Köpa iMac 17" eller vänta?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-15 19:39

Hejsan.

Jo, det är såhär att jag nyss sålde min iBook med tanke på vad som har kommit nu. iMac och MacBook Pro. Jag har lite funderingar på om jag ska ta och köpa mig en 17" iMac med Intel-processor 1.83 GHz, eller vänta tills kanske senare under året och se vad som kan komma? Eller ska man chansa på att köpa nu? För om jag köper nu blir jag väl ångersam och ångrar mitt köp senare i höst menar jag..

Svårt det där, men ni kanske kan ge lite synpunkter på vad man kanske kan göra..

Det är ju alltid lite svårt, det där.
Behöver du en dator precis _nu_?
Du har sålt din iBook? Alltså är du
just nu utan dator, har jag fattat
rätt?

Jag skulle nog vänta till en rev. B,
eventuellt en rev. C.

Men som har sagts så många
gånger innan mig; "Köp om du
böver den, om du inte behöver,
låt bli.".

Jag tror inte du skulle ångra dig
om du köper nu, skulle du det
så har Apple inte lyckats.

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 20:27

Du kommer att ångra ditt köp i vilket fall som helst om du tänker på att det alltid kommer något bättre sen. Det gör det alltid i datorvärlden. Jag har en iMac G5 revision A och ville ha en Intel iMac så fort jag såg den, trots att jag egentligen är nöjd med min. Vill du ha en bärbar, det kommer en Intel iBook under året, Jobs sa att hela produktlinjen ska uppgraderas till Intel processorer under året.

Som ztaafen säger tippar jag också på att vänta på fler revisioner (fast det är kanske för mycket eftersom du inte har nån dator). Men faktum är att nya produkter ofta har problem + att man inte kan räkna med att allt fungerar som det ska (hur bra Apple än lovar att det är, t ex Rosetta). Förhoppningsvis blir en Intel iBook bättre en iMacen och fler program och Tiger uppdateringar har kommit till Intel Macarna.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-15 20:55

Tack för era svar. Jag _Behöver_ ju ingen dator just nu, men tyvärr sitter jag ju med Windows då. Och att få ha den känslan att äga en egen iMac eller Intel iMac då, det är ju alltid något speciellt. Jag sålde min iBook för jag är så sugen på att köpa en Intel iMac, men vet nog kanske att jag kommer ångra mig. Min lärare sa åt mig att jag skulle vänta till nästa lansering av Intel iMacen, alltså, kanske revision B då eller vad det är. Det är bara så jobbigt att liksom inte riktigt veta hur man ska göra, eftersom många alltid vill ha det nyaste. Jag tänker mest på vad som kan komma nu under året och som ni säger har ju en hel del nya datorer som har lanserats nu många småfel som då kommer att fixas när en revision B kommer ut. Kanske blev lite kluddrigt det här inlägget men jag tror jag väntar faktiskt.. Även om jag inte vill.

Jag tycker du bara ska fräsa på om du vill ha en iMac. iMacen har samma chassi som förut och en processor som drar mindre ström och skapar mindre värme, vad skulle Apple kunna misslyckas med?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-15 21:31

Jo, men vad gör jag i höst då? Jag vet, iMacen är ju nästan så som den var förut, dessutom vore det really nice och ha en egen stationär otroligt fin dator ståendes här bredvid. Det är rätt underbart ändå, men jag avvaktar nog och ser om det kommer någon revision B eller vad det nu kan komma.. Jag menar, 10.4.4 har väl lite småbuggar i sig? Hehe, det har ju allt i början..

Ursprungligen av dayweed:

Jo, men vad gör jag i höst då?

Om du köper en i höst, vad gör du till våren året efter då en ännu nyare kommer? Med ditt resonemang kan du ALDRIG köpa nåt nytt. Utvecklingen slutar inte för att just en själv köper.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-15 22:52

Det har du rätt i. Men jag menar, jag borde ju vänta på den senare som kommer ifall det är något fel i den här som kommer nu. Dessutom tar det en hel månad att leverera datorn också

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-15 22:56

iMac Intel Core Duo är inte riktigt en rev A eftersom det i princip "bara" är arkitekturen som har ändrats. Det är en ganska speciell situation faktiskt. Visst kan man vänta i all oändlighet, men inte jag. Jag har just beställt en 20" med 256MB VRAM.

