Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudloop uppstår

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-13 21:28

Jag har haft en Powerbook nu sen i november och har en grej jag stör mig väldigt mycket på Detta är att när jag spelar upp musik eller spelar World Of Warcraft så hamnar ljudet vid korta perioder i en loop och volymen höjs för att sedan gå tillbaka till det normala några sekunder senare.

Detta är ganske ett litet men rätt så irriterande problem när man t.ex har lurarna på sig eller spelar upp det i mina externa högtalare.

Har någon en lösning på problemet. Har sett att det nämns i andra trådar men ingen lösning. Är det dags att kontakta supporten?

Annars är jag faktiskt helnöjd med min switch.

Ursprungligen av jaywall:

Jag har haft en Powerbook nu sen i november och har en grej jag stör mig väldigt mycket på Detta är att när jag spelar upp musik eller spelar World Of Warcraft så hamnar ljudet vid korta perioder i en loop och volymen höjs för att sedan gå tillbaka till det normala några sekunder senare.

Detta är ganske ett litet men rätt så irriterande problem när man t.ex har lurarna på sig eller spelar upp det i mina externa högtalare.

Har någon en lösning på problemet. Har sett att det nämns i andra trådar men ingen lösning. Är det dags att kontakta supporten?

Annars är jag faktiskt helnöjd med min switch.

Du är inte ensam. Jag har samma problem. Ringer man apple däremot så säger dom sig aldrig ha hört talas om det (man vet inte om man ska eller ) Adam Curry tar numera dagligen upp det i sin [URL="<a href="http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.wo...">iTunes</a>"]Podcast 'the daily sourcecode'[/URL] han och andra podkastarer som kör mac retar sig till vansinne på detta. Det har kommit en del förslag på att slänga vissa plist eller prefs-filer men än så länge utan resultat....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-14 00:38

Jag antar att du också har den nya versionen av PBn då?

Ursprungligen av jaywall:

Jag antar att du också har den nya versionen av PBn då?

Ja, så vitt jag förstår, så drabbar det bara senaste 15"powebooken. Är 17"pb'n också drabbad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-14 01:39

Finns en hyffsat lång tråd på Apple:s diskussionsforum om just detta. Mycket har testats, men ingen definitiv lösning har hittats än.
Helt klart irriterande med ljudloopandet.

Jag har också problemet, mycket irriterande!

Jag har också den senaste versionen av PowerBook G4 15"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-14 11:02
Ursprungligen av capojava:

Jag har också den senaste versionen av PowerBook G4 15"

Kan man reklamera en produkt för ett sådant här problem? Måste Apple erkänna att felet finns eller är det jag som måste bevisa något?

Det "jobbiga" är ju att problemet uppstår så sällan och oregelbundet. Det gör det väldigt svårt att visa upp felet. Men det kanske man inte behöver?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-14 11:19
Ursprungligen av capojava:

Det "jobbiga" är ju att problemet uppstår så sällan och oregelbundet. Det gör det väldigt svårt att visa upp felet. Men det kanske man inte behöver?

Det blir ju en liten knepig situation. Tänk om det är en person som ska ha sin dator i en live-performance och detta fel uppstår. Det hade kännts otrevligt i mina öron.

jag har samma problem på min nya 17".
sjukt jobbigt. kollade på film igår och det hände typ 5-6 gånger på 3h.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 09:29

Jag hade en pb15" den senaste versionen och det hänte ett par gågner när jag lyssnade på iTunes. Riktigt jobbigt

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 22:57

Jag har också råkat ut för ljudloopen, jag har senaste varianten av 15" PB. Jag har fått för mig att det framförallt händer när jag ställt in ljud in/ut i något annat än 16 bit 44,1 KHz.
Första gången jag kan minnas att det hände hade jag mixtrat med ljud/midi-inställningar och lyssnade med 24/96 intsällt, det har också hänt när jag har haft 16/48 inställt. Jag tror inte att det har förekommit i 16/44,1, någon som har samma erfarenheter?

