Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac tillgänglig för alla

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har i dag annonserat att eMac numera är tillgänglig för alla.

Svenska Apple Store har inte öppnat när detta ännu så vi återkommer med svenska priser.

Hos amerikanska Apple Store kostar den 1099 US dollar.

eMac specifikation
700MHz PowerPC G4
128MB SDRAM
40GB Ultra ATA drive
CD-RW drive
56K internal modem

Läs mer om eMac

[ 06 Juni 2002, 10:17: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • 2002-06-04 15:39

Är eMac en ny Performa 5200?
Dvs. en burk som ingen vill ha, men alla har råd med och därför vill ha?

[ 04 Juni 2002, 15:40: Meddelandet ändrat av: Enar ]

Någon här på mitt jobb sa direkt när vi läste detta att "Nu försvinner nya iMac designen".

Undrar om det är sant... tror inte det.
Hoppas inte det.

Plus att eMacen är en snål variant. Läs specarna noggrant...

  • Medlem
  • 2002-06-04 16:24
Citat:

quote:Plus att eMacen är en snål variant. Läs specarna noggrant...[/QB]

På vilket sätt då? Den är ju varken bättre eller sämre än det mesta från Apple, vad jag kan se.

Personligen tycker jag att platta skärmar har sin charm, men de är inte för alla. Spelmänniskor t ex har mycket större nytta av en CRT-skärm. Att en platt skärm tar mindre plats är bara intressant om man har ett trångt skrivbord.
eMac är en förlängning av den ursprungliga iMac och borde funka lika väl.

Skulle jag köpa en ny billigare Mac skulle jag köpa en eMac. Utan tvekan, bra mycket mer prisvärd än iMac.

  • Medlem
  • 2002-06-04 16:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
Skulle jag köpa en ny billigare Mac skulle jag köpa en eMac. Utan tvekan, bra mycket mer prisvärd än iMac.

Enligt min mening även snyggare. Ska nog ha en både hemma och på jobbet...

Enar: eMacen är allt annat än det, den har ju ett väldigt bra innehåll för det priset, ingen tvekan om den saken!

Såhär ser prisbilden ut på Apple Store:

Bra
SEK 13.995,00
700 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache (vid 700 MHz)
Platt 17-tums CRT-skärm
128 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce2 MX
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem

Bättre
SEK 16.329,56
700 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache (vid 700 MHz)
Platt 17-tums CRT-skärm
256 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce2 MX
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
eMac Stand

Bäst
SEK 20.830,11
700 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache (vid 700 MHz)
Platt 17-tums CRT-skärm
512 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce2 MX
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem
eMac Stand
AppleCare Protection Plan

(Inkl moms, naturligtvis.)

Vem betalar 20 000 spänn för en skoldator?

Tror inte att många skolor gör det. Och över tvåtusen pluringar för 128 MB RAM (för det är väl den enda skillnaden mellan bra och bättre? Bortsätt från eMac bordstödet.)!!!

tror ni verkligen att dessa specar är riktiga? För utbildningssektorn har minstingen bara CD-rom och den bästa har en Combo drive. Konstigt att köra en annan variant publikt.

Och över tvåtusen pluringar för 128 MB RAM (för det är väl den enda skillnaden mellan bra och bättre? Bortsätt från eMac bordstödet.)!!!

Internminne har alltid varit svindyrt hos Apple Store. Så har det varit sedan de öppnade.

tror ni verkligen att dessa specar är riktiga? För utbildningssektorn har minstingen bara CD-rom och den bästa har en Combo drive. Konstigt att köra en annan variant publikt.

Ja de är säkerligen riktiga, eftersom de återfinns på AppleStore och Apple i pressmeddelandet skriver att de endast erbjuder modellen med CD-RW för "alla".
De vill förmodligen inte att eMac skall konkurrera med iMac/G4 Combo eller iMac/G4 DVD-R.

  • Medlem
  • 2002-06-04 19:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Vem betalar 20 000 spänn för en skoldator?

Tror inte att många skolor gör det. Och över tvåtusen pluringar för 128 MB RAM (för det är väl den enda skillnaden mellan bra och bättre? Bortsätt från eMac bordstödet.)!!!

Apple care protection plan.

