Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro - lite för DYRA?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-11 00:59

Tycker ni inte de är lite för dyra?

Jämför med USA så de är mycket dyrare och de stör jag mig mest på...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 01:04

Gratis är iofs gott men jag tror man får det man betalar för. Jämför vad motsvarande Dell eller andra PC windows dual core kostar så sser du att vi hamnar i nästan samma priser. Och som saqgt så många gånger tidigar att jämföra priser med USA, glömm inte bort att lägga till momsen.

//Daniel

  • Medlem
  • 2006-01-11 01:54
Ursprungligen av danielj:

Gratis är iofs gott men jag tror man får det man betalar för. Jämför vad motsvarande Dell eller andra PC windows dual core kostar så sser du att vi hamnar i nästan samma priser. Och som saqgt så många gånger tidigar att jämföra priser med USA, glömm inte bort att lägga till momsen.

//Daniel

Även med momsen så hamnar de några tusen billigare.

Jag tror att en bärbar från Dell i samma klass hade varit billigare, men Dell vill jag inte ha

Har för mig att om du importerar från USA så ska du lägga på ca 30% på priset. 25% moms och 5% tull avgift.

Ursprungligen av Panic:

Har för mig att om du importerar från USA så ska du lägga på ca 30% på priset. 25% moms och 5% tull avgift.

Ingen tull på datorer från USA - bara frakt och moms.

För den lilla MacBook är det $1999 = 15512kr jämfört med 17.036 kronor. Vet inte om det är så jättestor skillnad - svenska priset är nästan 10% högre.

Om jag tar hem en MacBook från USA och köper ett svenskt tangentbord kommer prisskillnaden vara nästan noll ju.

Momsen är grymt hög i Sverige men det kan du inte skylla Apple för - däremot är det val senare i år

Ursprungligen av Björnström:

Ingen tull på datorer från USA - bara frakt och moms.

Aldrig får man minnas rätt

  • Medlem
  • 2006-01-11 04:25
Ursprungligen av Björnström:

Ingen tull på datorer från USA - bara frakt och moms.

För den lilla MacBook är det $1999 = 15512kr jämfört med 17.036 kronor. Vet inte om det är så jättestor skillnad - svenska priset är nästan 10% högre.

Om jag tar hem en MacBook från USA och köper ett svenskt tangentbord kommer prisskillnaden vara nästan noll ju.

Momsen är grymt hög i Sverige men det kan du inte skylla Apple för - däremot är det val senare i år

Men den svenska momsen kan du väl komma undan låt oss säga att en privat person köper den till dig i Usa och sedan bestämmer sig för att skicka den till dig som present. Då kan de ju inte lägga moms på de.

Som jag skrev innan så trodde jag inte Dell hade varit så dyra med deras Dual Core CPU och de var de inte heller Dell Inspiron 9400 har en 2Ghz cpu o kostar bara 1999 Dollar... Varför kan inte Apple sänka priserna lite...

Senast redigerat 2006-01-11 05:06
Ursprungligen av icep:

Men den svenska momsen kan du väl komma undan låt oss säga att en privat person köper den till dig i Usa och sedan bestämmer sig för att skicka den till dig som present. Då kan de ju inte lägga moms på de.

Det kan dom visst om det är uppenbart att datorn är ny. Däremot om du själv bär den genom tullen i en vanlig väska kanske den slinker igenom - det är ju inte ovanligt direkt att folk reser med datorer i handbagaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 17:06
Ursprungligen av Björnström:

Om jag tar hem en MacBook från USA och köper ett svenskt tangentbord kommer prisskillnaden vara nästan noll ju.

Om någon vill byta tangentbord till en MBP (jag kommer att ha ett svenskt ISO, vill ha US) så säg till...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-14 03:13
Ursprungligen av icep:

Även med momsen så hamnar de några tusen billigare.

