Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC-spel, Intel-iMac & Rosetta

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-10 23:59

Lite överraskande har iMac uppdaterats nu för tredje gången på 8 månader. Sällan skådad uppdateringstakt från Apple måste jag säga. Personligen har jag fått ett dilemma nu. Jag hade faktiskt tänkt att köpa en iMac iSight men tänkte att jag väntar och ser vad som kommer på MW. Ja.. och där kom iMac Dual Core!! Jag menar DUAL CORE i en iMac till samma pris. Inte nog med det, de toppar det med en X1600.. med 256 MB.. i en iMac!!! Det är nästan så att man drömmer. De vill verkligen få folk att hoppa på Intel-tåget.

Jag vet att spel sällan utnyttjar 2 processorer och de nya iMacarna kan ha barnsjukdomar men ändå. Bara grafikkortet får en att tveka att köpa den "gamla" iMacen. Jag har ett antal äldre speltitlar för OS X som jag varken hunnit eller haft tillräkligt kraftig dator för att spela med. Jag är nästan helt säker på att dessa titlar inte kommer att anpassas till Intel-Macar heller. Som ni kanske förstår undrar jag nu om jag ska köpa en Intel-iMac eller en PPC-iMac . Kommer Rosetta klara av äldre PPC-spel som RTCW, Jedi Outcast, Star Trek Elite Force, Red Faction? Kommer Halo och CoD Deluxe översättas? På Apples hemsida står det att Rosetta klarar av "most of your PPC-based applications". Ingår spel i den kategorin? Kommer OpenGL-drivrutiner att bli problemet?

Nu verkar det som Apple tänker fortsätta att sälja PPC-iMacar parallellt med Intel-iMacar tills de tömmer lagren men de nya modellerna är för bra för att glömma. Det vore trist att köpa en PPC-iMac när man vet vad man missar och lika trist att köpa en Intel-iMac och aldrig kunna spela sina oanvända spel. Det kommer säkert att dyka upp tester av PPC-spel på Intel så jag får väl lugna ner mig lite men om ni känner till någon info eller test om just detta ämne får ni gärna höra av er. Tack för mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 02:50

OpenGL sköts väl i allra störta grad av systemet själv, och borde inte vara kopplat till processorn.
Prestandamässigt ser jag inga problem med att spela de lite äldre spelen genom Rosetta, mycket ligger ju även på grafikkortet. 3D-spel borde kanske tom vara det som Rosetta syns minst i egentligen, då man gärna försöker lägga så mycket av renderingen på grafikkortet.

Men nu spekulerar jag bara, även om jag misstänker att jag har rätt tänkarhatt på mig iaf.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-01-11 08:46
Ursprungligen av Homy:

Jag vet att spel sällan utnyttjar 2 processorer och de nya iMacarna kan ha barnsjukdomar men ändå.

De spel som stödjer smp blir bara fler och fler nu då gamers börjat köpa dual coreproppar.
Så räkna med fler spel som stödjer detta snart.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 14:00
Ursprungligen av Gadd:

De spel som stödjer smp blir bara fler och fler nu då gamers börjat köpa dual coreproppar.
Så räkna med fler spel som stödjer detta snart.

Sweet! Så för en gångsskull kommer iMacen bli en bättre speldator med tiden istället för tvärtom. Fick förresten svar från Rob-ART idag om test av PPC-spel på IMac Intel:

We hope to test the dual-core iMac soon. We'll see what we can do about the older games, assuming they have repeatable timed demo sequences and a way to collect average frame rates.

http://www.barefeats.com/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 09:03

Det är 128 MB grafikkort i båda iMacs. Bara den snabbare Mac Book har 256. Det är bra ändå!

Edit: jag såg nyss att man kan lägga 800 kr för 256...

Senast redigerat 2006-01-11 10:58
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 14:04
Ursprungligen av elsevero:

Det är 128 MB grafikkort i båda iMacs. Bara den snabbare Mac Book har 256. Det är bra ändå!

Edit: jag såg nyss att man kan lägga 800 kr för 256...

Det är inget dåligt kort som sitter i iMacen nu. Jag vet inte vilken modell av X1600 sitter i iMac men X1600 XT verkar vara drygt 2 ggr snabbare än X600 XT i en pc med dessa spec:

CPU: Pentium 4 3.4 GHz LGA 775

Memory: Two 512 MB DDR2-533 CM2X512-4200 CL4 from Corsair memory modules

Hard Drive: Maxtor DiamondMax 9 Plus (40 GB, ATA-133)

Screen resolution: 1024x768x32@85 Hz

http://www.hardwaresecrets.com/article/230/8

X1600 är ATI:s näst bästa modell efter X1800 även om det inte kan slå X800 & X850 men det är tur att de inte satte i ett X1300. Nu kan man lugnt spela dagens och även några av morgondagens tunga spel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 18:05

Doom 3 30% snabbare?
http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ID=12680

"On a positive note for Doom 3 fans, Bentley notes that the latest update of OS X, now at 10.4.4, seems to have improved performance by as much as 30% when running Doom 3 at 800x600 on the new Intel Macs. A more modest 10% increase can be seen at 1600x1200."

