Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timpenning för webutveckling?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 14:07

Yep, är på G att registrera f-skattesedel för att kunna söka mer jobb som frilansande webbutvecklare istället för att vara anställd.

Frågan till er som gör samma sak är vad ni tar för timpriser?

Min pappa, som driver ett mer traditionellt it-konsultföretag anser att man inte ska sätta sitt pris under typ 700 kr för att inte hamna i någon sorts billighetsfälla.

Problemet är att jag tycker det känns som det finns ett motstånd till priser över några få hundra om man inte går på storföretag, och det är inte aktuellt för mig just nu.

Självklart är kan man bjuda på timmar, paketpris osv.
Men vad är "marknadspris" från "ordinarie prislistan" när det gäller att sätta ihop en databasdriven hemsida?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-05 14:19

Priset beror på dina kunskaper och erfarenheter. Dessutom är timpris inte allt. T.ex., bara för att Olle jobbar dubbelt så snabbt som Pelle så anser jag inte att Olle är värd hälften så mycket pengar som Pelle.

Det är en svår avvägning. Om du vet att du är väldigt duktig på det du gör och därmed, preis som Jogin skriver, gör jobbet snabbt och bra så kan du ta bra betalt. Men då måste ju kunderna lita på dig eller känna till sedan innan att du är så duktig. Å andra sidan, börjar du lågt så är det ju svårt att motivera ett mycket högre pris om samma kunder återkommer... Så det är svårt.

Sen beror det väl på vilka du vänder dig mot och hur avancerade sidor du gör. Får man kontrakt på väldigt många timmar kan man ju ge rabatt på timpriset (men då ska man gärna berätta att det är just rabatt).

Har du gott om jobb är det förstås enklare att ta bra betalt också. Har du ont om jobb och vill få en fot in så kanske ett lägre pris är bättre (men då kan man ju hamna i fällan du pratar om).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 14:36

Sant, men man måste ändå ha något att utgå ifrån när man inleder en prisdiskussion.

Jag har knackat html när sedan jag var 12 år, har universitetspoäng i webbprogrammering och har jobbat med att göra webbshopar knytna till affärssystem. Så tycker jag borde kunna ta en marknadsmässig peng om jag gör en databaslösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 14:38

Adrian B:
Håller med om allt du skriver. Självklart ska man kunna säga i början "Egentligen kostar det X kronor, men eftersom jag är ny så kan jag ge er samma sak för X/2 i detta första projekt".

Frågan är vad som är marknadsmässiga X kr?

Självklart är det bättre att ta fast pris, men i sitt eget huvud måste man iaf räkna det i timmar.

Ursprungligen av snigel1:

Frågan är vad som är marknadsmässiga X kr?

Självklart är det bättre att ta fast pris, men i sitt eget huvud måste man iaf räkna det i timmar.

Jo precis, när man väl tar betalt måste blir det ju ett konkret timpris (oavsett om man debiterar per timme eller fast summa).

Jag har tagit 500 kr timmen för projekt utåt med mitt företag. Men jag har jobbat mycket i ett annat företags namn och då tar jag mindre än 500 kr mot dem, medan de tar i sin tur mer 500 kr utåt. Är man sin egen kan man nog inte räkna med att kunna ta samma timpris som en hel byrå.

Jag har jobbat med webb professionellt i 6 år och jag tar 500 kr i timmen.
Jag löser ofta de uppgifter jag får innan deadline.
Då jobbar jag i XHTML/CSS/Javascript/AJAX/PHP/ASP/MySQL/PostgreSQL/MS SQL bl.a.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-05 17:34
Ursprungligen av snigel1:

Yep, är på G att registrera f-skattesedel för att kunna söka mer jobb som frilansande webbutvecklare istället för att vara anställd.

Frågan till er som gör samma sak är vad ni tar för timpriser?

Skit i timpriser. Du gör bara kunder nervösa. Ge offert på hela klabbet (med detaljerad lista på vad som är inkluderat och INTE inkluderat) och medge t.ex. ett givet antal ändringar från kunden inom den ramen.

