Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Intelmacar att fungera med G5-macar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 15:11

hur blir det med de nya intel-macarna och programvaror till dem? om man har en g5:a och tänker köpa en ny intel-powerbook (när de kommer menar jag.... kommer de maskinerna att fungera lika bra tillsammans som de gör nu?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-05 15:19

Varför skulle de inte göra det? Det är ju samma operativsystem, samma filsystem, samma användargränssnitt etc.

Det är ju bara processorn som ändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 22:56

så man kommer att kunna köra samma program som jag har till min g5 och min framtida intel. isf ser jag väldigt mycket fram emot min nya pb, när den kommer

dock komemr ju programmen att emuleras av Rosetta, som i och för sig är ett snabbt program, på intel macen. såvida du inte köper en x86 version av programmet du har på din G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 10:37

Citerat från mig själv:
Som det sagts så många gånger förut så är poängen med de s.k Universal Binaries som programvaran bygger på att det finns körbar kod för båda arkitekturerna i samma programvara. Alltså är det ingen som blir favoriserad så länge utvecklarna kompilerar för båda arkitekturerna, något som med XCode är gjort i en handvändning så vitt jag förstår.

Programmen kommer alltså att fungera likvärdigt på båda dina datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:09

Steve Jobs sa detta om Rosetta (typ):

"For those of us who use Photshop professionally hours each day, Rosetta might not give us the performance we want. But it is going to be great for most of us"

Så man vill nog gå ut och uppdatera sina program så fort man kan. Benchmarks lär säkert strömma in snart gällnade prestandan på iMacen i befintliga program. Tyvärr kan det vara så att vissa program inte funkar ALLS (Apples Proapps ex) tills det att man får en update av dem.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 15:41

Men vad tror ni? Tror ni inte att Photoshop kommer komma i en verision för Macintel typ när dom nya booksen börjar släppas? Verkar ju annars som en stort skäl att vänta med att köpa...

HUr fort tror ni Photoshop kommer att gå när den "riktiga verisionen " kommer...

Jobbar nämligen dagligen med bild i photoshop och på jobbet sitter jag på 2X2 G5 or och har väntat med att köpa en dator ( vill ha bärbar). Kommer det gå fortare långsammare eller typ samma? Vad tror ni? Kan man jobba med bild som fotograf med den nya MAcbooken( När den nya photoshop kommer)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:24

MacBooken lär prestera mycket fint när Photoshop för Intel kommer. Men när det är vet bara Adobe själva….Har du otur kan det ta ett tag, kanske rent av tills det att CS3 levereras.

Du lär säkert får svar på dina fundering inom de närmsta veckorna när folk testa iMacen som faktiskt redan finns för leverans. Den är snarlik MacBooken i prestanda.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-30 16:21

Tänkte bara haka på snabbt här. Funderar på att köpa en iMac 17" - inte Intelversionen. Har en Powerbook G4, är nöjd och kör oftast InDesign eller Dreamweaver om man ska nämna några lite "tyngre" applikationer. Annars är det mycket outlining och organisations - projektledningsaktiviteter på datorn som inte kräver all kräm som man kan få ur maskinen.

Vad jag undrar är vad som händer när tillverkarna släpper i fortsättningen (2006, 2007 ...)uppdateringar eller rentav nya versioner till sina program som ska vara anpassade till Intelmacar - hur länge tror man att de kommer att "stödja" folk som väljer att, av olika anledningar, inte köra Intel? Hur säkert är det att allt blir bakåtkompatibelt?

Jag frågar detta eftersom jag tänker sätta "köpstopp" på Macar i några år efter att ha fått min iMac.

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 20:34

Kollade på iMac 17" på stan idag. Brevid stod en 20". Jag säger bara köp en 20". Jämfört med den så vill man inte ha 17".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-30 22:36
Ursprungligen av formica:

Kollade på iMac 17" på stan idag. Brevid stod en 20". Jag säger bara köp en 20". Jämfört med den så vill man inte ha 17".

Uscht ja, gjorde samma sak idag, 20" är klart mer attraktiv. Vilken skärm... Och allt annat. Samtidigt så vet jag innerst inne att det är en "overkill" för mig. Jämfört med Powerbooken 15 som jag sitter med nu så är 17" en stor skärm ändå.

Hade man kunnat köra samma höga upplösning på en 17" som på 20" så hade jag varit helt såld på den mindre varianten. Så här funderar jag forfarande och tittar djupare och djupare i plånboken...

Vad gäller support av den "gamla" PowerPC-arkitekturen så tror jag inte någon behöver vara orolig. Det kommer att dröja fler år innan andelen användare som sitter med Intel-processorer är så stor att det inte längre är lönt att göra PowerPC-versioner av sina program. Mac OS 10.5 "Leopard" som släpps om ett år kommer ju ha komplett stöd för PPC och med största sannolikhet efterföljaren också.

1
Bevaka tråden