Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mircosoft invents….Gadgets!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 00:25

Detta var det dummaste jag sett på länge komma ut ur Microsofts "think-tank" - Gadgets. Vad är det tro? En smärre kopia av Apples Widgets (som Apple i sin tur vänligt "lånade" från vad-nu-företaget hette). Lustiga är att Microsoft gör det, som vanligt, helt utan stil.

http://microsoftgadgets.com/

"Gadgets are a new category of mini-application designed to provide information, useful lookup, or enhance an application or service on your Windows PC or the Web."

Oh well…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 00:28

Haha….ett bra inlägg som man satt på den där siten:

"Between Office 12's metal windows and glowing Aqua buttons, and the blatant ripoff of Apple's Widgets, you guys must spend lots of R&D time over at Apple.com.

I remember when Apple hung banners at Macworld displaying "Redmond, Start Your Photocopiers". You have certainly lived up to that. "

Vem skulle Apple ha "lånat" från? Widgets är ju helt enkelt "desk accessories", som Apple förklarade vara omoderna när System 7 kom. Gammaldags 1990, modernt 2005. Ack ja.

  • Medlem
  • 2006-01-02 01:18
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vem skulle Apple ha "lånat" från? Widgets är ju helt enkelt "desk accessories", som Apple förklarade vara omoderna när System 7 kom. Gammaldags 1990, modernt 2005. Ack ja.

Konfabulator menade han, men de har kanske rippat från Apple dårå?

Fy f-n vad hemska dem ser ut! Lika patetiskt oproffsigt och smaklöst som vanligt när det är på Windows. Ett tips: gå inte in på gallery-sidan och titta på hur dem ser ut!!! Spyvarning!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 05:29

Så jävla typiskt Microsoft (ursäkta svärordet) att rippa saker från Apple och försöka ta creds för det... som när de påstod att deras nyaste version av IE var den första med inbakad RSS funktion när det funnits ett bra tag till Mac... jösses.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-02 07:22

"Have you ever wondered how new technologies get developed in Microsoft? Wonder how a cool idea goes from incubation to release? Well, we’re excited to announce that we’ve started a blog designed to bring you closer to the process with the Gadgets blog and we’re kicking it off at the PDC."

Från MS egna Gadget-sajt. Jag älskar de två inledande meningarna, och jag har dessutom svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 09:42

Jo, Apple hävdar att man redan runt system 7 hade desktop-accessorys som motsvarade dagens Widgets. Nu var det länge sedan jag använde system 7 men jag tror Konfabulator och Widgets ser ut och fungerar på mer snarlika sätt än något av dem vad desktop-accessorys gjorde. Det kanske finns någon som faktiskt orkat jämföra de tre?

Det som gör Konafbulator och Widgets (framför allt den senare) är implanatoionen av dem tack vare Quartz i OSX. Det skulle vara intressant att se hur en helskärm "Gadgets" ser ut i Windows…

Desk accessories var givetvis i första hand svartvita, så utseendet är ju inte så lika vid första anblicken, men funktionen är identisk, små tillbehör som klockor, miniräknare och sånt.

Men de är inte från "runt System 7" utan "före". Gamla DA's funkar visserligen på senare system, men det är före MultiFinder som de ansågs moderna (System 1 till 4 sådär). Därefter var de kvarlevor som inte riktigt passade in i den moderna tiden, tekniken behövdes inte längre men man ville så klart köra bra DA's i alla fall. De bästa gjordes efter hand om till tillämpningar (AppleDraw mfl).

Varför "behövs" de plötsligt igen? Jag har en teori, och det har att göra med taskig minneshantering. Vad säger Apple? Varför skulle man vilja ha widgets snarare än små tillämpningar?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför "behövs" de plötsligt igen? Jag har en teori, och det har att göra med taskig minneshantering. Vad säger Apple? Varför skulle man vilja ha widgets snarare än små tillämpningar?

Jag har en annan teori, nämligen att Apple behövde en flashig funktion att "fylla ut" Tiger med.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-02 14:50
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför "behövs" de plötsligt igen? Jag har en teori, och det har att göra med taskig minneshantering. Vad säger Apple? Varför skulle man vilja ha widgets snarare än små tillämpningar?

