Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen PC-Card/PCMCIA-plats?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 10:27

Har Apple tagit bort den PC-Card/PCMCIA-plats som fanns på Powerbook 15"?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 10:30

Eller är det ExpressCard/34 som är efterföljaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 10:34

1. Vad är ExpressCard/34?
2. Kommer det gå att stoppa in 3G korten som operatörerna säljer i den?
3. Blir det ExpressCard/34 i nya MacBook?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 11:47

Har letat lite. Enligt Google och tyska Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/PCMCIA

1. ExpressCard/34 är efterföljaren till PCMCIA/Cardbus.
2. Undrar det också, om jag förstår tyska Wikipediasidan så är ExpressCard INTE kompatibel
Det 3G-kort du har är antagligen ett PCMCIA/CardBus, jag har själv ett sådant från Vodafone. Det verkar som om man måste ha ett nytt kort, låter inte billigt.

Ursprungligen av tyska Wikipedia genom Babelfish:

ExpressCards are not downward compatible to normal PCMCIA maps. It is thus not possible to operate such maps in conventional Slots or existing PCMCIA and/or Cardbus maps in a ExpressCard Slot.

3. Ja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 15:18
Ursprungligen av Loranga:

3. Ja

Har du några källor på det påståendet?

Ursprungligen av acke:

Har du några källor på det påståendet?

Så du tror att dom kommer att ha kvar Cardbuss för att spara pengar av någon anledning?

Ursprungligen av _rickard:

Så du tror att dom kommer att ha kvar Cardbuss för att spara pengar av någon anledning?

Om MacBook = iBook så kommer det troligtvis inte att vara någon form utav expansionsplats alls.

Ursprungligen av irrelogical:

Om MacBook = iBook så kommer det troligtvis inte att vara någon form utav expansionsplats alls.

Jaha, visste inte att iBook inte hade något sådant. Man är ju trots allt switcher sen en vecka tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 21:45
Ursprungligen av _rickard:

Jaha, visste inte att iBook inte hade något sådant. Man är ju trots allt switcher sen en vecka tillbaka.

Var inte meningen att låta dryg. Välkommen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-14 17:54
Ursprungligen av _rickard:

Så du tror att dom kommer att ha kvar Cardbuss för att spara pengar av någon anledning?

Se irrelogical inlägg.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-12 00:19

Urk. Vilken fulöversättning. Men du förstod rätt ändå, kan jag bekräfta.

Någon som vet om det har kommit ngt 3G Express Card/34-kort?

Sitter här med min MacBook Pro och vill kunna surfa utomhus. Någon som vet om det finns 3G-kort än till Express Card/34-platsen nu (april 06)?

Man kan ju alltid köra med 3G-nalle och bluetooth annars.

Det mesta finns att läsa på www.expresscard.org

För mig låter det väldigt ologiskt att Apple, som ofta är snabba att byta till nya tekniker och standarder, skulle hålla kvar vid en gammal teknik när efterföljaren till iBook kommer (i denna tråd kallad MacBook) , speciellt när man påbörjat bytet till express/34 iom MacBook Pro.
Skulle tro att man nu får vänta på att det ska bli vanligare med dessa nya kort.

1
Bevaka tråden