Och jag har bara ångrat ett datorköp jag gjort. 2001 köpte jag en Athlon 1.2GHz och det var väl en okej burk, men den lät skitmycket och framförallt fanns det inget vettigt OS att köra på den, så den ersattes av en iBook 12".

Du kommer inte ångra dig.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-16 07:22

Om jag köper nu så säger du att jag inte kommer ångra mig. Men varför inte vänta på en rev A då om det inte ens är en sådan om det nu bara är själva arkitekturen som har ändrats då lär det ju komma någon "rev A" snart egentligen då. Annars blir det till att kanske beställa i veckan..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-16 07:55

Jag menar att på sätt och vis är ju den nya iMacen en rev D, men med en annan arkitektur än tidigare (A,B,C). Visserligen är det ett stort steg att byta processor, men jag utgår från att Apple inte gör bort sig här. Det skulle vara mycket illa för Apple om den första Intel-macen var ett problembarn.

Detta kanske kan lugna de som är rädda för barnsjukdomar lite i alla fall:

Intel has indicated to MacFixIt that upcoming Macs based on the company's chipsets will not be proprietary. In other words, the processors and associated components used by Apple will be the same Intel products available to other PC manufacturers, not products designed specifically for Apple.

According to an Intel representative, the company "will sell Apple products that are available to other customers." The representative also noted that Intel will not have to make any modifications to its current manufacturing process in order to fulfill Apple's needs -- in terms of both volume and design.

Källa: MacFixIt via Apple/Intel FAQ

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-16 22:15

Det låter ju bra.. Blir nog till att jag beställer ändå nu i veckan elleri början av nästa. Så himla svårt att bestämma sig ju.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-17 01:02

Det låter ju bra.. Blir nog till att jag beställer ändå nu i veckan elleri början av nästa. Så himla svårt att bestämma sig ju.

Hur blir det med dina PPC-program? Har du investerat i några såna? Glöm inte att kolla den kostnaden!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-17 09:12
Ursprungligen av Homy:

Hur blir det med dina PPC-program? Har du investerat i några såna? Glöm inte att kolla den kostnaden!

Jadu, dem programmen fungerar väl förhoppningsvis med det här med Rosetta? Hur ska dom annars kunna ordna det här om alla program är gjorda för PPC? Inte mycket att göra åt, men vad var det Steve sa? Dem skulle ju börja göra programmen för Intel också nu eller var det var..

Hejsan.

Jo, det är såhär att jag nyss sålde min iBook med tanke på vad som har kommit nu. iMac och MacBook Pro. Jag har lite funderingar på om jag ska ta och köpa mig en 17" iMac med Intel-processor 1.83 GHz, eller vänta tills kanske senare under året och se vad som kan komma? Eller ska man chansa på att köpa nu? För om jag köper nu blir jag väl ångersam och ångrar mitt köp senare i höst menar jag..

Svårt det där, men ni kanske kan ge lite synpunkter på vad man kanske kan göra..

Spara ännu mera pengar och ta 20" modellen istället! Nöjdhetsgraden ökar avsevärt!:cool:

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-17 09:12
Ursprungligen av Solitere:

Spara ännu mera pengar och ta 20" modellen istället! Nöjdhetsgraden ökar avsevärt!:cool:

Jo, jag ska nog göra det.. Jag kan ju alltid låna cash :> Fast jag lär nog inte få göra det ändå och då är det lika bra att köra på en 17-tummare..

Nu är det ett perfekt läge att satsa på en ny iMac. Ett så här stort prestandalyft lär vi få vänta på tills det kommer igen, särskilt iMacen ger väldigt mycket prestanda för pengarna. Självklart är det säkrare att vänta på nästa generation, men är du beredd att vänta den tid det kan ta?

