Studentrabatt och dra moms?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det möjligt att utnyttja studentrabatten och samtidigt dra av momsen inom företaget?

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-10 20:58

tveksamt eftersom studentrabatten är för privatpersoner och inte för företag
men man kan ju prova

Jodå, det går bara bra att göra så.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-20 16:11
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jodå, det går bara bra att göra så.

Coolt, för det där hade jag funderat på innan. Hum, bara att leta upp någon bonde nu då

Det går bra. Du köper den som privat person, men eftersom enskild firma och privat person blir samma sak så går det att dra av momsen.
Har du ett AB så tror jag inte det går då den måste var köpt på företaget och då kan den inte vara köpt utav dig som privat person med privat studentrabatt.

men det innebär att jag inte kan göra det om det nu är fråga om min fars hb

• Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-10 21:43

Det går nog bra om det är AB också. Med vilken rabatt man köper spelar nog ingen roll. Det primära är väl om den ska användas i företaget eller ej.

och det är klart den ska...

Vad gäller studentrabatten så behöver man inte betala som student för att få rabatt. Det räcker med att det är en student som ska använda prylen så kan man utnyttja rabatten. Om jag nu minns rätt.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-01-11 11:06

När jag skulle köpa min dator så skulle jag använda mecenat rabatten (vet inte om det är exakt samma regler som studentrabatten) och då krävdes det att jag stod som köparen, och det kan jag dra på min enskilda firma. Dock blir det svårt att dra ett sådant köp på ett annat företag eftersom det är ditt namn på kvittot.

Ursprungligen av sommer:

När jag skulle köpa min dator så skulle jag använda mecenat rabatten (vet inte om det är exakt samma regler som studentrabatten) och då krävdes det att jag stod som köparen, och det kan jag dra på min enskilda firma. Dock blir det svårt att dra ett sådant köp på ett annat företag eftersom det är ditt namn på kvittot.

Precis.

Har svårt att se hur man ska få igenom ett privat köp och dra av momsen genom ett AB. Vissa säger att man kan, men ingen verkar veta riktigt berg säkert. Vore kul att veta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 11:19

Det är klart att man kan dra i ett AB... Vems som helst faktiskt - om det är att betrakta som ett utlägg av en anställd som ska använda sig av den i sin anställning...

Dvs:

En student ska programmera databas åt sin pappas AB
Köper en Mac med rabatt - behåller kvitto
Redovisar kvittot till AB´t
Erhåller pengarna kontant eller insatt på kontot...

Nackdelen är att det då är bolaget som äger datorn
(det är även en fördel om man erhåller lön från AB´t)
Man kan inte ta datorn som lön - för i så falll måste man betala skatt och sociala på datorns värde - vilket i sin tur resultetar i att det blir dyrare...

/Tangen

• Medlem
  • Täby
  • 2006-01-11 13:03
Ursprungligen av Tangen:

Det är klart att man kan dra i ett AB... Vems som helst faktiskt - om det är att betrakta som ett utlägg av en anställd som ska använda sig av den i sin anställning...

Dvs:

En student ska programmera databas åt sin pappas AB
Köper en Mac med rabatt - behåller kvitto
Redovisar kvittot till AB´t
Erhåller pengarna kontant eller insatt på kontot...

Nackdelen är att det då är bolaget som äger datorn
(det är även en fördel om man erhåller lön från AB´t)
Man kan inte ta datorn som lön - för i så falll måste man betala skatt och sociala på datorns värde - vilket i sin tur resultetar i att det blir dyrare...

/Tangen

Typiskt, när jag ringde RSV hävdade dom att företagsnamnet skulle stå på kvittot, dom höll dock med om att det var ok att mitt namn stod eftersom det var en enskild firma. Tycker dock att det du säger låter mer logiskt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:53
Ursprungligen av sommer:

Typiskt, när jag ringde RSV hävdade dom att företagsnamnet skulle stå på kvittot, dom höll dock med om att det var ok att mitt namn stod eftersom det var en enskild firma. Tycker dock att det du säger låter mer logiskt...

Det är iofs inte korrekt - det är bara att "sälja" den till bolaget mot ett kvitto...

Men ser när man går in på edu erbjudanden som Apple har:

(Apple vill inte att du ska lyfta burkar in i annat bolag - tydligen)
/Tangen

När man använder mecenat-kortet får man inte det meddelande Tangen visar. Utan man kan till och med fylla i ett momsregistreringsnummer på beställningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 14:03
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

När man använder mecenat-kortet får man inte det meddelande Tangen visar. Utan man kan till och med fylla i ett momsregistreringsnummer på beställningen.

Hmm ok, jag gick bara till inloggningssidan- -och där stod det meddelandet

/Tangen

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 14:12

Men ett AB kan väl inte köpa en dator av en privatperson och dra av momsen, om man nu skulle gå den vägen?
Privatpersoner har ju inget moms. reg. nummer heller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 14:14
Ursprungligen av Konrad:

Men ett AB kan väl inte köpa en dator av en privatperson och dra av momsen, om man nu skulle gå den vägen?
Privatpersoner har ju inget moms. reg. nummer heller.

hmmmmrph - så klart - men kvittot får man redovisa i ett AB eller HB som det är - däremot måste det då tas upp i inventarieförteckningen

/Tangen

Ska man dra Studentrabatten först, och sen momsen ? Eller tvärtom ?