Tänk själv: Du går till reklambyrå A för att få en broschyr. Dom säger: 1.000 spänn timmen. Det säger dig ingenting - absolut ingenting.
Reklambyrå B säger: 25.000 för original till en 16-sidig A4 inklusive textproduktion, åtta fotografier, layout, tio ändringar och leverans till tryckeri som PDF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 17:45
Ursprungligen av Danne V:

Reklambyrå B säger: 25.000 för original till en 16-sidig A4 inklusive textproduktion, åtta fotografier, layout, tio ändringar och leverans till tryckeri som PDF.

billigt

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-05 18:04
Ursprungligen av Tangen:

billigt

/Tangen

US Dollar.....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-05 18:43

Själv debiterar jag i lire. Känner mig lite som en miljonär när fakturan skrivs ut...

Känslan är ju halva jobbet?

  • Medlem
  • 2006-01-05 19:57

Men lire finns ju inte längre Man har sedan länge euro i Italien. Du menar kanske Lira som man har i turkiet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 23:13

fler timmar lägre pris
färre timmar högre pris
enkelt arbete som du kan göra fortare än dom lägre pris
enkelt arbete du kan göra skitmycket fortare/bättre än dom -högre pris
svårt arbete dom inte kan göra --men som tar kort tid (20 timmar) högt pris
svårt arbete dom inte kan göra - men som tar lång tid >100 timmar lägre pris,

Sen skulle jag lägga mig på mellan 450 och 700 som en rimlig nivå initiellt - innan man blir "känd" och har en massa ref case man kan hänvisa till.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 23:14

Våra webtjommar brukar ta 450 pix för enklare arbete, och ungeför 700 för lite mer komplexa grejer.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 09:14

500 kr/tim har jag kört med hittills,
det känns väldigt rimligt än så länge.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-06 11:46

Jag hävdar igen att du inte ska fixera dig vid ett timpris. Om du ska kunna hävda dej, konkurrera och utveckla en business, så måste du ta dig an "problemet" från en annan vinkel. Skit i vad ANDRA tar.

Dina förutsättningar liknar ingen annans eftersom din:
• kompetens (vad klarar du av?)
• personlighet (är du t.ex. en duktig "säljare" och omtyckt?)
• ekonomiska situation (vad kostar din verksamhet?)
• arbetskapacitet (kan du jobba snabbt, eller 120 timmar/veckan?)
...och annat tillsammans bildar något unikt.

Du ska sätta dig ner och klura ut EXAKT den abslout lägsta summa du behöver per månad för att klara dig. Inkludera fasta kostnader, marknadsföring, lön, osv. Om du sedan drar ihop den summan (eller mer, förhoppningsvis) genom att jobba EXAKT 40 timmar i veckan, eller 120, spelar ju ingen roll om du är villig att satsa. (Om du INTE är villig att satsa kan du sluta läsa här ochdirekt dra till med 1.200 per timme...)

Om du sedan lyckas ragga ett jobb, så måste du försöka se på dig själv och vad du erbjuder från den tilltänkta kundens perspektiv. Jag har hållit på med tjänster under snart 30 år och jag tror jag träffat på fem kunder (sammanlagt) under dom här åren som accepterar att bara få ett timpris och sedan litar på att man inte spenderar åtta månader på att göra ett visitkort. Resten av kunderna vill veta hur mycket dom kommer att få betela i slutändan när allt är klart. Dom SKITER i timpris, fullkomligt. Börjar du yra för mycket om timpriser istället för TOTALPRISET (som alltså är det han vill veta) så är risken bara stor att han surnar till.

Du ska alltså, som jag skrev förut, försöka ge en detaljerad offert där slutsumman helst ska vara det högsta möjliga pris som du kan gissa dig till att kunden är villig att betala.

Och nu kommer kruxet/finessen:

Olika kunder är nämligen villiga att betala väldigt olika summa för samma jobb. Nisse Lingon med kontoret vid köksbordet vill troligen inte betala mer än en bråkdel av vad Stora Företaget är beredda att punga ut med. En kund som vill ha ett snabbjobb på studs är säkert beredd att slanta extra. En "stamgäst" vill troligen ha lite rabatt, en som ger dig ett ganska enkelt jobb förväntar sig sannolikt också att komma undan billigare än om det var ett komplicerat uppdrag.

Om du i de ovan nämnda exemplen pratar om timpriser (och tänker för mycket i dom termerna själv), så kommer du att göra det svårare för dig att få in jobben.

Tänk istället: "Jobbet kommer att ta mig en halv månad. Jag behöver ha in XX kronor för det (enligt din uträkning som jag beskrev tidigare). Det är LÄGSTA pris som jag offererar till Nisse Lingon och liknande. Men nu är det Stora Företaget, så jag dubblerar offertsumman."