En jämförelse:

iMac - minsta versionen
700 MHz PowerPC G4
Platt 15-tums TFT-skärm (1024x768)
256 K L2-cache (vid 700 MHz)
128 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce2 MX
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem

SEK 19.995,00

eMac - minsta versionen
700 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache (vid 700 MHz)
Platt 17-tums CRT-skärm (1280x1024)
128 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA-enhet
CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce2 MX
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56K-modem

SEK 13.995,00

Powermac - minsta versionen
800 MHz PowerPC G4
256 K L2-cache
256 MB SDRAM
40 GB Ultra ATA
CD-RW-enhet
ATI Radeon 7500 dubbla
Gigabit Ethernet
56K internt modem

SEK 21.868,75

----------------------------------------------------

Slutsats
Ska du skaffa en billig maskin som du inte vill/behöver uppgradera med grafikkort m.m. - skaffa en eMac. Den är billigare så att du kan köpa en massa tillbehör för dina pengar och så har den större skärm.

Behöver du byta grafikkort m.m. - skaffa en Powermac. Glöm inte att du måste skaffa en extern skärm så att du kan använda datorn...

[ 04 Juni 2002, 19:24: Meddelandet ändrat av: iBib ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-04 22:44

För tusan jag tror Apple kommer att sälja många ex av dessa. Att jämföra den med 5200 känns inte helt rätt, på den tiden låg ju budgetmaskinerna en processorgeneration efter (603/604) men här har man bara lite sämre grafikkort och bunden till 17" CRT. Emac har potential att sno över presumtiva PC-köpare som inte är villiga att betala priset för nya Imac. Kanske blir Imacen lidande men ska man öka marknadsandelen så måste man ha en billigare dator (i alla fall här i Europa).

Nu ska jag jäklas igen och låtsas vara en datorköpare som velar mellan Mac och PC.

14 000:- har vi att leka med. Vi går till favoritstället datorbutiken.com och kollar efter ett alternativ till eMac.

Börjar med moderkortet: Abit AT7 KT333 3PCI 1AGP 4DDR-DIMM UDMA133 RAID133 LAN Firewire USB2 6CH-Audio (Ej PS/2) SocketA ATX

Så tar vi en processor, som garanterat spöar en G4 700: AMD Athlon XP 1800+ Palomino 1533MHz/1.533GHz 256Kb 266MHz 0.18 Boxed (with cpu-cooler!) SocketA

Och lite minne: Standard 512Mb DDR PC2100 184pin 266MHz cas2.5 (AMD OK)

Läckert tangentbord och mus: Logitech Cordless Desktop Optical tangentbord + mus

En stor HD: IBM Deskstar 120GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE

Ett halvfancy aluminiumchassi: Chieftec AH-01SL ALUMINIUM Dragon MidiTower Silver 300W ATX (AMD&P4 OK)

En skärm: Hitachi 19" CM715ET 1600x1200@75Hz TCO99

Och ett grafikkort som mal ett GF2mix till smulor: Abit Siluro GeForce4 MX460 64Mb DDR TV-out Retail AGP

Summan blir 14027.00 inklusive moms, plus frakt.

Vad är då fördelarna med Macen?

1: Utseende
2: Enkelhet
3: Gratis operativsystem (om man inte kör Linux ändå)

Frågan är då om man vill betala så mycket för så lite prestanda. Vissa har absolut inget behov av den extra kraften i den fiktiva datorn ovan, och då verkar det ju kanske inte helt dumt att köpa en eMac, men jag skulle nog hålla mig från den.

100mhz systembuss. Burr.

Andra fördelar med en eMac jämfört med din PC är att den har en CD samt även högtalare så att man kan höra om DATAN vill ge ifrån sig ett ljud eller två.

Men, visst har du en poäng att PC ger mer hårdvara för pengarna. Jag gillar min Mac mycket bättre dock.

Hur många presumtiva iMacköpare kan tänka sig en eMac?
 
Undrar vilken prognos Apple har, kanske är det till och med så att Apple har större marginaler på en eMac, skärmen får de säkert för en spottstyver, CD-RW driven är billig idag.
 
Kanske är det en riktigt bra affär för Apple, varje eMac som säljs till en iMac-spekulant är i så fall jackpot för Apple.
 
Sedan kan säkert Apple sälja en och annan eMac till de som annars tyckt att Macar är för dyra, och därför struntat i att köpa dator överhuvud taget, eller köpt en Beige istället.
 
Vad tror du?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
tror ni verkligen att dessa specar är riktiga? För utbildningssektorn har minstingen bara CD-rom och den bästa har en Combo drive. Konstigt att köra en annan variant publikt.

