Apple Cinema 30 tum

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att använda denna skärm till en pc på 3.0 Mhz?
Vilket grafikkort i så fall?

Mvh
Gunnar Britse

3 MHz låter lite lite. Osäker på vilket kort som behövs, men dual-link DVI med DDC-stöd är nog ett krav.

/M

Glömde ett g

Min pc är på 3 ghz. Är det någon som vet mera om Cinema 30 tum och pc.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-15 19:02

Vilken processor det är i din dator är irrelevant (så länge den inte är antik i alla fall)

Som Martin skrev ovan, du behöver veta om ditt grafikkort stödjer Dual-link DVI. De flesta konsumentkorten gör det nämligen inte.

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 20:50

Du behöver rätt så kraftfullt grafikkort. Kolla in Dells senaste, en 30'' som enligt vad jag förstår är samma kvalitet som Apples 30'' eftersom de har samma underleverantör. Dells är kanske inte lika snygg men den är drygt 5000 kr billigare. OK, Apples skärm är snyggare men är den 5000 kr snyggare? De pengar kan du i stället lägga på grafikkortet om du inte redan har den. Dell föreslår en nVidia Quadro Geforce 7800 GTX på ung 5700 kr (!!). Det kanske går att hitta billigare, men jag har faktiskt ingen koll.

EDIT: två missar, egentligen har Dells bättre specs på ljushet och kontrast + 3 års garanti (Apple ger bara 1 år)

Ursprungligen av elsevero:

Du behöver rätt så kraftfullt grafikkort. Kolla in Dells senaste, en 30'' som enligt vad jag förstår är samma kvalitet som Apples 30'' eftersom de har samma underleverantör. Dells är kanske inte lika snygg men den är drygt 5000 kr billigare. OK, Apples skärm är snyggare men är den 5000 kr snyggare? De pengar kan du i stället lägga på grafikkortet om du inte redan har den. Dell föreslår en nVidia Quadro Geforce 7800 GTX på ung 5700 kr (!!). Det kanske går att hitta billigare, men jag har faktiskt ingen koll.

EDIT: två missar, egentligen har Dells bättre specs på ljushet och kontrast + 3 års garanti (Apple ger bara 1 år)

Apple's är helt klart 5000 kr snyggare!
Det är det som är grejen med Mac o Apple. Du kan lätt få samma prestanda för billigare peng, men då får du bl.a inte Designen!!

Iofs så tycker jag inte att dells skärmar är så mycket fulare, det handlar ju trots allt bara om en 1-2 cm tjock kant runt om. Självklart så gör sig dock en silverfärgad skärm mycket bättre än en svart jämte en mac...

En skärm med svarta kanter kan ju inte TCO 99-märkas eftersom det är jobbigare för ögonen än en grå kant. Så det finns en en god anledning till aluminium..

Iofs, men jag har hört från flera håll att dell-skärmar faktiskt är bättre än apples.

• Medlem
  • 2006-01-19 14:09

Jag har kollat specifikationerna på skärmarna och Dell har både högre kontrast (700:1 vs 400:1) samt högre ljusstyrka (400cdm/m2 vs 270cdm/m2) och snabbare uppdateringsfrekvens (11 el 14 ms vs 16ms). Dell är ju helt klart bättre! Dessutom går det att vrida skärmen pga foten, minns inte om den är höj/sänkbar.
De blir väl till att köpa en sån, köpa silver-grå färg å spraya kanten! + ta ett apple-klistermärke å sätta på i bak.
Eller.. så hoppas vi att apple också upptäcker den nya skärmen (om dom nu har samma underleverantör) å uppgrader sin 30"! Vi får väl se på nästa keynote...

När kommer Apple med nya skärmar tros? Vill ha Apple Cinema Display 30" med 3ms respons och ypperlig kontrast och ljusstyrka nu

1
Bevaka tråden