Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garmin GPS program kommer till Mac

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 13:24

Garmin kommer att utveckla sin program även för OS X!

http://www.garmin.com/pressroom/corporate/011006.html

Inte en dag för tidigt! Jag behöver inte skaffa någon PC!

Åhh, äntilgen!

Verkligen grymt! Förhoppningsvis behöver jag inte ha PC:n alls nu till geocachingen!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-14 22:03

Viktigaste anledningen till att låta sig plågas av VPC försvinner.........(?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 18:16

Inte så lovande

Slutet av 2006! Ska vi tror att eTrex modellerna komma då kunna kopplas till en iBook? Med positiv resultat alltså.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 23:50

MacGPS Pro fungerar ( via USB ) med en GPSmap 60CS så nog borde Garmin kunna fixa även eTrex, eller...?

Undrar om det går att få testa någon Beta?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-29 02:09

Härligt! Mitt tangentbord har just pajat på min nav-peze - så detta var inte en dag för sent

Senast redigerat 2006-01-31 12:09

Nån som vet nåt mera angående detta? Slutet på 2006 närmar sig med stormsteg..

Har haft kontakt via epost, "training center" skulle varit klart denna vår, resterande mjukvara i slutet på detta år.

Svaret är att de ej är klara med training center och de har ingen plan på när det kommer släppas. Synd för dem, jag sket i det och köpte en nike+ för knappt 300 spänn istället...

nike+? Är de också gps eller vad?

Enligt detta pressmeddelande daterat 29/12 så har dom nu släppt Garmin Training Center™ till Mac. Dock rätt försenat om man kollar på datumen i detta pressmeddelande. Så man får väl hoppas nu att MapSource inte är 6-8mån bort nu utan att de kommer hyffsat snart..

Man får väl kallt räkna med att det kostar, till skillnad frpn Win-CD'n som låg i boxen.
jaja, bara det kommer så får man väl vara nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 14:06
Ursprungligen av Johan S:

Enligt detta pressmeddelande daterat 29/12 så har dom nu släppt Garmin Training Center™ till Mac. Dock rätt försenat om man kollar på datumen i detta pressmeddelande. Så man får väl hoppas nu att MapSource inte är 6-8mån bort nu utan att de kommer hyffsat snart..

På deras FAQ kan man läsa att MapSouce kommer innas under 2007.

Evig väntan

Till vilket ändamål?

Ni som har skrivit inläggen här och väntar på Mapsource till mac os x. Vad använder ni GPS till? Främst till geocaching eller?

Greenjuice

Ursprungligen av greenjuice:

Ni som har skrivit inläggen här och väntar på Mapsource till mac os x. Vad använder ni GPS till? Främst till geocaching eller?

Greenjuice

Min garmin 276c har blivit "oumbärlig" i båten mörka kvällar. Plus att den är bra när man knixar in sig i okända, grunda vatten. Med programvaran så kommer jag att ladda ner bilkartor också så man kan ha den på landbacken också. (dock inte lika väsentligt för mig, men kan kanske bli det.)

Senast redigerat 2007-01-04 19:13
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-11 13:20
Ursprungligen av greenjuice:

Ni som har skrivit inläggen här och väntar på Mapsource till mac os x. Vad använder ni GPS till? Främst till geocaching eller?

Greenjuice

Ladda in bilkartor i min GPSmap 60CS, använder den dels för navigering vid resor i europa men även till geocaching. Då jag bara har en MacBook som bärbar så skulle det vara riktigt trevligt att kunna använda den för att byta kartor i GPSen, då jag har begränsat med minne i min GPS.

Lite av varje

Använder min 60Cx tillsammans med Friluftskartan Pro, mest när jag paddlar kajak, men ibland "leker" jag geocaching. Har använt programmet MacCaching vid Geocaching lite grann och det kan nog bli bra vad det lider.

När Garmin kommer med Macprogram så köper jag nog lite Bluechart-sjökort och även vägkartor. Skärmen på 60Cx känns dock lite liten (svårt att få överblick), men samtidigt är själva enheten lagom stor för att ta med sig.

När iPhone kommer kan man kanske köra den med en GPS-puck och Google Earth/Maps för smidig bilnavigering?!

Ursprungligen av eriksjos:

Använder min 60Cx tillsammans med Friluftskartan Pro, mest när jag paddlar kajak, men ibland "leker" jag geocaching. Har använt programmet MacCaching vid Geocaching lite grann och det kan nog bli bra vad det lider.

Jag läste att Mapsource inte kommer nu de närmaste tiden utan den kommer närsomhelst, när de är klara med Mapsource för mac. Tydligen tar det längre tid än väntat.

Hur tycker du Maccaching har fungerat? Bra?

Greenjuice

Ursprungligen av greenjuice:

Hur tycker du Maccaching har fungerat? Bra?

Verkar funka helt okej, har dock inte använt det så mycket ännu, bara testat lite lätt. Men jag tycker det verkar lovande och så är det ju kul att det kommer lite gps-program som inte kostar skjortan till macen.

