Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20000mAh?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 11:32

Tjena!

Enligt System Profiler eller t ex coconutBattery får jag informationen att min nuvarande batterikapacitet ligger på strax över 20000mAh. Det senare programmet antingen vet eller gissar att batteriet från början ska ligga på 4200mAh.

Samma konstiga siffror efter att ha nollställt PMUt.

Har haft iBooken ett tag och kan gissa att kapaciteten borde ligga på runt hälften av 4200...

När batterimätaren i menyraden ska räkna ner antal timmar kvar så kommer den upp i 18h och tickar nedåt, fast dör efter 2/2,5h

Hur fixar jag dessa siffror?

Ladda upp batteriet helt så att indikatorn vid kontakten till datorn blir grön. Använd därefter datorn så länge att batteriet tar slut och datorn själv går ner i vila. Det är viktigt att du låter datorn själv gå i vila och att den då inte vaknar förrän du sätter i nätsladden. Ladda därefter upp batteriet så att indikatorn blir grön igen. Låt nätsladden sitta i ett litet tag efter att indikatorn blivit grön. Klart.

Då har man gjort en kalibrering av batteriet och datorns kretsar som håller koll på det. Denna kalibrering är bra att göra omkring en gång i månaden om man inte använder batteriet så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 15:03

Gjorde just en sådan kalibrering igår, men inte att jag lät den vakna med strömsladden. Får testa det också...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 23:08

Datorn vaknade inte när jag stoppade in kontakten, men började antagligen ladda upp batteriet. Efter några minuter körde jag igång datorn för att jag behövde använda den. Nu är batteriet på 100%, men de bizarrt stora siffrorna står på samma värden...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 02:05

Batteriets "load-cycles" har inte förändrats efter dessa två s k "kalibreringar" - är det korrekt?

1
Bevaka tråden