Beror på att ungarna inte ska kunna bränna ner musik eller skadliga program enligt Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-05 11:17

Svar till ackiboa:
I måndags skickade jag in en personalköpsbeställning på iMac, och idag kommer besked om ett bättre köp. Kanske inte bättre rent prestanda- eller utseendemässigt, men definitivt om man räknar in kostnaden. För samma pengar som iMacen hade jag kunnat få en eMac med massor av RAM, plus lite annat, kanske en beg iBook eller iPod.
Nåja, ingen idé att gråta över spilld mjölk. Jag vet att jag kommer att gilla iMacen och jag vill ha den nu!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-05 11:40

Jag tror knappast att iMac G4 försvinner. Tvärtom kommer den att utvecklas och kanske få en större skärm.

eMac är en trevlig liten dator, men jag vill tusen gånger hellre ha en iMac. Den är snyggare och har DET.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-06-05 11:40

256 MB/RAM som standard och en prislapp på ca: 12.000 hade varit helt suveränt... Men den erbjudna maskinen är inte så tokig trots allt. Jag tycker att det är en helt okey maskin som säkert kommer att tilltala många.

Tycker för övrigt inte att det är nå´n idé att sitta och räkna på vilken "PC" man skulle kunna bygga ihop för 14.000 efter som man inte kan få den med Mac OS X!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Nu ska jag jäklas igen och låtsas vara en datorköpare som velar mellan Mac och PC.

[...]

Frågan är då om man vill betala så mycket för så lite prestanda. Vissa har absolut inget behov av den extra kraften i den fiktiva datorn ovan, och då verkar det ju kanske inte helt dumt att köpa en eMac, men jag skulle nog hålla mig från den.

100mhz systembuss. Burr.

Rätt meningslös jämförelse. Det är dom yttersta delarna av två redan vitt skilda världar. Det har ALLTID gått att sätta ihop en snabbare PC med lösa komponenter till ett bättre pris. Kolla istället iBibs jämförelse som visar att man får ganska mycket mac för pengarna.

Apples maskiner är sällan något för dom absoluta prestandadregglarna som får kalla kårar av en 100 Mhz systembuss. Speciellt inte de billigare maskinerna. Det är ju alltid andra värden det handlar om. Som vilken prestanda man egentligen behöver.

Jag sitter och jobbar på en iMac G3 400 MHz som antagligen skulle orsaka hjärtstillestånd direkt. Om jag ska övertyga vår lilla firma om en ny dator så vore en eMac ett bra alternativ, ingen tvekan om den saken.

  • Medlem
  • 2002-06-05 13:16

Jag har ändå en gnagande känsla av att eMac är en 5200, dvs. en plastig snål-budget-lösning. Men jag skulle gärna ha fel.

Var det inte Steve Jobs som sa att CRT var dött och han begrevde det?
Och nu kommer det en dator med just CRT från Apple?
Han lever inte som han lär.
Men det är bra att de inte låter stolheten gå föra försäljningsmöjligheterna.

Lite skoj bara...

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 13:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Var det inte Steve Jobs som sa att CRT var dött och han begrevde det?

Jo, och det kanske kommer som en överraskning för flera här på 99mac:

Steve är faktiskt inte en utomjordisk gudomlighet utan en helt vanlig människa. Ett släkte som bekant har fel nångång emellanåt (och tur är väl det)!

Om Jobs bara kunde skulle han nog slänga CRT all världens väg. Men faktum är att det är brist på LCD och den kommer att bestå eller bli värre ett bra tag framåt, med bibehållna höga priser eller ännu högre priser på platta skärmar. Samtidigt får man en bra CRT-skärm löjligt billigt numera. Så för att erbjuda en billig mac är CRT fortfarande "the way to go". Apple har ju hela tiden fortsatt sälja den billigaste iMacen, den med CRT trots Jobs tal om LCD-skärmar, eftersom den fyller ett behov i en prisklass som en dator med platt skärm inte kan nå.

För eMacen är detta extra viktigt eftersom den har en större skärmyta och högre upplösning än de tidigare iMacarna. Att gå från 15 tum till 18 tum när det gäller LCD-skärmar fördubblar priset på skärmen, och det skulle vara helt ohållbart.

Men det är klart, om Jobs lärde sig trolla med knäna och skapade en iMac med Cinema HD-skärm för tio tusen kronor så lovar jag att inte klaga!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-06-05 19:17

13995:- för instegsmodellen är nog den mest prisvärda produkten från Apple på länge, klart godkänt. Jag är själv lite sugen, trots att jag har svurit att aldrig mer köpa en stationär burk.
Det enda som är synd är att Apple har börjat skruva in fläktar i burkarna igen, jag hade nog offrat 100-200MHz på processoren bara burken är tyst!

Frågan är väl bara vem som nu ska köpa gamla iMac G3/600/CDRW då den också kostar 13995:- på Applestore?

1
Bevaka tråden