad är det i snabbhet mellan USB 2.0 och firewire?
Är det värt att lägga några hundra extra på en firewire disk?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-29 21:18
Ursprungligen av INXS:

Hur stor skillnad är det i snabbhet mellan USB 2.0 och firewire?
Är det värt att lägga några hundra extra på en firewire disk?

Helt klart värt det

http://www.barefeats.com/usb2.html

FireWire 800: up to 82MB/s
FireWire 400: up to 41MB/s
Hi-Speed USB 2.0: up to 34MB/s

usb 2.0: 1.5 Mbit/s 12Mbit/s 480Mbit/s supported
firewire (400): 100 Mbit/s 200Mbit/s 400Mbit/s supported

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-29 20:57

Kom ihåg att USB använder processorkraft - trafiken belastar datorn. FW är alltid att föredra anser jag. FW är raka rör och i verkligheten alltid snabbare än USB.

1
Bevaka tråden