Sen, när du har den summa du behöver och skriver offerten, så kan du ju för skojs skull dividera den med en rimlig timpeng om du har lust. Men det är ju bara en rent akademisk övning...

Kontentan: Var MYCKET flexibel och använd ditt gehör gentemot kunden istället för att fixera dig vid en timpeng.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-06 16:38
Ursprungligen av Danne V:

Jag hävdar igen att du inte ska fixera dig vid ett timpris. Om du ska k...

...
Kontentan: Var MYCKET flexibel och använd ditt gehör gentemot kunden istället för att fixera dig vid en timpeng.

Tack! Mycket bra Danne V.

Sitter själv och filar på en offert till en kund.
Svårt när man är ovan. Man vill ju ha jobbet, men inte till vilket pris som helts. Och det gäller ju kunden också

/M

Det ligger en hel del i det Danne säger, men jag skulle ändå vilja rekommendera att du vet ditt timpris, om inte annat för den händelse kunden vill ha ett beräkningsunderlag, eller för den händelse kunden avviker från ursprungsuppdraget/vill ha ändringar.

Speciellt det senare är så vanligt att man måste ha en strategi för det, och det får gärna stå i offerten att avvikelser och/eller tilläggsbeställningar debiteras med X kr/ timme.

Ofta hjälper det kunden att tänka igenom vad de verkligen vill ha och komma med en tydlig beställning

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-06 19:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det ligger en hel del i det Danne säger, men jag skulle ändå vilja rekommendera att du vet ditt timpris, om inte annat för den händelse kunden vill ha ett beräkningsunderlag, eller för den händelse kunden avviker från ursprungsuppdraget/vill ha ändringar.

Speciellt det senare är så vanligt att man måste ha en strategi för det, och det får gärna stå i offerten att avvikelser och/eller tilläggsbeställningar debiteras med X kr/ timme.

Ofta hjälper det kunden att tänka igenom vad de verkligen vill ha och komma med en tydlig beställning

Jo alltså, det är klart att man ska ha ett timpris som man kan använda sig av i olika sammanhang. men poängen jag försöker få fram är att detta timpris egentligen inte har med realiteten att göra, särskilt inte om man är ny och försöker hitta en norm för sin verksamhet och hur man bör handskas med kunderna när det gäller offerter osv.

Om man bestämmer sig för att ta 500 spänn i timmen, och UTGÅR från det när man räknar på jobb, så kan det gärna bli snett - i synnerhet om man försöker sätta sig in i kundens situation. Jag ska försöka ta ett mycket vanligt exempel:

Firma A hör av sig och vill ha ett jobb gjort. Man sätter sig och räknar ut hur lång tid man behöver, skriver en noggrann lista på alla delmoment, summerar antalet timmar och multiplicerar med sitt (tidigare bestämda) timpris.

Tycker man att slutpriset är rimligt, och tror att Firma A kan acceptera budet, så ska man givetvis lämna in offerten till dom som den är.

Men ibland ser man att slutsumman faktiskt blev ganska saftig. Kanske beror det på att man själv inte jobbar särskilt snabbt, eller att man är ovan vid vissa uppgifter, eller att man helt enkelt vill vara på den säkra sidan och inte ta till i underkant.

Men hur gör man då? Ska man lämna offerten som den är, även om priset är så högt att man själv tycker att det är i överkant? Är det där timpriset så oantastligt och skitviktigt, egentligen?

Nej, om man verkligen vill ha jobbet, så bör man justera summan så att den verkar rimlig FÖR KUNDEN. Och det är alltså nu förmågan att "känna av" kunderna är så himla viktig. Misstänker man att Firma A är ovana vid att lägga ut såna här uppdrag, och att dom inte vet vad saker o ting kostar, så kanske man måste kapa priset rejält. Men om man har skäl att tro att dom köpt liknande tjänster av tjusiga jätteföretaget med kontor vid Stureplan, så är dom nog vana att slanta, och då kanske man kan låta det höga priset stå kvar.

Låt oss säga att man kommit fram till att jobbet kräver 100 timmar (för att man är lite ovan att jobba med t.ex. CSS) och att man "ska ha" 500 spänn i timmen. Då skulle alltså jobbet kosta 50.000 vilket är åt helskotta för mycket.

