Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen Firewire 800?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 20:11

Ja, tydligen är det ingen FireWire 800 i den nya MacBook Pro... Det suger...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-01-10 20:12

och det verkar fattigt med USB portar för över huvud taget ... stämmer det att den tuyngsta modellen går på 26 lök?, ojoj

Ursprungligen av Naqilja:

Ja, tydligen är det ingen FireWire 800 i den nya MacBook Pro... Det suger...

Japp, helt galet särskilt som FW800 är bakåtkompatibel med FW400 så en FW800 hade behållit prestandan och kompabiliteten med gamla enheter. Kul, jag köpte en exter disk idag som enbart har FW800, känns juu motiverat nu när man kan tycka att det är dags att uppgradera sin gamla PB till en ny MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-10 21:11

Håller med. Känns konstigt att de slopar sin FW800. Det är nästan så man undrar om de ska sluta utveckla FW och bara köra på USB. Lite trist med tanke på att FW800 är så mycket grymmare än USB 2.

Det är trist, men Apple har nog tänkt, hur många andvänder FW800 förutom till Externa HDD?

Jag är nöjd som det är, använder aldrig FW400 (har ingen DV-kamera, USB2-hdd, iPod Nano), så jag ser inte nyttan med det.

Men man har ju Gbit nätverk! Nu blir det till att spara pengar för en MBP

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 21:19

Problemet med FireWire 800 är att det mig veterligen inte finns på intels standardiserade moderkort för bärbara datorer.
Det skulle ha tvingat intel och apple att göra en engen custom-lösning med extra chip just för macsegmentet.
Vilket med det pressade tidsschema som de sannolikt jobbat under hade varit svårt. Dessutom hade det fördyrat produkten.

Det är ingen Dual-Layer brännare i heller. Som det är i PowerBook G4.

Ursprungligen av Rickard A:

Det är ingen Dual-Layer brännare i heller. Som det är i PowerBook G4.

Är det dualbrännare i pbg4? Min kan läsa dualbrända skivor men inte dualbränna. Eller har jag missat nåt stort här?

Det verkar ju nästan vara en hel del försämringar. Dual-layer brännare används mer och mer, och trots allt är det trist att FW800 försvinner

sen så är väl inte x1600 ett så mycket bättre grafikkort än 9700pro, x1600 är ju ett midsegment kort på PC sidan...

Hoppas på en snar recension

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-01-10 21:52

I den senaste revisionen av pbook 15 och 17 så är det dual-layer-brännare.

EDIT:
David: Du har en 12" pbook om jag inte missminner mig; den har inte dual-layer brännare.

Senast redigerat 2006-01-10 22:05
Ursprungligen av rixard:

I den senaste revisionen av pbook 15 och 17 så är det dual-layer-brännare.

EDIT:
David: Du har en 12" pbook om jag inte missminner mig; den har inte dual-layer brännare.

näförtusan. Jag har en 15"pb (den med ränder (fast utan ränder ))

På Macotekets sida står det att den har Firewire 400 och 800. ???

Ursprungligen av divander:

På Macotekets sida står det att den har Firewire 400 och 800. ???

Information kommer rättas till under morgonen.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 00:35

Det verkar märkligt att Dual Layer har försvunnit. Jag väntar dock tills det finns bevis på hur det förhåller sig, just nu känns det som om alla är förvirrade och osäkra.
Och det suger att FW800 försvann. Nåja, jag väntar väl på Rev B...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 00:39

Fast kollar man på Apples websida så får man se den nakna sanningen.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 00:43

Även s-video-porten har försvunnit. Visserligen går det väl att köpa nån DVI-s-video-adapter, men i och med den nya fjärrkontrollen hade det varit trevligt om de behållt en dedikerad s-video-port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 11:26
Ursprungligen av ceder:

Även s-video-porten har försvunnit. Visserligen går det väl att köpa nån DVI-s-video-adapter, men i och med den nya fjärrkontrollen hade det varit trevligt om de behållt en dedikerad s-video-port.

Va fan. Det känns ju trist.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 11:31
Ursprungligen av Doktor G:

Fast kollar man på Apples websida så får man se den nakna sanningen.

Och inte nog med att den är Single Layer, den kan bara bränna i 4x. Hälften av PowerBookens brännares hastighet.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 12:18

Med tanke på alla DV-kameror skulle det vara en omöjlighet att släppa FW helt för USB2.

