Svenskt USB-tangenbord på amerikansk bärbar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, tänkte att om jag köper en bärbar mac i USA, om jag då kopplar in ett tangenbord via USB som är svenskt.. blir det svensk text då när jag srkiver med å, ä, ö? ni förstår nog min idé, funkar den så som jag tror?

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 11:29

Du kan ju ändra och använda Å Ä Ö på ett engelskt keyboard, så bara du ändrar tangentbordsinställningarna ska det väl gå bra

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 11:54

funkar utmärkt. jag kör osx på engelska, skriver på svenska på ett uk-tangentbord, bara du ställer in osx på rätt språk så är det lugnt!

Den enda skillnaden mellan ett amerikanskt och svenskt tangentbord är som sagt vad det står skrivet på själva tangenterna. Vad en tangent "åstadkommer på skärmen" beror på tangentbordsinställningarna.

hmm ok, känns som att det borde vara krångligt.. blir man inte av med några andra tangenter om man ställer in åäö?

Ursprungligen av nightcrawler:

hmm ok, känns som att det borde vara krångligt.. blir man inte av med några andra tangenter om man ställer in åäö?

Jag är inte hundra på om osx känner av vilket "språk" som ett tangentbord är när man pluggar in det, men det är ju fult möjligt att ändra det i efterhand via tangentbordsinställningarna.
Som någon sa, det spelar ingen roll hur tangenterna ser ut, du kan ju redan idag byta ett svneskt tangentbord till amerikansk/rusiskt/engelskt/tyskt/spanskt/hebreisk layout via inställningarna om du skulle önska så..

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 16:01

Man blir inte av med dem, men de flyttas till andra positioner. Tex om du sitter på ett engelskt med svenska inställningar, kommer ju Ö in där kolon och semikolon tidigare var. Dessa flyttas dock till shift+punkt och shift+komma, precis som på ett svenskt.

Precis, det är inte bara åäö som är annorlunda på US.
Men så länge du inte ska skriva på Powerbook-tangenterna så kommer ju ditt USB-tangetbord att stämma till 100%.

Du får väl sätta "gnuggisar" på Powerbookens tangenter.

Du kan ju också försöka få tag i ett svenskt powerbook-tangentbord som reservdel, det är nog inte så svårt att byta. Men det kanske kostar lika mycket som du spar på USA-köpet.

Jag sitter på en Powerbook med engelskt tangentbord.
Inga problem med ÅÄÖ.

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 16:39

Powerbook tappar väl sin garanti om någon som ej är auktoriserad byter delar?

1
Bevaka tråden