Pb 12"?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 17:15

Hejsan på er!
Sitter här hemma och funderar lite. Ska det få bli en PB 12" 80 gb, av dom som finns kvar.

Är sugen på en hyfsat liten dator - och Macbooken känns det inte heller som att man har mellanskillnaden till direkt. Får ju den lite billigare iochmed csn-rabatten, men vet inte riktigt. Kan man isåfall vara nöjd över sin PowerBook om säg 3 år?

EDIT: stavning

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 18:09

Om 3 år är alla datorder på väg utför.

Jag har en 867 12" som jag använder till en mängd "kontors" prylar och den är 3 år gammal och tuggar på fortfarande. Den får gå i ett par år till.

För att spela in musik och göra video skall man nog gå på de nya MacBöckerna - när de nu kommer. En 12" iBook är inte dum heller om du vill hålla i pengarna.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-11 20:20

Borde finnas folk som säljer begagnat nu när MacBookarna börjar komma. Går nog att hitta till bra pris om man har tur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:14

Det beror helt på vilka krav du har på datorn.

En Powerbook 12" kör alla dagens program utan problem (Aperture undantaget) och skärmen har fått ta onödigt mycket verbalt stryk om du frågar mig.
Hur snabbt datorn kommer bli omodern är svårt att säga eftersom Powerbookens efterträdare presenterades bara igår.

Om jag vore dig så skulle jag avvakta lite och se vad som dyker upp på begagnatmarknaden. Det finns ett uppdämt behov av snabba bärbara macar och nu kommer många att ta chansen att köpa nytt.

Berätta mer om vad du vill använda datorn till så kan du få mer info om hur 12":aren beter sig.
Jag tycker det är en kanontrevlig dator där storleken är dess absolut största fördel...

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 22:10
Ursprungligen av vanilj:

Det beror helt på vilka krav du har på datorn.

En Powerbook 12" kör alla dagens program utan problem (Aperture undantaget) och skärmen har fått ta onödigt mycket verbalt stryk om du frågar mig.
Hur snabbt datorn kommer bli omodern är svårt att säga eftersom Powerbookens efterträdare presenterades bara igår.

Om jag vore dig så skulle jag avvakta lite och se vad som dyker upp på begagnatmarknaden. Det finns ett uppdämt behov av snabba bärbara macar och nu kommer många att ta chansen att köpa nytt.

Berätta mer om vad du vill använda datorn till så kan du få mer info om hur 12":aren beter sig.
Jag tycker det är en kanontrevlig dator där storleken är dess absolut största fördel...

Hejsan igen och tack för alla svar... Tänkte väl ha datorn till studier, och lite musikinspelning (vet någon hur många kanaler man klarar av i t ex garageband eller logic utan att det laggar om man inte plockar på så mkt effekter, vore bara skoj att veta). är för övrigt också musiker. ävenhobbyvideoklippning av hobbyprojekt. därav också behövs dvd-brännaren. sedan hoppas man väl att det ska gå fint med vardagssysslorna som
t ex mail och internet - men det är väl inget jag direkt oroar mej för.
om jag köper så är det väl inte nån omöjlighet att jag får för mej att senare köpa till 1 gb ram extra (verkligen ingen omöjlighet om det underlättar ovanstående).

trots allt är man student med begränsad ekonomi, och därför är csn-rabatten tacksam. vill väl inte riktigt köpa begagnat heller, med tanke på att garantin ofta gått ut (många jag läst om som har apple care är lika dyra / dyrare jämfört med studentrabatten). är väl med tanke på pengar också som jag inte vill "ge mej på" macbooken. det blir trots allt min första mac - och jag jobbar (inte än iallafall ) med video / musikinspelning. dock är det två större intressen.

Ursprungligen av Snooze:

Jag köpte nyligen 12" och är ruggigt nöjd. Hysterin med bättre prestanda är jag också delaktig i, men om man ska vara ärlig mot sig själv (och sin plånbok) bör man ransaka sina behov innan man investerar. Pb 12" räcker MER än väl till det jag gör idag. Jag är ruggigt nöjd. Vill du ha en riktigt bärbar bärbar, köp 12"aren. Det är mitt råd.