Apple som motvilligt tvingas erkänna att problemet finns hävdar att problemet uppstår om man har mer en ett ljudprogram igång samtidigt. Om dom med det menar att man ska acceptera den förklaringen och rätta sitt användande därefter vet jag inte. Jag kan inte se annat än att det här är något som måste bli föremål för ett garantiåtagande för så här kan man ju bara inte ha det om man jobbar med ljud på sin maskin.

Uppenbarligen är vi inte ensamma om den upplevelsen av powerböcker med stamningsproblem. Grundarna av siten http://powerbookdefect.info/ har börjat ruttna på Apples tystlåtenhet i ämnet:

Citat:

What is "PowerBook Defect"?
We are PowerBook-owners that are experiencing a sound defect in the latest PowerBook G4. The problem occurs on the high-resolution models, 15 and 17 inches (update: also the 12”), and probably on ALL the new Powerbooks being sold in the shops today. A lot of people says that the ”echo/loop” problem disappears if you use a external soundcard instead of the internal one - this insinuates that ALL new PowerBooks have some sort of damage on the internal soundcard that provoke this error to happen.

Knalla dit och skriv på uppropet och hoppas på en MacBook som kompensation

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 11:36

Det har satts upp en hemsida om ljudloopandet på Dual Layer-versionerna av PB 15" och 17".

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 19:22

Hmm, även jag har nya PowerBook 15" och har detta problem. Ringde Apple Care igår och hon viste ingenting om det hela.

Hoppas dom erkänner snart! Det är ju skandal att problemet finns för oss använadre men inte för Apple. :/

Ursprungligen av KoTTeN:

Hmm, även jag har nya PowerBook 15" och har detta problem. Ringde Apple Care igår och hon viste ingenting om det hela.

Hoppas dom erkänner snart! Det är ju skandal att problemet finns för oss använadre men inte för Apple. :/

Gå in och anmäl dig på http://powerbookdefect.info/ så det bir lite tyngd i uppropet. Jag tycker det verkar oseriöst av apple att påstå att dom inte hört talas om det vid det här laget.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 20:45

Har redan gjort! Nu är ju media informerad, finns nyhetsartiklar på både 99mac och Macfeber och säkert många utländska sidor. Det om något borde få Appla att insee.

nu får det fan hända nånting. techsupporten tog det inte på allvar. 'det har vi aldrig hört talas om'....

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-27 17:12

jag har varit i kontakt med apple de senaste 2 dagarna och får nu en ny dator hemskickad samtidigt som jag behåller denna tills den nya anlänt så jag kan göra en backup på allt

om ni ringer apple support fråga efter Adam, han är införstådd i problemet och vet vad jag menade med loopande ljud då jag spelat upp det för honom samt hänvisat till flera länker

blev sedan kopplad till Kundservice på irland där jag krävde en ny dator vilket de nu skickar

och ifall jag får problem med denna så får jag mina pengar tillbaka samt att jag personligen switchar åt andra hållet mot pc igen vilket jag helst inte vill.

många på apple support vet inte ens vad man menar när man säger att ljudet looper och en person hänvisade mig till tipset att bara köra ett program i taget, gissa om han blev ställd när jag började skälla på honom, han förstod inte att om man köper en dator för över 20.000 så vill man kunna köra flera program samtidigt, annars hade jag fortfarande suttit med dos i dagsläget som vid ett tillfälle bara klarade att köra ett prog.

missnöjd applekund som troligen switchar ifall den nya datorn inte fungerar

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 13:01
Ursprungligen av eznug:

jag har varit i kontakt med apple de senaste 2 dagarna och får nu en ny dator hemskickad samtidigt som jag behåller denna tills den nya anlänt så jag kan göra en backup på allt

Spännande, ska man testa och försöka smöra till sig en intel-mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-29 11:45

Jag hittade en ganska intressant sak när jag seurfade runt på lite andra forum, det handlar inte direkt om ljudloopar på Powerbooks men om ljudloopar på Fujitsu Siemens Amilo Mx438G. Det tycks vara ungefär samma symtpom så det kanske kan vara relaterat till samma hårdvaruproblem på båda datorer.