Fortfarande begränsat dock

Tyvärr är det begränsat med bra GPS-program till OS X, särskilt för oss som bor i Europa. Det är lättare i USA där det finns flera program. Här kan jag tipsa om ett program som jag har hittills använt till geocaching - Load My Tracks. Det här kan även hantera KML. Ett enkelt program men ändå stabilt.

http://www.cluetrust.com/LoadMyTracks.html

Ett annat program, mer för geocaching, som man laddar ner via Safari - Geocaching Menu

http://www.infinite-loop.dk/geocachingmenu/index.php

Det sägs att det ska komma ny version av G Menu snart.

Annars kör jag mest GPS-program i Windows tyvärr, bla Mapsource, GSAK, Kartex osv.

Greenjuice

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-13 14:29
Ursprungligen av greenjuice:

Tyvärr är det begränsat med bra GPS-program till OS X, särskilt för oss som bor i Europa.
...
Greenjuice

GPS OMBORD
GPSNavX har jag använt en säsong i en iBook G4 för mina BSB-kort på våra långturer i Kattegatt och södra Östersjön med Rügen och Polen. GPSNavX är skrivet för OSX och därmed mycket snabbare än Offshore Navigator som fick köras via Virtual PC. Enkelheten och snabbheten i GPSNavX övertygade och ON spolades trots att den hade flera inställningar. Programmet uppdateras flitigt och har även anslutninsmöjligher för radar och AIS.

Det tog mig många år att hitta rätt GPS för en sjöburen mac. Vägledande var utförliga tester på GPSy-hemsidan samt http://www.klostermaier.de/andreas/gps.html. Jag fastnade då för Garmin 12XL som garanterades fungera ihop med Keyspans Serial-to-USB-adapter och en USB-mac.
Demo: http://www.gpsnavx.com

Navigare necesse est, men inte till vilket pris som helst.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-01-11 15:30
Ursprungligen av greenjuice:

Ni som har skrivit inläggen här och väntar på Mapsource till mac os x. Vad använder ni GPS till? Främst till geocaching eller?

Greenjuice

Lägger upp rutter, waypoints och firmware/sjökorts-uppgraderingar till mina plotters i båten(en GPSMap 276c i segelbåten, och en GPSMap 172c i motorbåten)

Testade Maccaching idag och de verkar fungera rätt bra med min Garmin etrax Venture Cx.
Har man redan laddat in alla kartor så fungerar de ju bra att bara föra över waypoints med.

Har testat Training Center för Mac

Förstår inte varför det tog så lång tid att utveckla. Känns väldigt magert.
Motionbased.com har långt fler funktioner och funkar bättre. Beta-känsla.

Hoppas MapSource är bättre...

Garmin Mac-glöm Det" De Lovat I 2 år Nu

Ursprungligen av Moi:

Garmin kommer att utveckla sin program även för OS X!

http://www.garmin.com/pressroom/corporate/011006.html

Inte en dag för tidigt! Jag behöver inte skaffa någon PC!

JAG HAR SLUTAT TRO PÅ DEM, GARMIN DETTA HAR DE LOVAT SEDAN 2005 OCH HELA TIDEN SKJUTE FRAM DET, SLUTET AV 2006 NU SENAST SLUTET 2007Hello,

Thank you for contacting Garmin International. I will be happy to help you this. Unfortunately our units are not Mac compatible at this time. However, we have announced and fully intend on being Mac compatible by the end of 2007. We do not intend on making software like Nroute for the bluechart software at this time. I will place this in the suggestions box for you.

ANTINGEN KÖR JAG SOFT PC ELLER ANNAT ELLER SKAFFAR MAC ENC GPSNavX.app

ANDERS

Jag orkade inte vänta mera,köpte Friluftskartan Pro och kör den i Windows & VMWare Fusion. Fungerar att ladda in kartor och allt där, till skillnad från Parallels som inte alls hittar GPS'en när man kopplar in den.

Man får väl bara hoppas att kartan kommer gå att köra med MapSource Mac när (om) det nu kommer till OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-22 09:58

Garmin + mac = sant!

Köpte en nüvi 760 i december som hade kallstartproblem. Kollade uppdateringssidorna och hittade senare en webuppdatering för macanvändare, liksom en point-of-interest loader och nu senast Mapsource för mac för NT enheter.

För att glädjen skall bli fullständig krävs att Sportmanship sänker priserna för kartmaterialet. Skall till USA och finner att man där betalar mindre än hälften av vad man får ge för en City Navigator North America NT v8 i Sverige. Dessvärre måste man köpa där, Garmin säljs via Amazon m.fl. bara i USA och Kanada.
http://www8.garmin.com/macosx/
http://www8.garmin.com/cartography/mapSource/citynavnt.jsp

Stöd för sjökortsplotter saknas fortfarande, så är det bara!

Deras "mest populära" plotter 276C som funnits på marknaden i alla fall tre år, eller mer fungerar fortfarande för mig men att uppdatera den på Macen, det är bara att glömma.

Det som stör är deras halleluja-snack på hemsidan att Apple-Mac minsann är något man gillar.
Sååå, fixa mjukvara dårå, sopprötter innan jag kör på grund!

(Bara uttrycket "Apple-Mac", det är typ IBM-jargong)

1
Bevaka tråden