Jag tror att en bärbar från Dell i samma klass hade varit billigare, men Dell vill jag inte ha

Eftersom jag har jämför priserna innan så kan jag berätta att för drygt 21.000 får du:

Macbook pro:
1.63ghz core duo, 512mb ram, 80gb 5400 rpm disk, x1600 128mb, 15.4" 1440x900

Dell Inspiron 9400:
1.63ghz core duo, 2048MB ram, 80gb 7200 rpm disk, 7800go 256MB, 17" 1920x1200 (extra bra batteri)

Kvalitetskänslan på macen lär ju dock vara bättre, och den lär vara tunnare, men prestandan blir ju lidande. Men SÅ fruktansvärt stor prisskillnad är det ju inte, även om den finns där. Apple har ju alltid varit mycket dyrare i förhållande till prestandan.

Dellen hade väl firewire och sådant annat ni bryr er om också

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-14 13:35
Ursprungligen av Hagge:

Eftersom jag har jämför priserna innan så kan jag berätta att för drygt 21.000 får du:

Macbook pro:
1.63ghz core duo, 512mb ram, 80gb 5400 rpm disk, x1600 128mb, 15.4" 1440x900

Dell Inspiron 9400:
1.63ghz core duo, 2048MB ram, 80gb 7200 rpm disk, 7800go 256MB, 17" 1920x1200 (extra bra batteri)

Kvalitetskänslan på macen lär ju dock vara bättre, och den lär vara tunnare, men prestandan blir ju lidande. Men SÅ fruktansvärt stor prisskillnad är det ju inte, även om den finns där. Apple har ju alltid varit mycket dyrare i förhållande till prestandan.

Dellen hade väl firewire och sådant annat ni bryr er om också

Skillnaden här är att Dell-datorn är släpbar och Macen bärbar.

Bärbara datorer kostar bra mycket mer än släpbara eftersom de är:

- Dyrare att utveckla
- Dyrare att tillverka

Se bara på Sony:s ultrakompakta datorer, de kostar bra mycket mer än de mycket snabbare, men klumpiga större släpbara datorerna.

Tänker man på detta framstår MacBook som rena fyndet i jämfördelse med det klumpiga, fula och plastiga Dell-monstret som nämndes.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-25 23:50
Ursprungligen av akesson:

Skillnaden här är att Dell-datorn är släpbar och Macen bärbar.

Bärbara datorer kostar bra mycket mer än släpbara eftersom de är:

- Dyrare att utveckla
- Dyrare att tillverka

Se bara på Sony:s ultrakompakta datorer, de kostar bra mycket mer än de mycket snabbare, men klumpiga större släpbara datorerna.

Tänker man på detta framstår MacBook som rena fyndet i jämfördelse med det klumpiga, fula och plastiga Dell-monstret som nämndes.

Viktmässigt är det väl dock inte SÅ stor skillnad?

Dessutom kan jag på sin höjd få en macbook med studentrabatt men rätt ok rabatt på en dell, men det är ju inte det jag vill ha :/

Fixa en billig macbook åt mig någon

Det är moms samt tull som är boven i såpoperan.
2000 USD är ingenting för denna maskinen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-11 03:28

Jag räknade litet på det och kom precis som Björnström fram till att priserna på Apples grejer är ungefär 10% lägre i USA, vilket i mitt fall betyder att det motsvarar studentrabatten.

För en "vanlig" konsument motsvarar det ju ungefär kostnaden för frakt samt att byta tangentbord och laddare (ok, litet mer). Jag antar att de försöker balansera priserna någorlunda när de sätter dem, så privatimporten hålls låg.

(Sverige har ju för övrigt visserligen 25% moms att jämföra med 15-25% i EU, men jag tror knappast borgarna prioriterar en momssänkning om/när de kommer till makten.)

  • Medlem
  • 2006-01-11 03:57

De blir ju ordentligt dyra om man nu vill ha 3 års garanti, vilket många vill ha. 4195 kr skall läggas till för AppleCare 3 år, och då blir totalpriset minst 25000 kr för billigaste MacBooken...