Okej... hur länge har du haft den och vad sysslar du med? Vore skoj att veta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 22:19

Det låter som du har ungefär samma krav som mig då. Garageband går fint, jag har spelat in en del med mest gitarr, sång och rytmspår samt effekter på detta och det har jag inte haft några problem med.
Vad gäller videoredigering så har jag inte någon större erfarenhet av detta på min 12" förutom ett projekt som jag slängde ihop i iDVD.
Som studiehjälpmedel är den kanon... iWork med Pages och Keynote - inga som helst problem.

Jag kan tillägga att jag uppgraderade min med en 1 GB sticka för två månader sedan. Den största vinsten med det är att det går snabbare när man har många program igång samtidigt (10-12). Tiger blir lite rappare också, men 512 är en bra start.

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 22:49
Ursprungligen av vanilj:

Det låter som du har ungefär samma krav som mig då. Garageband går fint, jag har spelat in en del med mest gitarr, sång och rytmspår samt effekter på detta och det har jag inte haft några problem med.

Roligt att höra att det finns likatänkande . Hur många spår har du som samtidigt använt som max utan att det börjat lagga? Använder du ett externt ljudkort eller nyttjar du powerbookens linjeingång (blir det isf problem med latency?)...

Har ni andra saker som ni tycker är bra / dåliga så berätta gärna. Är väl i hyfsat behov av en dator (hade en bärbar dell fram tills innan sommaren - sen dog skärmen på den och kostar för mkt att laga), men det framtidsutsikterna känns lite osäkra med tanke på intel... (fast så är det väl alltid i den här branschen...?)

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 08:08
Ursprungligen av simonn:

Okej... hur länge har du haft den och vad sysslar du med? Vore skoj att veta...

Jag har haft den i ca två månader. Jag jobbar mycket med med iLife-programmen, framförallt iPhoto och iMovie HD. Sedan blir det lite Photoshop också. Annars är det ju surf, mail, musik (mycket musik!) och att se på serier (Battlestar Galactica) som tuffar på mest. Som sagt, underbar dator.

Det som fick mig att välja bort iBooken var det usla grafikminnet. Annars är även den en trevlig liten burk. Så här i efterhand skulle jag heller aldrig byta bort det underbara aluminiumtangentbordet som PowerBooken har. Skönare t-bord har jag aldrig använt!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-11 21:45

Jag köpte nyligen 12" och är ruggigt nöjd. Hysterin med bättre prestanda är jag också delaktig i, men om man ska vara ärlig mot sig själv (och sin plånbok) bör man ransaka sina behov innan man investerar. Pb 12" räcker MER än väl till det jag gör idag. Jag är ruggigt nöjd. Vill du ha en riktigt bärbar bärbar, köp 12"aren. Det är mitt råd.

Stark rekommendation: Tänk om och köp ibook 12".

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 01:45

Jag har den förra generationens powerbook 15" med 1.5 GHz processorn så den har samma spec. som pb 12" har nu, bortsett från DVD-brännare men jag hade redan en extern sådan vid köpet.
Jag hade en 12" modell tidigare som blev stulen, och när jag tvingades att köpa en ny så valde jag en 15" modell. För ljud och musik kommer den fungera utmärkt, men om du är ute efter en burk att redigera video med så är den tyvärr alltför slö. Renderingstiderna blir alltför långa för att det ska kännnas smidigt.

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 06:27
Ursprungligen av fredrikolsson:

Stark rekommendation: Tänk om och köp ibook 12".

hejsan fredrik... har hört att bland annat ibook 12" skärm ska vara betydligt sämre jämfört med pb 12". sen är dvdbrännaren lockande. har du andra erfarenheter?

flashboy: hur pass slött menar du att det blir? sitter på en pc idag och det är olidligt, (men ok för mina hobbyprojekt på slutligen MAX 10 - 20 minuters film).

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-12 10:57
Ursprungligen av simonn:

hejsan fredrik... har hört att bland annat ibook 12" skärm ska vara betydligt sämre jämfört med pb 12". sen är dvdbrännaren lockande. har du andra erfarenheter?

flashboy: hur pass slött menar du att det blir? sitter på en pc idag och det är olidligt, (men ok för mina hobbyprojekt på slutligen MAX 10 - 20 minuters film).