Min teori är att de kom tillbaka eftersom vi nu har något som kallas internet. Widgets är ju perfekta för att presentera data som finns online på ett smidigt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 11:40

Men Dashboard är grymt för små tillämpningar som en miniräknare, TV-guide och kanske ett anteckningspapper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 11:42

Nu kommer tydligen Linux följa med på färden och ha stöd för Widgets. Kul!

http://macnytt.se/news/9391

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu kommer tydligen Linux följa med på färden och ha stöd för Widgets.

Hmm... Var det inte snack om att apple hade portat safari till windows? I artikeln så står det om att widgets kanske blir någon form utav mer eller mindre officiell standard. Om man kan köra widgetsarna på win också så lär ju inte det försvåra för det i alla fall...

Är det bara jag eller känns det som att Apple kan smiska Microsoft på bortaplan? Bara de inte gör bort sig och gör en pc-dator värd att använda...

Efter en seg startsträcka har jag allt mer börjat använda små smarta widgets. Som t.ex. tv-widgeten som en 99mac:are har gjort. Jag tror Dashboard kommit för att stanna.

(Sen tror jag också att diskussionen Konfabulator vs. Dashboard nog bör hållas till en egen tråd - det kan lätt blir långt.)

instæmmer...anvænder dashboard + widgets mer och mer. var bara en tidsfråga tills ms skulle slæppa ngt liknande. men - ær inte detta till xbox 360?

Jag tycker nog att det är bra om de anammar idén med widgets. Då kanske PC-användarna för en gångs skull kan se och jämföra med Mac och inse att Mac är trevligare. Annars brukar de ju bara fnysa och rynka på näsan för de förstår sig inte på Mac...

Skillnaden mellan Dashboards och Microsofts Gagdets är nog inte många men en av de skillnader som finns och kanske som jag tycker är den viktigaste är att de enbart syns när man vill åt dem.

Det var därför jag aldrig fortsatte med Konfabulator - Dashboard må ha sina brister men det att de inte syns förrän jag använder dom är precis så man vill ha det.

Widgets är väl små java-program, va? Borde väl funka oavsett plattform. Om så är fallet är det ju en positiv utveckling.

Känslomässig reaktion: Bah! Gadgets? Suck..

Widgets är inte java-apps. De byggs i primärt i HTML+Javascript.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Widgets är inte java-apps. De byggs i primärt i HTML+Javascript.

Men man borde väl kunna använda java/flash/whatever för att göra widgets. Haha, då kan man ju göra ett miniatyr-quicktime!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-03 12:42

Men är det verkligen MS som ligger bakom sidan? Ser ut att vara fristående från moderskeppet...

Ursprungligen av Micke F:

Men är det verkligen MS som ligger bakom sidan? Ser ut att vara fristående från moderskeppet...

Verkar vara MS som ligger bakom sidan.

Citat:

© Copyright 2005 Microsoft Corporation.

Citat:

Contact Information
Microsoft welcomes your comments regarding this privacy statement. If you believe that Microsoft has not adhered to this privacy statement, please contact us by e-mail or via postal mail at the address provided below, and we will use commercially reasonable efforts to promptly determine and remedy the problem.

MicrosoftGadgets.com Privacy
Microsoft Corporation
One Microsoft Way
Redmond, Washington 98052-6399

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-03 14:35

Jo, men inte en enda länk leder till MS startsida. Och på den hittar man ju inget om Gadgets. Men det kan säkert stämma ändå. Och intet nytt under solen att MS "lånar" idéer från andra... Men det är ju väl uppenbart att det är Apples koncept...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 15:14
Ursprungligen av Micke F:

Jo, men inte en enda länk leder till MS startsida. Och på den hittar man ju inget om Gadgets. Men det kan säkert stämma ändå. Och intet nytt under solen att MS "lånar" idéer från andra... Men det är ju väl uppenbart att det är Apples koncept...

De skulle antagligen bli stämda ifall de påstod att de har upfunnit gadgets på sin modersida. Men microsoftgadgets sidan kan man stänga ner snabbt ifall behov uppstår.

Man kan hoppas att Vista/ MS kommer med något innovativt som Apple kan låna - ja ungefär som fast user switchning.

1
Bevaka tråden