Är den uppackat är det inget problem.

Smuggling, kallas det.

Ursprungligen av Kristofer:

Smuggling, kallas det.

Yes. Jag smugglade en gitarr i somras. Traskade förbi tullen med ett hardcase i näven.. men tjänstenmannen sörplade bara lite på sitt kaffe och låtsades som om det regnade. Tror inte att den farbrorn skulle bry sig om kom med en liten kartong i handen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-13 20:22
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Yes. Jag smugglade en gitarr i somras. Traskade förbi tullen med ett hardcase i näven.. men tjänstenmannen sörplade bara lite på sitt kaffe och låtsades som om det regnade. Tror inte att den farbrorn skulle bry sig om kom med en liten kartong i handen.

Hört talas om gåva?

Ursprungligen av tobhas:

Hört talas om gåva?

Får max vara värd 500 kronor.

Ursprungligen av Kristofer:

Får max vara värd 500 kronor.

Sälj den till en vän för 500 kronor så det fixat.

Ursprungligen av Björn Leander:

Sälj den till en vän för 500 kronor så det fixat.

Kan inte tänka mig annat än att de räknar markadsvärde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 12:39
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Yes. Jag smugglade en gitarr i somras. Traskade förbi tullen med ett hardcase i näven.. men tjänstenmannen sörplade bara lite på sitt kaffe och låtsades som om det regnade. Tror inte att den farbrorn skulle bry sig om kom med en liten kartong i handen.

Du kan ta datorn i väskan och skicka de tomma lådorna/kvitton per post..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 16:30

Sedan så är inte state skatten inräknat i priserna på US store, och det är väl mellan 5-8% beroende vart du bor i USA..

Av ren nyfikenhet så måste jag bara fråga vilka motsvarigheter av Macbooken det finns på PC sidan och vad dom isf kostar?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-11 17:25

Finns många, mest intressant är enligt mitt tycke den mer konservativt designade Lenovo T60. Finns några tidiga recensioner på www.notebookreview.com .

Hur man än vrider och vänder på det tycker jag att det egentligen är rätt skevt att man kan få en trip till USA samt inhandla en MacBook Pro för samma pris som att köpa en Macbook Pro här i Sverige. :/

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-01-14 00:42

De borde justera sina priser, kronan har stärkts mycket mot dollarn den senaste tiden.

  • Medlem
  • 2006-01-15 15:49

Håller med akesson. Många jämförelser sker med datorer från HP, Dell etc. som är över en centimeter tjockare än MacBook Pro samt väger kilon mer. Vem vill ha en sådan dator. Sen så blir priset förhoppningsvis inte ett problem, det är ju som sagt val senare i år, och om vi lyckas få ett maktbyte lär plånböckerna bli mättare

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-25 23:52
Ursprungligen av Nogon:

Håller med akesson. Många jämförelser sker med datorer från HP, Dell etc. som är över en centimeter tjockare än MacBook Pro samt väger kilon mer. Vem vill ha en sådan dator. Sen så blir priset förhoppningsvis inte ett problem, det är ju som sagt val senare i år, och om vi lyckas få ett maktbyte lär plånböckerna bli mättare

Bwah, jag har inget jobb
Men vem vet, tills dess får jag väl hoppas jag har ett, och då får vi gärna lägga ner skitregeringen som inte tycker att någon skall arbeta ;D

Ursprungligen av Nogon:

Håller med akesson. Många jämförelser sker med datorer från HP, Dell etc. som är över en centimeter tjockare än MacBook Pro samt väger kilon mer. Vem vill ha en sådan dator. Sen så blir priset förhoppningsvis inte ett problem,

det är ju som sagt val senare i år, och om vi lyckas få ett maktbyte lär plånböckerna bli mättare

Lär knappast gälla vanliga löntagares plånböcker.

Bevaka tråden