Är nästan 100 på att det är samma skärm i både PB12" & iBook12"...

Själv har jag en PB 12" 1,5Ghz 768Mb med alla tillval, och måste verkligen säga att det är en underbar dator! (trots en del tidigare strul med Tiger). Största fördelen är att den är så liten och smidig + att tangentbordet är 10gg bättre än iBooken:ens - den andas verkligen kvalitet .

Det enda jag saknar är att skärmen kunde vara lite ljus-strarkare, men den är helt OK iaf (går ju att koppla in en extern när man sitter hemma och fixar med färgkritiska-saker).

Ja, samma skärm i PB som IB 12". Tangentbordet är i plast, men bättre än IB:s. Fundera över om du behöver dvd-brännare och bättre grafikkort. Om du behöver det, fundera över om du kan tänka dig 15". Fundera också över om du kommer använda datorn i tysta miljöer där fläktljud kan störa andra. IB är billigare, snabbare, har bättre batteritid, bättre wifimottagning, har plats för mer minne, och är framförallt tyst. Jag menar att det sammantaget är en mycket bättre produkt, sedan måste man förstås inventera vilka behov man har. Om du absolut måste ha dvdbrännare i en 12" apple har du bara ett val.

Ja, samma skärm i PB som IB 12". Tangentbordet är i plast, men bättre än IB:s. Fundera över om du behöver dvd-brännare och bättre grafikkort. Om du behöver det, fundera över om du kan tänka dig 15". Fundera också över om du kommer använda datorn i tysta miljöer där fläktljud kan störa andra. IB är billigare, snabbare, har bättre batteritid, bättre wifimottagning, har plats för mer minne, och är framförallt tyst. Jag menar att det sammantaget är en mycket bättre produkt, sedan måste man förstås inventera vilka behov man har. Om du absolut måste ha dvdbrännare i en 12" apple har du bara ett val.

På vilket sätt är iB snabbare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 14:53

Powerbooken har snabbare processor, systembuss, bättre grafikkretsar med mer minne samt snabbare hårddisk som dessutom är större. Lägg där till möjligheten att använda extern skärm via mini-dvi-ut (iBooken har bara mini-VGA).
Plus att Powerbooken har line-in ingång...

Så påstår man att iBooken är snabbare bara för att den kan ta mer minne så misstar man sig.

Sen något som inte diskuterats hittils är skillnaden i kvalitetskänsla. Plast mot borstad aluminium - vinnaren är såklart Powerbooken.

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 12:24

Hej och tack för all information. Får ta mej en funderare. Vill ju hemskt gärna ha en smidig 12" - eftersom även 15" kostar lika mkt som nya macbooken... som jag inte har råd med. Ser väl faktiskt helst att den hade dvd-brännaren, men ska ta mej en funderare nu till helgen.

någon här som för övrigt vet om Apple nyligen bytit ut iBookens skärm? hörde om någon som köpte den i oktober som inte alls tyckte att den var jämförbar med powerbookens 12"skärm....

Visste att något sånt här skulle dra igång. Jag orkar faktiskt inte, så Simon; seriöst, köp en Ibook (eller beg 15").

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 16:34

Visste att något sånt här skulle dra igång. Jag orkar faktiskt inte, så Simon; seriöst, köp en Ibook (eller beg 15").

Försöker bara hjälpa till...
Undrade bara vad du gick efter när du sa att iBooken var snabbare...

Gå in i en butik och testa dem mot varandra, surf, videoklipp, spel osv. Vet inte varför det är så. Äldre 15" (1ghz och uppåt) är också snabbare. Sedan kan det kvitta, ingen bärbar mac är direkt snabb men de klarar det de flesta köper dem för. Jag säger inte att PB inte är bättre byggd, men ibook är billigare och tystare (bland annat).

