Acid test-Iomega extern tripple vs. Lacie Porsche

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-07 20:39

OK, rubriken är kanske lite överdrivet pampig, ingen _riktig_ acid test, men nu har jag haft min iOmega extern 250GB tripple interface i några dagar och kan jämföra vissa funktioner med min förra externa - en Lacie Porsche high speed USB 250GB.

Båda är verkligen gediget byggda och lämnar ett gott intryck, funkar kanonbra. Lagringskapaciteten och funktionaliteten behöver jag inte ta upp här. All det är toppen på båda.

Det som de här två diskarna har gemensamt är den ganska höga ljudnivån när de är igång, mounted till min PB 15" 1,5 Ghz, och ljudet kommer mest ifrån att hårddiskarna står på bordet. Resonansen mellan höljet och bordsytan gör att man upplever dem som ganska högljuda. Om det bara hade funnits någon upphängningsmöjlighet som man gör med de bättre studiomikrofonerna... Det kvittar var man lägger hårddiskarna - ett gammal skrivbord som mitt, en glasskiva, vanlig skolbänk, näää, det låter "brounghhhhhhhh....". Det hjälper med en mjuk bomullstrasa under eller en "kökssvampsbädd" (skratta inte nu, har testat mycket...) mellan höljet och underlaget.

Skilnaden mellan de här två är dock att Lacie somnar fint efter att man har klickat på "eject" i Finder eller dragit den till Trash. Den slutar snurra & fläkten tystnar efter ca 2-3 minuter, den är inte "mounted" längre. iOmegan däremot, under samma scenario, fortsätter låta tills man drar ut FW sladden, först då somnar den. Ingen chans annars. Det finns en avstängninsknapp på den men den reagerar inte förän man har dragit ut FW sladden.

För mig som inte kopplar en extern HD tills det är dags att köra backup, eller, i enstaka fall, när jag ska redigera lite video eller audio, spelar inte detta någon större roll. Men om någon funderar på att skaffa en av de här två diskarna, oh well, here's my two cents.

Ha en fortsatt trevlig helg.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-07 23:34

Kolla om diskarna är byglade på samma sätt - Kanske är iOmegan i Cable Select-läge, och Lacien i master-läge. Eller tvärt om.
Min Mac mini som jag kör på extern disk somnade nämnligen inte när disken var i CS-läge.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-08 02:18

Ehm, det innebär att man _öppnar_ Pandoras låda.... har aldrig meckat med det tidigare.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-08 14:23
Ursprungligen av homesick:

Ehm, det innebär att man _öppnar_ Pandoras låda.... har aldrig meckat med det tidigare.

Har inte koll på hur de är utformade, men det borde väl finnas någon fin lite skruv att börja med?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-08 17:43

...ja, det finns 4 skruvar under det lilla stativet men jag undrar om detta förstör för garantin i fall att något händer, disken pajar eller krånglar... man vet ju aldrig.

Buller & buller, det finns medicin som heter IKEA möbeltassar - dubbelt uppslag så är det tyst. Det ultimata verktyget har dock visat sig vara två vanliga kökssvampar under iOmegan, absolute silence

Fortsatt trevlig söndag önskar homesick

1
Bevaka tråden