Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubuntu Live-CD, hur funkar det, säkert osv?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 20:47

Hejsan,

Syrran kör inte mac(ännu), men därimot linux, ubuntu, och hon sa tidigare idag att jag också borde prova det, att det finns en mac verison. OK tänkte jag, jag kör på Live-CD verisonen.. Nu är den nerladdad. Det stod på hemsidan därifrån jag laddade ner den att den inte påverkar hårddisken, vilket känns skönt, ska bara kolla lite o testa på o så.

Men huvudfrågan är, hur gör jag? Ska jag stoppa in cdn och sen starta om datorn, kommer den då boota från cdn, eller ska jag trycka in nån knapp under uppstarten, eller ska jag bara stoppa in cd när den är på redan o så kör den därifrån.. Jag vet i princip ingenting om linux, o det jag minst av allt vill är o förstöra min fina PowerBook! Ifall jag nu lyckas boota från cdn, kommer jag kunna se till att den inte rör min hårddisk eller förstår den på något sätt? Och vad kommer hända sen, när den börjar boota från cdn, kommer den komma direkt upp i systemet eller kommer jag till nån terminal där jag inte kommer ha någon aning om vad jag ska göra? Hoppas nån här vet något om ubuntu o Live-CDn och vill hjälpa mig. Btw så sökte jag på ubuntu o hittade en del info, men det stod inget om hur Live-CDn funka och så, därför startar jag en ny diskussion.

Mvh

Sander

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 21:02

Du matar in cd:n och startar om datorn samtidigt som du håller in c-tangenten. Datorn kommer läsa in operativet som ligger på cd:n och kommer inte att röra systemet som ligger på din hårddisk.
I Ubuntu kommer du in till fönsterhanteraren direkt, troligen så behöver du svara på några dialogrutor först, men sen hamnar du i Gnome som är standard i Ubuntu. Sen är det bara att börja leka.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 21:23

Tackar, ska prova det nu!

1
Bevaka tråden