Jag har hoppat på första generationerna av både iBook G4 och iMac G5 och ångrar det inte en sekund. iMacen drogs visserligen av högljudda fläktar men det hängde med även till nästa generation. Trots att det kom både en B och C revision av iMac G5 har jag inte varit intresserad av en uppdatering till dessa eftersom min rev. A är precis lika bra. Nu med Intelprocessor är läget däremot annorlunda eftersom hårdvaran är mycket bättre. Satsa på en 20-tummare, den kommer att hänga med bra i flera år framåt.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-17 09:11

Kristian B, tyvärr har jag inte kapital till en 20-tummare. Det saknas ungefär 3000 men det kan jag få ihop till mitt sommarjobb. Jag menar, 17-tum, 20-tum. Egentligen är det inte så stor skillnad. Och som du säger, jag vet en kille som fortfarande sitter med en iMac G5 1,6 GHz, så det är nog ingen fara. Jag kan köra på en 20-tummare men det känns ju lite väl stort fast det är rätt bra att ha den några år också. Det jag menar är ju att man inte behöver köpa en ny senare om det kommer. 17-tum fungerar ju också.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 09:53

Stackare Blir "bara" en 17" då?

Men seriöst, 20" är en grym skärm! För mig är skärmen egentligen mycket viktigare än processorn. Och det är STOR skillnad på 17" och 20" när man ser dem sida vid sida.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-17 16:55

Det blir "bara" den ja. Jag orkar ju inte vänta ett halvår, då är ju dom här gamlingar! Haha. Allt eller inget, så är det. Min lärare sitter fortfarande med sin "gamla" iMac G5 1,6 GHz PPC. Så jag menar.. Jag klarar mig ju med 17"-tum, men 20" är fantastisk egentligen. Jag kan ju alltid koppla till en extern också. Jag förstår det, det är ju stor skillnad när man kollar också. Men jag har nog bestämt mig faktiskt. Bara om banken vill ha öppet lite längre så hade det kunnat gå att jag hade beställt idag, men icke >_<

Glöm allt jag sagt! Nu är den beställd! Drog till rejält med en 20"tummare. Är ni glada nu?
Fan vad härligt det ska bli! Men nu börjar den låååånga väntan..

Senast redigerat 2006-01-17 22:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 08:29

Glöm allt jag sagt! Nu är den beställd! Drog till rejält med en 20"tummare. Är ni glada nu?
Fan vad härligt det ska bli! Men nu börjar den låååånga väntan..

Nu är jag nöjd!

Vi väntar tillsammans!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-17 23:07

Grattis! Själv tror jag det blir en 17" för min del. Skulle jag ha behov av större skärm eller skulle den gå sönder kan jag alltid köpa en extern 17" eller 19" för de extra 4000:- och koppla till iMacen.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-18 21:31

Det är sant.. Helt skitbra att man kan koppla till en extern skärm sådär. Jag har turen med att äga en 19" TFT så det blir himla bra det där.. 17"aren tyckte jag är egentligen lite för liten, inte för att jag kanske behöver 20" men jag tänkte ju att den här ska hålla ett par år också.

Det är sant.. Helt skitbra att man kan koppla till en extern skärm sådär. Jag har turen med att äga en 19" TFT så det blir himla bra det där.. 17"aren tyckte jag är egentligen lite för liten, inte för att jag kanske behöver 20" men jag tänkte ju att den här ska hålla ett par år också.

Men din 19" har ju lägre upplösning än iMacens 17" så det är ju ingen vinst. Två bildskärmar är ju också begränsat kul. Verkar häftigt i början men efter ett tag känns det bara klumpigt. iMac 20" har en fenomenal upplösning och kvalite som är värd varenda öre.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-19 08:15

Det har du i och för sig rätt i. iMac 20" har ju all upplösning man behöver liksom. Den där 19"aren kommer ju kännas ganska liten jämfört med den där lilla. Helt rätt. Helt otrolig maskin det där..

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-19 09:24

Vad bra

Det gör vi. När beställde du nu igen?

1
Bevaka tråden