Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2x512 eller 512+1024 MB RAM?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått lära mig att ett RAM-par som är likadana blir snabbare, men hur mycket snabbare och framförallt: när? Jag har nämligen tänkt installera 512+512 eller 512+1024, finns det någon som kan vägleda?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-11 06:47

Jag vill minnas att det var så att man var tvungen att uppgradera minnet parvis, och då fördelaktigast så exakt lika som möjligt, förr i världen när Pentium var ny. Har aldrig hört att detta gällde Mac. Och jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle gälla idag isåfall.

Nej. Det ska tydligen vara så med alla minnen av DDR-typ. På specifikationen av PowerMac G5 står det såhär;
Support for the following DIMMs (in pairs):
256MB DIMMs (64-bit-wide, 512-Mbit)
512MB DIMMs (64-bit-wide, 512-Mbit)
1GB DIMMs (64-bit-wide, 512-Mbit or 1-Gbit)
2GB DIMMs (64-bit-wide, 1-Gbit)

Du syftar inte på Dual Channel DDR? Vet inte om det finns några macar som kör detta men om så är fallet så är det en väsentlig skillnad (ivf på andra plattformar).

Ursprungligen av ill_chrill:

Du syftar inte på Dual Channel DDR? Vet inte om det finns några macar som kör detta men om så är fallet så är det en väsentlig skillnad (ivf på andra plattformar).

Jo, tydligen gör jag det: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-11 21:50

Oavsett vilket så är de bs i fallet PowerBooka iaf. Det är min lila burk bevis för.

1
Bevaka tråden