En imac 20" kostar 14.236 utan moms, om man sen drar av studentrabatten som är på 10% så blir det 12.812

En imac 20" kostar 17.795 inkl moms, om man först drar av studentrabatten som är på 10% så blir det 16.015, sen momsen på 25%, då blir det 12.011

(med reservation för felberäkningar)

EDIT: är momsen "bara" 20% ? ignorera isf inlägget ovan.

Senast redigerat 2006-01-11 15:14
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 14:30

Momsen läggs väl på efter rabatten? Då är det samma summa som ska dras av, om den kan dras av.

17" kostar 12.415,00 kr på Mecenat store efter rabatten är dragen.
20" kostar 16.015,00 kr ...

Edit: priserna är inklusive moms.

Kundtjänsten för studentkorten sa att "åhh men guud asså, det har jag ingen aaaaaning om, du kan ju typ kolla med csn eller skattemyndigheten om det känns så viktigt"

Hyr dom in studenter som ska sitta där eller ?

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 14:41

Förmodligen...

Macforum därimot hade koll, som vanligt.

Först dras rabatten. sen drar man moms.

Logiskt när man väl tänker efter.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 15:08

Vad gäller rabatt och moms så kvittar ordningen som man drar det på, borträknat räknefel då.

0,9*0,8 = 0,8*0,9 nämligen.

Dock kan det ju även för ett företag (som ju räknar i pris exkl moms) vara intressant att veta hur stor utbetalningen ska vara (dvs utan rabatt men med moms).

Anledningen till att jag fick skillnad på uträkningarna var att jag räknade med 25% moms, det förklarar en hel del.

Men 12800 för en imac är inte helt fel.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 15:28

bodybag: inte räknade med, menar du väl? Det ÄR 25% moms som gäller. Fast det räknas på priset UTAN moms, och inte det med. Den som är lite slängd i matte får fram att av de priser man betalar som privatperson, med moms, består till 20% av (25%-ig) moms...

Om priset med moms är 12 415 kr betyder det att priset utan moms är 12 415 / 1.25= 9.932 kr.

Jag fick inte riktigt klarhet i ämnet, trots att jag läste era inlägg.

Min situation är följande (ursäkta om jag lånar tråden):

Jag ska köpa en MacBook Pro. Är universitetsstuderande med studentkortet. Kan jag alltså köpa en MacBook med studentrabatt och sedan också dra av momsen, så det slutgiltiga priset blir 19.500 (på den dyrare varianten)?

Min far har nämligen AB och jag ska använda datorn i företagssyfte. Kan jag som privatperson köpa datorn med studentrabatt och min fars AB sen köpa den av mej? Eller måste företaget köpa datorn direkt från AppleStore för att kunna dra av momsen? Och i så fall, kan företaget köpa datorn till mej med studentrabatt? (Såg i föregående inlägg att det endast behövde vara en student som ska anv. datorn för att studentrabatt ska få dras).

Ska ringa supporten och kolla, men det kanske finns någon vänlig och kunnig själ här som kan hjälpa till först.

Jag kan också nämna att faderns AB är i Finland och att det kan vara lite krångel med momsavdrag från utlandet, men det är en annan historia.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 15:58
Ursprungligen av Loromits:

Jag fick inte riktigt klarhet i ämnet, trots att jag läste era inlägg.

Min situation är följande (ursäkta om jag lånar tråden):

Jag ska köpa en MacBook Pro. Är universitetsstuderande med studentkortet. Kan jag alltså köpa en MacBook med studentrabatt och sedan också dra av momsen, så det slutgiltiga priset blir 19.500 (på den dyrare varianten)?

Min far har nämligen AB och jag ska använda datorn i företagssyfte. Kan jag som privatperson köpa datorn med studentrabatt och min fars AB sen köpa den av mej? Eller måste företaget köpa datorn direkt från AppleStore för att kunna dra av momsen? Och i så fall, kan företaget köpa datorn till mej med studentrabatt? (Såg i föregående inlägg att det endast behövde vara en student som ska anv. datorn för att studentrabatt ska få dras).

Ska ringa supporten och kolla, men det kanske finns någon vänlig och kunnig själ här som kan hjälpa till först.

Jag kan också nämna att faderns AB är i Finland och att det kan vara lite krångel med momsavdrag från utlandet, men det är en annan historia.

En rekommendation kan vara att din Far ringer till hans revisor - handel mellan länder i EU sker utan moms - man redovisar bara till en pott en gång i kvartalet - jag kan ta reda på mer exakt - men det enklaste är att din Far ringer till revisorn och frågar vad som är ok

/Tangen

Bevaka tråden