Citat:

The lagging issue - detection and details
What is it?
The so called 'lagging issue of the Mx438G' is data jam between hard drives and memory caused by assumedly a bad allocation of IRQs. Mainly the problem appears as a total hang up (freezing) of the whole laptop for 2 seconds or less. The bug is independent on OS, drivers and current BIOS versions (up to 1.10c). Paradoxically the bug seems to be differently strong on Mx438G with the same components.

Länk till tråden på Notebookforums http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=121724

  • Medlem
  • 2006-01-31 21:45

Jag var i kontakt med AppleCare idag och maken till villrådighet har jag knappast varit med om. Men ett klagomål skickades till nån avdelning på Apple och jag ombads vänta på en lösning... :/
Sitsen är sådär lagom kul, de som fått nya maskiner på Apple Discussions Forum har samma problem på dem och att få en ihopslängd "MacBook Pro" (vissa på ADF får vänta på en sån) med möjliga barnsjukdomar och ett begränsat programutbud känns sådär måttligt intressant... Att häva köpet och försöka fortsätta med min halvtrasiga Pismo tills nåt av intresse dyker upp känns inte heller så bra. *suck*

Hur vore det om Apple började upprätthålla den kvalité som man hade förr? (Min PB 540c och Macintosh Classic funkar fortfarande men kan inte göra så mycket "modernt")

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 10:04
Ursprungligen av Ma:

Hur vore det om Apple började upprätthålla den kvalité som man hade förr? (Min PB 540c och Macintosh Classic funkar fortfarande men kan inte göra så mycket "modernt")

Min uppfattning är att kvalitén är bra, iaf inte sämre än hos andra, men mer om man får ett måndagsexemplar så får man som kund skylla sig själv. Suportens respons kunde vara bättre. Men klarar datorn första året tror jag den går och går, ända tills den inte kan göra så mycket modernt längre.

Ursprungligen av KoTTeN:

Min uppfattning är att kvalitén är bra, iaf inte sämre än hos andra, men mer om man får ett måndagsexemplar så får man som kund skylla sig själv. Suportens respons kunde vara bättre. Men klarar datorn första året tror jag den går och går, ända tills den inte kan göra så mycket modernt längre.

Hade Apple delat din uppfattning kvalitén på sina produkter hade dom förmodligen inte rånat sina kunder under det så försåtliga begreppet 'Applecare Protectionplan'.

Jag har just suttit i telefon med Apple som faktiskt, efter lite kontakt med den 'escalerade supporten', sade sig känna till problemet. Ett team ingenjörer uppges undersöka saken, men Apple kunde inte ge någonsom helst hint om när en lösning kan väntas. Jag fick också det fullständigt förryckta rådet att bara använda en ljud-app i stöten :D.

Det enda positiva med att det tar tid är att under tiden hinner apple göra sig av med alla sina powerbookG4'or och blir därmed så illa tvugna att lösa problemet med att skicka ut Macbook Pro'sar åt oss istället.

Ursprungligen av David Slättne:

Det enda positiva med att det tar tid är att under tiden hinner apple göra sig av med alla sina powerbookG4'or och blir därmed så illa tvugna att lösa problemet med att skicka ut Macbook Pro'sar åt oss istället.

Om de inte bara kan reparera felet vill säga. Men man kan ju alltid hoppas!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 19:34

Sådär, då har man kontaktat Apples support då. Dom hade ingen aning om mitt problem nu heller. Mina 90 dagars fri support gick ut förra veckan och det enda jag kan göra gratis är att felsöka på egen hand. Annars kostar det över 400:-, om det inte visar sig vara hårdvarufel. Men den värdelösa guide hon skickade (hur man får igång program som hänger sig) har jag ingen som helst nytta av. Och av ovanstående så är det väl bara att konstatera att det är hårdvara och att den ska in på service.

Men, några av er har ju fått returnera eran dator och fått en ny innan för att göra backupp till, hur i helsike har ni lyckats med det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 09:23

Ringde supporten förra veckan och snackade med någon som kände till problemet och hävdade att det arbetades på en lösning, så helt ovetande är de inte på den svenska supporten.
Får vänta ett tag på att det skall dyka upp en lösning och sedan returnera den defekta datorn om de inte kna komma med en.

Bevaka tråden