Alltså tar man ned timpriset och räknar och räknar tills man fått fram en mer rimlig summa.

Vad jag menar är: Strunta i att fixera dig vid ett exakt timpris och den exakta tiden du tror det tar. Om du hamnat på 100 timmar, så säg istället att det tar två veckor i runda slängar. Två veckor = en halv månad, och du ska alltså ha in MINST en halv månadskostnad. Ta den siffran och lägg på så mycket du törs, alltså vad du tror kunden orkar med.

Om du sen vill laborera och "basera" totalpriset på en timkostnad, så blir ju den timkostnaden bara påhittad eftersom den faktiskt inte stämmer med verkligheten. Den enda "fasta" parametern i din ekvation är ju totalpriset som du vill ha för två veckors jobb. Vill du sen låtsas vara hypersnabb och skriva att du gör jobbet på 25 timmar för 1.000 spänn i timmen eller på 50 timmar för 500 spänn/timme, så är det bara en fråga om hur du vill marknadsföra dig själv och hur mycket is i magen du har...

Jo, ett fast "timpris" är ju bra att ha vid t.ex. extradebitering och annat tjafs, som Richard påpekar. men för den ordinarie verksamheten och de löpande jobben ska man värdera HELHETEN i förhållande till KUNDENS BETALNINGSVILLIGHET och inte gräva ner sig i detaljer som ju timpriset ändå är...

Tjosan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 14:52

Yep. Fast pris är givetvis bäst,

men ändå bra att ha ett timpris att referera till när man offererar något, typ detta beräknas ta 20 timmar á x kr eller något. sen så får man väl hålla sig till de x kr för att göra det man lovat, och precis som richard säger så blir det alltid extrajobb i slutändan som man bör kunna ta betalt för på rimligt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-06 17:01

Konsten är snarare att minska på priset och samtidigt minska antalet timmar. Annars undrar ju kunden vad man sysslar med. Jag bruka försöka vara väldigt ärlig både mot mig själv och kunden, både jag och kunden vill ju veta hur lång tid arbetet tar. Därför funderar jag extra kring det. Jämför med tidigare osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 02:05

danne v: självklart kan dessa 50' bli 20' i rätt läge, det är absolut en fråga om fingertoppskänsla inför enskilt fall

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-08 16:45
Ursprungligen av snigel1:

Min pappa, som driver ett mer traditionellt it-konsultföretag anser att man inte ska sätta sitt pris under typ 700 kr för att inte hamna i någon sorts billighetsfälla.

Glöm inte momsen på detta.
700 kr + moms = 875 kr

700 kr inkl moms => 560 kr utan moms.

Ursprungligen av snigel1:

Problemet är att jag tycker det känns som det finns ett motstånd till priser över några få hundra om man inte går på storföretag, och det är inte aktuellt för mig just nu.

Är detta så konstigt?
Ex. En företagare debiterar 700 + moms. Detta ger 700 kr som beskattas enl följande:
ca 32,46 % "arbetsgivaravgift" (år 2003 nivå) ger 472,78 kr
http://www.eochmrevision.se/index.php?go=fakta&id=1
Kommunal skatt 30,42 % (Stockholms kommun) ger 328,96 kr
http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=7444

Dvs. att på 875 kr/timme så går endast 329 kr till företagaren. 329/875 ger 62,4 % skatt. Om kunden har 875 kr i lön efter samma skatter (moms borträknad) så måste kunden tjäna 1400 i timmen för att kunna betala företaget.

Nu stämmer detta exempel inte 100 %, men för att se hela delen så gör det detta.

I detta exempel beräknas hela beloppet som lön.

Ursprungligen av henil:

Glöm inte momsen på detta.
...
Ex. En företagare debiterar 700 + moms. Detta ger 700 kr som beskattas enl följande:
ca 32,46 % "arbetsgivaravgift" (år 2003 nivå) ger 472,78 kr
http://www.eochmrevision.se/index.php?go=fakta&id=1
Kommunal skatt 30,42 % (Stockholms kommun) ger 328,96 kr
http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=7444

Dvs. att på 875 kr/timme så går endast 329 kr till företagaren. 329/875 ger 62,4 % skatt. Om kunden har 875 kr i lön efter samma skatter (moms borträknad) så måste kunden tjäna 1400 i timmen för att kunna betala företaget...

