Köp av trådlös router.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-15 13:20

Måste skaffa mig en router som skall användas till att dela bredbandet mellan tre datorer i huset. en mac och två pc. Jag har inget airportkort i macen och inte heller några trådlösa kort i de andra datorerna, tänkte köra med sådana där usbsticks. Macen behöver egentligen ingen usbstick då jag hade tänkt att koppla den med sladd till routern. Är det någon som kan tipsa mig om en bra och hyffsat billig router som hade passat till dett?

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 13:27

Jag inhandlade en D-link 624+ till min farsas hus för ett tag sedan. Fungerar utmärkt tycker jag. Inte varit något strul alls. Bara koppla in till ADSL modemet och köra. Jag har för mig att det finns paket med D-link 624+ och usb stick för trådlöst till PC. Killen som jag köpte routern av frågade nämligen om jag ville ha USB stick till men jag avböjde detta eftersom jag kör Airport Extreme på alla berörde datorer.

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 14:43

Jag har en Netgear WGR614, som tuffar på hur fint som helst. Kostade nån stans runt 550:- när jag köpte den. Kör en Powerbook trådlöst, och en PC och Xbox via kabel till den utan några problem alls.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-15 15:46

Jag kan inte rekommendera Dlink. Det är lite som lotto med deras grejer. Av 10 AP så fungerar 3st helt utan strul.
Netgear är något bättre. I dagsläget hade det blivit en Linksys

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 20:51

Linksys WRT54GS!

• Medlem
  • 2006-01-21 18:47
Ursprungligen av oskarrr:

Linksys WRT54GS!

Med openWRT, underbar router om man får tag på rätt revision.
OpenWRT är en linux dist för bland annat wrt54gs, med paketsystem som debian.
Underbar och stabil, oändliga möjligheter med den.

Jag läste att Linksys nu bytt till VxWorks för v5 av WRT54GS, det betyder bye bye OpenWRT för den enheten. Så man måste få tag i v4 av den routern för att få köra OpenWRT.

Jag är lite sugen på en 11g-router sedan jag köpte ny iBook i somras och därmed har ett 11g-kort, men hemma har jag bara en 11b-router (D-Link). Jag funderade på WRT54GS men jag blev lite besviken när jag läste vilken "throughput" den hade mellan WAN och LAN jämfört med Linksys nyare WRT54GX. Eftersom vi snart får 100Mbit i vårt husnät vill jag inte ha en router som stryper den fina linan.

Men det verkar som att ingen lyckats få OpenWRT att fungera på WRT54GX ännu. Än så länge är det bara Linksys firmware som gäller.

Kommer man upp i prisklassen för WRT54GX börjar man ju snegla på D-Links DGL-4300 som har gigabit på LAN-portarna och mycket fin throughput. Gigabit ju hör framtiden till. Fast frågan är hur stor nytta man har av det...

Senast redigerat 2006-01-28 15:38

Och när Adrian ändå nämde det, vad finns det för alternativ för oss med 100mbit och inte vill ha en router som skall leka flaskhals? Min dlink drog ner hastigheten till "endast" 45mbps

Ursprungligen av Noumenon:

Och när Adrian ändå nämde det, vad finns det för alternativ för oss med 100mbit och inte vill ha en router som skall leka flaskhals? Min dlink drog ner hastigheten till "endast" 45mbps

Om du kollar testerna jag länkade så är det några som presterar riktigt bra. D-Linken t.ex. ligger på närmare 90 mbps. I testerna finns finns länkar till liknande produkter.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-29 14:25
Ursprungligen av Noumenon:

Denna kanske
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1250
ca 800 spänn. OBS! Ej trådlös

Ja den verkar ju ok. Fast jag vill ha trådlöst också. Synd bara att de trådlösa idag har massa finesser (olika typer av MIMO-teknik) som vi macanvändare inte får nytta av (om vi inte skaffar externa USB-adaptrar, men det känns ju onödigt när man har AirPort inbyggt). Jag antar att Apple väntar in 802.11n-standarden, men den är ju inte i närheten av klar ännu, tyvärr.

Netgears senaste, RangeMax 240 Wireless Router (WPNT834), har väldigt fin throughput, 94 Mbps, vilket i praktiken är så mycket som är möjligt. Men då betalar man för MIMO-tekniken, som visserligen är riktigt snabb, men inte passar med mac och dessutom inte är så vänligt mot närliggande nät.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-08-28 23:02

Om man vill veta vilka routrar som följer krypteringsstandarder bäst (och är mer svårhackade) så titta in på KisMacs dokumentationssidor.

MR

Ursprungligen av henil:

Den är underbar! efter flera Belkin och Netgear (ja, och tidigare D-link) som jag varit mindre nöjd med hittade jag denna underbara tingest! Nedladdningshastigheten är en helt annan, BF2 har aldrig laggat osv. Extremt bra konfigureringsmöjligheter!

Jag har UPC 8 upp 24 ner och trodde länge jag blev blåst eftersom jag aldrig kom i närheten av den hastigheten. Med denna router börjar det däremot likna något!

Sen jag köpte den för några veckor sedan har den aldrig gått ned, tappat connect eller hastighet. Loggen visar 100% säker gång.

Nämnde jag att den är underbar!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-08-29 19:15
Ursprungligen av crownswe:

Den är underbar! efter flera Belkin och Netgear (ja, och tidigare D-link) som jag varit mindre nöjd med hittade jag denna underbara tingest! Nedladdningshastigheten är en helt annan, BF2 har aldrig laggat osv. Extremt bra konfigureringsmöjligheter!

Jag har UPC 8 upp 24 ner och trodde länge jag blev blåst eftersom jag aldrig kom i närheten av den hastigheten. Med denna router börjar det däremot likna något!

Sen jag köpte den för några veckor sedan har den aldrig gått ned, tappat connect eller hastighet. Loggen visar 100% säker gång.

Nämnde jag att den är underbar!

OK!

Då är frågan om man ska köpa den med eller utan trådlös möjlighet (DGL-4100).

Ursprungligen av henil:

Då är frågan om man ska köpa den med eller utan trådlös möjlighet (DGL-4100).

Om du aldrig tänkt använda en bärbar dator, ansluta en trådlös mediaspelare, spela med en Nintendo DS eller liknande, och aldrig kommer att få besök av någon som skulle vilja göra något av ovanstående, då kan du köpa 4100... Med andra ord rekommenderar jag varmt att skaffa 4300

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-09-03 22:51

Okeli dokeli!

1
Bevaka tråden