Köpa MacBook med snabbare harddisk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, dags för min första Mac.

Tänker agera försökskanin och sla till pa en MacBook 1,67 ghz. Undrar om ni tycker att det är värt att lägga 2100 extra pa att uppgradera harddisken till 100 gb/7200 rpm.

Tror ni att det gör väldigt stor skillnad för prestandan med den snabbare harddisken? Kommer använda datorn till musikproduktion och kanske lite video och spel.

• Medlem
  • 2006-01-13 14:45

Jag skulle helt klart vilja ha en 100gb/7200rpm till min laptop, köpte extra till min hp laptop. då kostade den drygt 1600kr (aug 04) för 80gb. Men skillnaden mellan orginal 5400 och tillköpta 7200 va enorm. Jag förstår inte varför inte 7200 är standard i en macbook.
Va jag skulle göra är att kolla upp exakt vilken sorts disk som sitter i macbooken å se om man inte hittar en 100gb/7200rpm billigare än 2100kr. Men då måste man kunna montera den och installera in os x själv.

Jag undrar om hårddisken är "Customer replacable part" på Macbook.
För en 7200 rpm disk borde du kunne hitta billigare än 2100 kr.
Köp den prata med din lokala verkstad vad de ska ha för att byta disken, säg att de får gamla disken... då kanske du kan få ett bra pris.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 17:45

Eller köp ett tjeckt externt firewire-casing och du så har du en extern lagringslösning som kan rymmas i fickan och säkra din data om datorn evt. måste iväg till reparation.

• Medlem
  • 2006-01-16 12:50

fast meningen me en snabbare disk i datorn är att operativsystemet går snabbare, swappar snabbare å så. Visst e de bra me externt lagringsmedia för backup eller bara extra utrymme men man tjänar ingen prestanda på det.

1
Bevaka tråden