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 20:19

ska försöka komma åt och ta och testa en av varje (1 pb, 1ibook) som en vän / skolan har, och försöka se vad jag tycker.

fredrik:
har du haft både senaste ibook och powerbook 12" och isåfall någon som helst märkbar skillnad på ibookskärmen i jämförelse med powerbookens...(olika kontraster på olika delar av skärmen, delvis lite missvisande färger, ljusare än "normalt" i kanterna...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 21:29

Tydligen är Powerbookens kvalitetskänsla inte så mycket mer än en känsla:
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=584524&postcount=27
Och ja, det är samma skärm i iBook 12" och PowerBook 12". iBooken är mycket riktigt tystare, och bättre WiFi-mottagning är det också. Enligt mina erfarenheter.
(Har själv en PowerBook 12", som jag trots allt är rätt nöjd med)

Stämmer nog ganska bra. Skärmen suger på ibook som vissa säger, men det gör den på pb också jämfört med andra nyare bärbara. Jag upplever ingen skillnad mellan dem, Apple vet inte om det är olika skärmar som används. Skulle säga att om det mot förmodan är någon skillnad är den marginell och bör inte ligga till grund för val av dator.

• Oregistrerad
  • 2006-01-12 23:14

Okej... Nu blir man lite delad här om vad det ska få bli. Ska som sagt jämföra PB12" och iBook12" efter helgen och se om jag kommer nån vart.
Läste lite i tråden som C-mon länkade till:

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=583928&postcount=8

- där "kalleh" skriver att det inte "upplevs" som samma skärm. Men om det ändå är det, är det då några mjukvarumässiga inställningar som kan göra skärmen "likvärdig" en PB:s?
(sen var det ju det med dvdbrännaren men blir det iBook får det väl bli ett problem för sig)

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 08:47

Jag har in 12" 867 som har en bra skärm. Har skärmarna blivit sämre??????

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 09:41

Har precis fått en ibook, så nu sitter jag med en PB12 1,5 och en Ibook12 1.33. I pbn har jag 512ram och 1,5 i ibooken. Har inte hunnit jämföra så himla mkt ännu. De första intrycket handlar om design, ibooken må vara lite billigare men den marginellt lite mindre PBn, i sitt aluminium ska,l är en underbar pryl som är svår välja bort.

Skillnaden på tangentborden kan jag hålla med om, PBn känns lite bättre men ibooken är absolut inte dålig!
Skärmen är den samma inga skillnader, hårdiskarna är ju olika snabba men några prestanda test har jag inte hunnit med.

Mitt råd är, har du pengarna så köp Powerbooken! Spelar inte designen lika stor roll och du vill ha mest valuta för pengarna, då skall du välja ibooken. Hur som helst tror jag att du kommer bli väldigt nöjd med din nya mac!

Cocoa

Ibook 1,33/1,5ram/40gig 4200varv
19,97 - 22,1 - 24,36 - 11,32

PB 1,5/512ram/60gig 5400varv
22,96 - 25,05 - 31,45 - 10,29

Vet inte riktig vad jag skall säga om siffrorna...sugen på o skifta 1 gig stickan till PBn o sätta 256 i ibooken för att jämför resultatet

• Medlem
  • 2006-01-13 14:56

dina diskar är olika snabba vilket kommer göra en hel del skillnad i snabbhetstester... optimalt skulle man ju stoppat in en 7200rpm disk...

• Oregistrerad
  • 2006-01-14 09:51

Okej... vi får som sagt se vad det blir efter helgen. En annan fråga:
Oavsett om det blir en iBook 12" eller en PowerBook 12" så funderar jag på en "iCurve Griffin" med då extra tangentbord och mus. Är det nödvändigt att ha till hemmet eller är "iCurve Griffin" bara onödig?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 09:58

iCurve och separat t-bord och mus rekommenderas starkt. Risken för spill in i datorn minskar radikalt, sedan är det mer ergonomiskt också.

*säger jag som talar av erfarenhet*

• Oregistrerad
  • 2006-01-14 10:05
Ursprungligen av Konrad:

iCurve och separat t-bord och mus rekommenderas starkt. Risken för spill in i datorn minskar radikalt, sedan är det mer ergonomiskt också.

*säger jag som talar av erfarenhet*

Okej... men säg att man använder sin iCurve med tillhörande externa grejer hemma, är det inte då svårare att använda datorn "bärbart" när har datorn med sig, eftersom man vant sig isåfall...?

Bevaka tråden