Men det är väl bara att vänta in ett ExpressCard med FW800.
För, det är nog hyfsat få användare som kör FW800. (tyvärr)

  • Medlem
  • 2006-01-11 15:59

Ganska många filmkameror använder firewire. Detta gäller både konsument och mer professionellt inriktade kameror. USB funktionaliteten mellan många kameror och Mac verkar vara sådär. Detta tycker jag själv är en stor anledning till att det är ett misstag att ta bort Firewire. Därför så kommer jag själv inte att beställa någon bärbar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 16:16

Men filmkameror brukar väl använda FW400 och inte FW800? Och en FW400-port finns det ju fortfarande...

  • Medlem
  • 2006-01-11 19:50

Om det är så att det finns en FW 400 port så är det ing större problem för det flesta användare som inte skall använda extern HD. Det hade jag missat.

Exakt. Det är väl bara hårddiskar som kör FW800? (jag har säkert fel men...) Så vad jag menar är att det helt enkelt inte finns tillräckligt många som använder det. Minns disketten (haha) !

FW400 går däremot inte att ta bort (och det har de heller inte gjort). Då får de knipsa av iMovie, iDVD och FinalCut också...

Är det ingen som vet mer än jag om det finns FW800-kort att stoppa i ExpressCard-platsen?

  • Medlem
  • 2006-01-11 21:27
Ursprungligen av sjovall:

Är det ingen som vet mer än jag om det finns FW800-kort att stoppa i ExpressCard-platsen?

Tydligen finns det ett 54mm ExpressCard men det passar inte i Macbookens 32mm plats.

Det finns, men de är för den bredare 54mm-platsen. I MacBooken så sitter det ju en 34mm-plats, men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan det kommer mer tillbehör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:40

Nån som hittat batteritiden för MBP?

Verkar alltså som följande har försvunnit från nya MPB jämfört med senaste PB??:
1 st firewire 800 port (jämfört med 2 st 400/800 på senaste powerbooken).
DL-brännar funktionen borttagen och hastigheten halverad från 8x till 4x
PC-card bort
Inbyggt modem bort
120 GB HD bort (PB 17")
S-video borta

Nåt mer?
Just nu känner jag mig ändå rätt nöjd med min 1,5 månader gamla PB 17"…

  • Medlem
  • 2006-01-12 16:03
Ursprungligen av Milo:

Nån som hittat batteritiden för MBP?

Verkar alltså som följande har försvunnit från nya MPB jämfört med senaste PB??:
1 st firewire 800 port (jämfört med 2 st 400/800 på senaste powerbooken).
DL-brännar funktionen borttagen och hastigheten halverad från 8x till 4x
PC-card bort
Inbyggt modem bort
120 GB HD bort (PB 17")
S-video borta

Nåt mer?
Just nu känner jag mig ändå rätt nöjd med min 1,5 månader gamla PB 17"…

Verkar inte finnas några konkreta uppgifter på batteritid.

PowerBook G4 15" och 17" har en FW400 och en FW800-port. FW800 är inte bakåtkompatibelt, såvitt jag vet.

PC-card är en gammal standard. ExpressCard är framtiden. Förr eller senare byter alla datortillverkare till ExpressCard, Apple är bara lite snabbare än majoriteten. Att byta i sambande med lanseringen av en ny plattform låter bra i mina öron. Att ha både ExpressCard och PC-card-plats är inte ett alternativ, det hade tagit för stor plats.

S-Video är inte borta. Att man behöver en adapter på DVI-porten är ju inte speciellt jobbigt. Det är ju liknande på 12" och jag har aldrig upplevt det som ett problem.

DL-brännare, FW800 och inbyggt modem (modemet är ju väldigt kompakt men visst, det är en extra kostnad) är det som inte går att få i Macbooken på något sätt. Istället får man högre prestanda, ljusare skärm, tunnare hölje, inbyggd iSight etc. Inte omöjligt att modem och FW800 kommer som ExpressCard dessutom.

Är du nöjde med din PB17" så är ju allt frid och fröjd i vilket fall som helst. Jag är rätt nöjd med min 2,5 år gamla 12" PB också.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 17:32

Jag vore också nöjd med din 17-tumare, den håller nog länge.

Men, FW800 är bakåtkompatibel. Vet inte precis hur och med vilka kablar, men att den är har jag hört flera gånger. (Grattis, du har en extra FW400 port

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-11 23:21

Det är några som gnällt över att det fattas 60 pixlar längst upp också.

120 GB finns som tillval, och S-video finns som extra adapter (och modemet med), så på de punkterna är det inte riktigt katastrof i alla fall. De är ju hyfsat bärbara ändå. Värre är det att släpa med en extra DL-brännare. Eller om man behöver FW800, som inte finns som ExpressCard än... Och att det inte är PCCard utan ExpressCard kommer nog vara något som är bra i det långa loppet - bara synd att de inte fick in en 54mm. Fast det är väl trångt som attsingen i den där burken, kan man tänka...

Bevaka tråden