Henil, momsen är ingen inkomst eller utgift för vare sig säljare eller köpare. Det är en skatt som drabbar slutkonsumenten ENDAST om han/hon inte är företagare, eftersom in- och utgående moms kvittas för företagare. (Företagare är dock skyldiga att administrera denna skatt) Skatter, egenavgifter, arbetsgivaravgifter beräknas också EFTER att avdrag för kostnader är gjorda.

Det betyder att företag inte alls måste tjäna de belopp du nämner för att köpa något - för en kostnad på 700 måste de ha en intäkt på 700. Momsen kvittas och eftersom övriga skatter och avgifter räknas på 700-700=0 så är alla dessa belopp 0. Det som händer är att företagets beskattningsbara belopp minskar med 700. Hur mycket det är i reda pengar efter skatt beror på en mängd faktorer, men om vi utgår från de nivåer du nämnde så handlar det om 49%, dvs om mitt företag köper något för 700 så kan jag ta ut ≈350:- mindre i lön varje månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 08:14

Angående att man ska sänka sitt pris för att få jobbet... jag vet inte hur det är i webb-byggarbranschen, det kanske är stenhård konkurrens och uppdragen kanske är väldigt lika varandra och i så fall är det nog bra att konkurrera med pris.

Men, rent generellt är det bättre att i prisdiskussionen utgå ifrån hur mycket kunden tjänar på att du utför uppdraget och sätta priset därefter. Om sedan kunden tycker att det är ett för högt pris är det bättre att säga, javisst, vi går ner från 50 000:- till 40 000:- men då plockar vi även bort den och den funktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 08:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Henil, momsen är ingen inkomst eller utgift för vare sig säljare eller köpare. Det är en skatt som drabbar slutkonsumenten ENDAST om han/hon inte är företagare, eftersom in- och utgående moms kvittas för företagare.

Fast det är fortfarande surt att betala in momsen

Så här - Känslomässigt för era uppdragsgivare så finns inte momsen - ungefär som när man själv går och köper en ny iPod Video och kallar den för extern hårddisk och drar av momsen - så att den inte blir så "dyr". Så edra kunder tänker inte på momsen när dom köper era tjänster.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 08:38

För övrigt, när går du upp/lägger dig ?=

/Tangen

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-16 20:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Henil, momsen är ingen inkomst eller utgift för vare sig säljare eller köpare. Det är en skatt som drabbar slutkonsumenten ENDAST om han/hon inte är företagare, eftersom in- och utgående moms kvittas för företagare. (Företagare är dock skyldiga att administrera denna skatt) Skatter, egenavgifter, arbetsgivaravgifter beräknas också EFTER att avdrag för kostnader är gjorda.

Det betyder att företag inte alls måste tjäna de belopp du nämner för att köpa något - för en kostnad på 700 måste de ha en intäkt på 700. Momsen kvittas och eftersom övriga skatter och avgifter räknas på 700-700=0 så är alla dessa belopp 0. Det som händer är att företagets beskattningsbara belopp minskar med 700. Hur mycket det är i reda pengar efter skatt beror på en mängd faktorer, men om vi utgår från de nivåer du nämnde så handlar det om 49%, dvs om mitt företag köper något för 700 så kan jag ta ut ≈350:- mindre i lön varje månad.

Jo detta gäller om det är företag mot företag. inte företag - privatperson, kanske borde förtydligas i mitt exempel.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-15 14:19

har för mig det har postats en länk tidigare här på 99mac, där man kunde fylla i vad man räknade med att få i lön, vilka fasta kostnader man hade och så vidare - bam; så fick du ditt timpris. har sökt, men hittar inte länken. anyone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-15 22:51

När du ska argumentera för ditt pris gentemot kunden är bland annat följande saker helt ointressanta:

  • din utbildning

  • dina tidigare uppdrag

  • hur trevlig du är

  • hur mycket du behöver för att köpa mat

(ett helt annat argumentationsspår är varför kunden kan lita på att du gör ett bra jobb, då kan säkert vissa av ovanstående saker vara intressanta)

Det som är intressant är hur mycket kunden tjänar på att du utför detta uppdrag. Kan du (trovärdigt och ärligt) argumentera för att kunden sparar 100 000/år på ditt system (mindre administration kanske?), så kanske 50 000:- är ett vettigt totalpris, även om det "endast" skulle röra sig om 50 timmars jobb och alltså 1000:-/timme.

/Dan

Bevaka tråden