Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säpo jagar virusmail

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En god vän till mig jobbar som IT-ansvarig på ett företag i Stockholm. Dom är lika drabbade som alla andra av virusmail som kommer titt som tätt.

Ofta sker virusattacker genom att ett mail automatiskt skickas vidare med från-adress som tas ifrån adressboken. Dvs person A får ett virus i sitt emailprogram. Viruset skickar ett mail till person B fast med person C som avsändare vilket gör att det blir extra knepigt att hålla reda på vad som är virus och vad som är "äkta" attachments.

Just detta hände igår hos företaget där min vän jobbar, en kvinna på ekonomiavdelningen fick ett surt mail där dom anklagade henne för att skicka ut virus - i praktiken var hon helt oskyldig - genom virusattackmetoden jag beskrev ovan.

Historien slutar inte här.

Hennes man jobbar på Säpo som genast började "utreda" ärendet och efter en natts undersökande så hittade han lite ledtrådar... Min vän fick bevisen samlade i en liten mapp på sitt skrivbord och Säpokillens flickvän stod stolt brevid för att vara med när bevisen skulle tas fram.

I mappen låg en utskrift av mailet med "headern" inkluderad, Säpokillen hade gått datorkurs i epostsäkerhet och hade lärt sig vad en header var för något

(detta var egentligen en lite onödig historia men om man ser kombinationen av allvar och skämt så blir det lite komiskt)

[ 30 Augusti 2002, 12:39: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-30 13:06

Jo du, dom skulle behöva uppdatera sig lite...det finns i alla fall en del där som vet en hel del.

1
Bevaka tråden