Var är bäst att köpa minnen till Intel iMac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-12 09:31

Nu är jag mycket nära att beställa nya 20"-aren! Men hur ska man göra med internminne? Köpa på AppleStore, eller har ni sett någon annanstans de säljer dessa minnen till bättre pris?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-12 09:37

Jag kan garantera att typ alla säljer minnen billigare än Apple. Kolla www.komplett.se eller www.datorbutiken.se till exempel.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-12 10:52

Men man vill ju helst köpa ett minne där det står att det fungerar med mac. Kingston har ju tex sådana minnen som inte brukar vara dyra. Men sådana verkar inte finnas ännu?
Macar brukar väl vara kräsna när det gäller minnen?

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-14 14:46

[FONT="Georgia"]Jag valde att köpa upp mig till 1x1GB minne via Apple Store, och kompletterar med GB nummer två ifrån annan leverantör så småningom. Jag tror inte att Apple Store är så dyra att det lönar sig att slänga den initiala 512an och köpa 2GB någon annanstans för att maximera minnet.[/FONT]

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-19 11:04
Ursprungligen av delaque:

[FONT="Georgia"]Jag valde att köpa upp mig till 1x1GB minne via Apple Store, och kompletterar med GB nummer två ifrån annan leverantör så småningom. Jag tror inte att Apple Store är så dyra att det lönar sig att slänga den initiala 512an och köpa 2GB någon annanstans för att maximera minnet.[/FONT]

Jag känner något liknande, i varje fall vad det gäller mig som sitter och våndas över en beställning av en ny iMac nu.

För det är väl inga problem med att installera 1 GB minne om ett halvår när jag tror att jag har råd igen, även om det är från annan tillverkare än Apple, eller??? Dvs ingen ökad instabilitet eller så?

Att det går snabbare med 2x512mb än 1 GB kan jag ta, men hur stor är skillnaden? Det går väl snabbare än 1x512mb?

Är glad för svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 18:32

Macar är lite kräsna med minnen ja, men det gäller bara att välja ett bra märke som håller hög kvalitet - det är inga speciella "Mac-minnen" som krävs. Köper du tex Kingston fungerar det alltid.

Alltså, gå in på Pricerunner, sök på den minnestyp din dator ska ha och lägg till sökordet "Kingston", sortera med billigast först och beställ från det billigaste stället (oftast är Webhallen billigast om man tar hänsyn till fraktpriset, som man om man bor i Stockholm eller Sundbyberg slipper iom att Webhallen har butiker där man kan hämta grejerna).

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-14 20:31

[FONT="Georgia"]Jag kan annars rekommendera Crucial, som brukar vara både snabba, kompetenta och billiga. De har dessutom en bra minnesväljare på sidan som gör att man får minnen som passar till rätt dator. Jag har inte kollat upp hur de står sig i just det här fallet, dock. Det tar väl ett par dagar innan de normala återförsäljarna får in minnen som passar, så att det blir lite enklare att jämföra.[/FONT]

Nu har Crucial lagt in korrekta minnen för Intel-iMacarna i sin minnesväljare.

Är det "par-kör" i denna burk, eller kan man ha olika storlekar i de bägge "slotsen"? Dvs t ex komplettera standard 512 med ett 1 GB i den andra tomma sloten och få 1,5 GB?

Ursprungligen av Vierdank:

Är det "par-kör" i denna burk, eller kan man ha olika storlekar i de bägge "slotsen"? Dvs t ex komplettera standard 512 med ett 1 GB i den andra tomma sloten och få 1,5 GB?

Det är inte "par-kör" på iMac:en, men vad jag inte vet är om man kan få bättre hastighet och i så fall hur mycket om man installerar två likadana minnesstickor jämfört med två olika.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-15 04:01

[FONT="Georgia"]Jo, det stämmer. Om man går in och kollar på Apple Store, och väljer "Learn more" (jag kollade den amerikanska) så står det:

To maximize memory performance, it is recommended that memory SO-DIMMs be installed in pairs.

Hur mycket det skiljer står däremot inte.
[/FONT]

För en användare på icke-data-teknik-nivå är minnes-specarna något förvirrande. Här finns små uttryck som "CL4" och nano-sekunder. Det finns minnesmoduler beskrivna som "pro" och "value" - är det (kvalitets)skillnad på dem då? Det finns "matched pair" - vilket får en att undra om det är sådan kinkig tolerans; eller är vi på radiorörs-nivå där matchning är relevant? Får man då sämre resultat om Apples medlevererade minne kompletteras med minne av annat märke, till på köpet inte "matchat".
Hmm.....

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-18 21:19
Ursprungligen av Vierdank:

Det finns "matched pair" - vilket får en att undra om det är sådan kinkig tolerans; eller är vi på radiorörs-nivå där matchning är relevant? Får man då sämre resultat om Apples medlevererade minne kompletteras med minne av annat märke, till på köpet inte "matchat".
Hmm.....

[FONT="Georgia"]Jag skulle tro att det bästa är att maila crucial och fråga om parinstallation med det minne apple levererar fungerar, och vilket av minnena de i sådana fall rekommenderar.[/FONT]

1
Bevaka tråden