Det står inget om det är PPC-version eller Universal Binary.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 23:41

Hittade en artikel på Xlr8yourmac och en annan intressant analys på Arstechnica. Även om det fortfarande är osäkert verkar det som äldre spel som fungerar med en G3 skulle ha mycket större chans än t.ex. Halo och CoD som kräver G4.

http://www.xlr8yourmac.com/archives/jun05/060805.html#S19337
http://arstechnica.com/news.ars/post/20050810-5195.html

"What Can Be Translated?
Rosetta is designed to translate currently shipping applications that run on a PowerPC with a G3 processor (emphasis mine) and that are built for Mac OS X. Rosetta does not run the following:

Applications built for Mac OS 8 or 9
Code written specifically for AltiVec
Code that inserts preferences in the System Preferences pane
Applications that require a G4 or G5 processor
Applications that depend on one or more kernel extensions
Kernel extensions
Bundled Java applications or Java applications with JNI libraries that can't be translated"

"First off, it means that anyone who plans to use Rosetta heavily will need plenty of memory. So make plans to order that new Intel-based Mac with a minimum of 1GB of main memory, and preferably 2GB or more. Rosetta will certainly perform better than VirtualPC, but that's not saying a whole lot."

"The second and relatively newer advantage that Rosetta will have is a second processor core. Rosetta's translation and code generation software can run on the second processor core. In that sense, the second processor core will act as a server for translated code, with the first core consuming the translated code as a client. The dual-core advantage will help a lot, because the OS won't have to keep swapping the translation code on and off of the processor."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-11 23:51

Wow! Fick tipset i ett annat forum om att Rosetta klarar numera av G4-optimerade program också. Det kanske finns hopp för Halo och CoD men vi får se.

http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/universal_binary/universal_binary_exec_a/chapter_7_section_2.html#//apple_ref/doc/uid/TP40002217-CH210-BCICICJH

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-13 21:44

Här en andra intervju med Glenda Adams på Aspyr.

"Glenda expects that most of Aspyr’s less demanding games will play great under the Rosetta emulation system."

"her staff plans on testing all their current games for performance, and release updates as necessary."

http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ID=12703

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 17:31
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-18 00:06

Första testen av PPC-spel på nya iMac. UT2004 1024x768 ca 9 fps. Datorn haft bara 512 MB RAM och det står inte vilka inställningar som använts annars.
http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/6

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-18 23:44

Det finns flera rapporter om att CoD flyter på riktigt bra :).
http://www.macfixit.com/article.php?story=20060118074530430&query=duty

Här finns en intressant tråd där man har testat olika PPC-spel. T.o.m sega Halo verkar fungera.

http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=23833

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-19 12:20

En diskussion till
IMG

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-26 00:47

Här är en kille som har testat flera olika titlar bl.a. några av de som jag hade efterlyst. Det verkar som många äldre titlar fungerar bra.
IMG

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-26 13:23

En mycket intressant artikel med intervjuer och rapporter om Rosettas prestanda i olika spel och när utvecklarna tänker överge PPC-plattformen. Alla är överens om att Intel-Macarna kommer att erbjuda mycket bra prestanda i framtida och UB-konverterade spel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-26 23:47
Ursprungligen av Homy:

Här är en kille som har testat flera olika titlar bl.a. några av de som jag hade efterlyst. Det verkar som många äldre titlar fungerar bra.
IMG

Han har flyttat sin testlista hit.

Klart intressant med all information du skrapar ihop i den här tråden, Homy!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-27 21:21
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Klart intressant med all information du skrapar ihop i den här tråden, Homy!

Kul att du tycker så :). Som jag skrev är anledningen att jag själv står i valet och kvalet mellan iMac G5 och Core Duo och det är säkert många andra som sitter i samma sits. På tal om artikeln på Macobserver kan du kolla inlägg 16 i den här tråden men tack för länken.

MacWorld länkade idag till en artikel på The Mac Observer, som är mycket innehållsrik. De har intervjuat representanter för Aspyr, MacPlay, MacSoft, Epic Games, Freeverse, Feral Interactive och Pangea Software om Rosetta och övergången till Intel.

Väl värd att läsa, och för den som inte vill ha alla detaljer, så är åtminstone den optimistiska synen på framtiden trevlig läsning:

Citat:

Everyone contacted for this article, however, agreed that the new Intel-based Macs are a move into a gaming future bright with promise. With hardware parity achieved, game performance in the Mac and Windows worlds will be very similar. "I think users are going to be very happy with how the games run on their Intel Macs, compared to both older Macs and PCs running the same games," said Ms. Adams.

"All indications are that we're going to see much better performance for Mac games on this new hardware," added Mr. Schilling. Noted Mr. Tamte: "Games that take advantage of multi-core processors, and combine this with awesome graphics hardware like the ATI X1600, are going to generate some truly amazing game performance on both iMacs and MacBooks."

Artikeln på TMO: http://www.macobserver.com/gamingnews/2006/01/25.2.shtml

Jag fick UB betan på UT2004 häromdagen - Ja jag är betatestare, ingen pirat
Har ingen intel mac att testa den på men den funkade som den skulle på min Dual G5.
Den rapporteras rulla på bra i alla fall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-31 01:04

Barefeats testar Halo

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-28 15:52

Uppdaterar bara med två bra länkar.
Wiki.osx86project
Macosrumors

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-19 15:12
1
Bevaka tråden