Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bränner jag cd på min G4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-03 13:00

Förmodligen en dum fråga... men hur gör jag för att bränna ut ex bilder och musik på min PowerMac G4? Vet inte vad modellen heter, men den ser ut så här.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 13:08

Om den har brännare inbyggd (vilket man inte kan vara säker på med den modellen bara genom att se en bild) så är det bara att mata in en tom CD och sedan dra det du vill bränna til CD-ikonen.
Musik bränner du lätt med iTunes, vill du ha bättre koll på bränningen så ska du skaffa Roxio Toast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 13:08
Ursprungligen av fridan:

Förmodligen en dum fråga... men hur gör jag för att bränna ut ex bilder och musik på min PowerMac G4? Vet inte vad modellen heter, men den ser ut så här.

Stoppar in en tom CD, och bränner från Findern är enklast, det kommer upp en ruta som frågar vad du vill göra med din CD - om du bara vill bränna musik som ska spelas på en annan CD öppna i iTunes, och bränn en hel låtlista - välj formatet för att spela upp på annan Cd eller vad det står...

För att bränna tex bilder eller andra filer - öppna den i Findern och dra filerna till CD´n Se nedan - sen brännm ed den lilla svart gula ikonen

/Tangen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-03 13:23

Jag stoppade in en tom cd nu, men ingenting händer. Ingen ruta kommer upp som frågar vad jag vill göra med den, och ingen cd-ikon ser jag varken på skrivbordet eller i Finder. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 13:27
Ursprungligen av fridan:

Jag stoppade in en tom cd nu, men ingenting händer. Ingen ruta kommer upp som frågar vad jag vill göra med den, och ingen cd-ikon ser jag varken på skrivbordet eller i Finder. :/

Kolla i system information om det står så här, dvs skriver CD R eller RW

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 13:28

dduubbeell ppoosstteerr

/Tangen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-03 13:40
Ursprungligen av Tangen:

Kolla i system information om det står så här, dvs skriver CD R eller RW

/Tangen

Ajsing... Maskinvara -> Skivbränning finns inget som heter... Antar att jag måste köpa mig en brännare då.

Kostar, typ? Lätt att installera för en gröngöling?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 13:25

Då är det nog iingen brännare i burken. Kolla vad det står under "Om den här datorn" (under äpplet) och "Mer info".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-03 13:38
Ursprungligen av Konrad:

Då är det nog iingen brännare i burken. Kolla vad det står under "Om den här datorn" (under äpplet) och "Mer info".

Hm, vad ska jag titta under? Minne, PCI/AGP-kort, ATA, SCSI, USB, FireWire, AirPort-kort, Modem, Program, Tillägg, Nätverk eller Loggar?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 14:15

Du får en DVD/CD-brännare för internt montage för typ 400-500, lätt att montera om man inte har tummen mitt i handen. Annars är det bättre att köpa en extern med FireWire, den kan man ju flytta omkring också. Det finns fräscha externa ,exempelvis, LaCie-brännare som bränner allt för runt 1.200 bagis. Kolla på dustin.se eller macoteket, eller vad björnligan här kan ha att erbjuda. Jag köpte en LaCie D2 för ett tag sedan, den kostade 1.240 kr inkl moms och är kalasfräsig och klarar allt. CD som DVD.

Ursprungligen av Konrad:

Du får en DVD/CD-brännare för internt montage för typ 400-500, lätt att montera om man inte har tummen mitt i handen. Annars är det bättre att köpa en extern med FireWire, den kan man ju flytta omkring också. Det finns fräscha externa ,exempelvis, LaCie-brännare som bränner allt för runt 1.200 bagis. Kolla på dustin.se eller macoteket, eller vad björnligan här kan ha att erbjuda. Jag köpte en LaCie D2 för ett tag sedan, den kostade 1.240 kr inkl moms och är kalasfräsig och klarar allt. CD som DVD.

Jag erbjöd henne en extern CD brännare för 100 kr i frakt + en glass (20 kr).
Fast man kanske kan sälja den dyrt på blocket istället. :rolleyes:

vilka brännare som är kompatibla:
http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

installera brännare I G4 med bilder:
http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/hival52x/install.html

Inga större problem att byta cd/dvd:n , mot en brännare,
har själv gjort det på 2st G4:or

1
Bevaka tråden