Andrahandsvärdet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-11 15:24

Tjenare allihopa!

Jag funderade länge på att köpa en beg. pb men ansåg att priserna fortfarande ligger på fantasinivåer, inget illa om Apples hårdvara men många av datorerna har något år på nacken och tappar andrahandsvärdet snabbt, även om man vill få så mycket som möjligt för sin halvtnyinköpta dator.

Nu när Apple lanserade intelmacarna har jag sett en extrem ökning av försäljning av beg. macar, även highend maskiner, visst dom var bra men andrahandsvärdet på dessa har ju gått från 70% till 20% eftersom apple inte mer kommer släppa någon dator med G4/G5 processorer i.

Är det någon som håller med? Har ni gått och köpt en G5 för 32000 är där verkligen ingen som betalar 20 för den... tänk efter nu ett par ggr innan ni lägger ut annonserna.

Mvh

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 15:27

Det kan nog vara så att en del vill vänta med att byta till Intel-Mac ett tag till, tills vi fått se hur de nya funkar och tills alla större program är uppdaterade.
Jag tror att de "gamla" Macarna kommer att ha ett hyfsat andrahandsvärde ett bra tag till.

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 15:30

Tror ni att Apple kommer göra en eventuell sänkning dels på iMacen G5 (men framförallt) på Powerbook G4, eftersom dessa båda fortfarande är kvar i deras sortiment...?

Jag tror fortfarande att andrahandsvärdet på G4/G5:or kommer ligga ganska högt, framför allt på företagsmarknaden. Inga på den grafiska marknaden kommer väl köpa Intel-Mac förrän Adobe portat sina program, och det vet man ju inte hur lång tid det tar. Sen är det nog ganska många som kommer avvakta andra generationen av Intel-Macar för att undvika eventuella problem med första generationen.

1
Bevaka tråden