Kanske Varning för datorannons

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
jag vet att många letar omkring efter datorer på t ex blocket och blir överlyckliga när de hittar nåt billigt och bra.
Men här: http://www.blocket.se/vi/6960179.htm?ca=11_s
Observera att det är "leo" som har satt ut denna, och som många av oss minns så har vissa personer blivit blåsta av en "leo" innan.

Så om ni kommer över denna annons, var försiktiga när det gäller betalning om datorn ska fraktas hem till er, det är bättre om ni åker och köper den å plats eller ber en vän som bor i närheten gå och kolla på den.

Ville bara meddela så att det inte händer mer otrevligheter, det kan vara en annan Leo, men man vet aldrig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-01 20:23

Misstänkt när den är bestyckad med CD-WR och FireWaire

"Utan tangentbord och mus"
Hehe, det kanske inte ens följer med en strömsladd?

Luktar lite illa om den annonsen eller?

Ursprungligen av Svante S:

"Utan tangentbord och mus"
Hehe, det kanske inte ens följer med en strömsladd?

Luktar lite illa om den annonsen eller?

Varför är det konstigt att man säljer en dator utan tangentbord och mus?

Ursprungligen av Kristofer:

Varför är det konstigt att man säljer en dator utan tangentbord och mus?

1. Det verkar snott, tycker jag. Har man bara kopplat ur allt och tagit den under armen.
2. Om tangentbord+mus som följer med en PowerMac är förverkat kan man undra hur skicket på datorn i övrigt är.

Bara min stilla reflektion...

Ursprungligen av Svante S:

1. Det verkar snott, tycker jag. Har man bara kopplat ur allt och tagit den under armen.
2. Om tangentbord+mus som följer med en PowerMac är förverkat kan man undra hur skicket på datorn i övrigt är.

Bara min stilla reflektion...

Jag håller inte riktigt med. Jag sålde min iMac förut utan tangentbord och mus eftersom jag ville ha dem till min PowerBook.

Min kompis behöll sitt tangentbord när han sålde en PowerMac och köpte en Mac mini.

Tänkt på att såna orsaker också finns?

Det finns säkert fall som stämmer med din reflektion men jag skulle inte utgå från att det alltid är så.

Man kan inte utgå ifrån tangentbord och mus, men genom andra själ, t ex om nu bilden stämmer överens med datorn så måste han ha bytt till MDD moderkort eftersom enda sättet att normalt sätt nå 1.25GHz är genom att ha 167MHz systembuss, hans bild visar en Quicksilver, de har ju 133MHz systembuss.
Och fortfarande notisen ang. säljarens namn.

Det håller jag med om! Det var just att det skulle vara något märkvärdigt att tangentbord och mus inte medföljde jag reagerade på.

Om de ens spelar någon roll så har jag, lika så som på en iBook annons tidigare, lagt en anmälan på annonsen för att förhindra att någon ska bli lurad.

Leo är ökänd, sök och ni skall finna.
Det är inte första ggn denne kille annonserar lite för billiga maskiner.
Om jag inte minns helt fel tror jag till och att någon blivit lurad av honom.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Leo är ökänd, sök och ni skall finna.
Det är inte första ggn denne kille annonserar lite för billiga maskiner.
Om jag inte minns helt fel tror jag till och att någon blivit lurad av honom.

Att Leo må vara skum är en sak. Men att datorer som säljs utan tgb och mus automatiskt skulle vara stulna är långsökt. Särskilt som Apple som sagt säljer Mac mini.

• Oregistrerad
  • 2006-01-02 19:20

nu är annonsen borta iaf

Jag fick svar från Blocket, de tackade så mycket för min insats

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-04 10:31

Kanske inte skulle skriva ut telefonnummer?

Okej, om det är förbjudet att varna folk för telefon nummer av sådana som bedragit innan så kan jag väl ta bort dem så.
Inlägg borta.

Ursprungligen av apple4ever:

Okej, om det är förbjudet att varna folk för telefon nummer av sådana som bedragit innan så kan jag väl ta bort dem så.
Inlägg borta.

Vi har ju ändå lagar i Sverige som säger att man inte får hänga ut folk som helst. Tänk om dina uppgifter är felaktiga? Tar du då ansvar för vad som kan hända med de personer du hänger ut?

Nu var det ju så att dessa uppgifter kom från tidigare lurendrejerifall som har hänt för folk här och även några skumma annonser, jag är inte så inbiten i vad det finns för lagar här i Sverige så nu var det ju så att jag inte visste om detta.
Hoppas ingen skada är skedd, numrena och namnen är nu iaf borta.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 16:52

apple4ever, jag tycker ditt initiativ var bra.

Det skadar aldrig att varna folk. Om det senare skulle visat sig att varningarna varit obefogade så kunde dessa tagits bort då.

Om jag inte missminner mig så skrev du väl inte några efternamn? Isåfall är jag osäker på att PUL går att tillämpa vid varningarna. Någon vet säkert mer.

Ursprungligen av filuren:

Om det senare skulle visat sig att varningarna varit obefogade så kunde dessa tagits bort då.

Jag håller inte riktigt med. 99mac ska inte ha och har inte befogenhet att hänga ut folk. Vi vet inte hur pass skyldiga dessa personer är och det räcker egentligen att en oskyldig person hängs ut och råkar illa ut för det för att man ska avstå från uthängning.

Initiativet att varna är det förstås inget fel på men uppgifter som kan peka ut en person är inte lämpliga.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 23:49

Richard A, jag håller med dig. Men jag tycker inte att det kolliderar med min uppfattning att varningen med namn och telenr var bra. Detta eftersom ”uthängningarna” i detta fall enbart handlade om förnamn, som enligt ett inlägg dessutom ska vara påhittade. Med andra ord har inga personer isåfall hängts ut eftersom dessa personer inte finns.

Och om namnen är falska så kan jag sätta en bra peng på att telefonnumren som stod med gick till oregistrerade kontantkort.

Ursprungligen av filuren:

Och om namnen är falska så kan jag sätta en bra peng på att telefonnumren som stod med gick till oregistrerade kontantkort.

Det är det som är så bissart. Leos nummer var registrerat på just en Leo... Ibland undrar man....

Ibland förvånas man över hur dumma bedragare kan vara. Vilken normal människa skulle fortsätta kalla sig för "leo" om namnet blivit ökänt?

Btw, mycket bra att du håller ögonen öppna apple4ever!

Tack Nej, inga efternamn skrev jag, då bedragarna i sig bara skrev "sina"(eller påhittade) förnamn och aldrig efternamn.
Jag skulle vara glad om någon som vet det här med PUL-lagen kan berätta hur det ligger till, får man bara säga förnamn men inget telefonnummer?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 17:28

21 § Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden.
-------------
Förlåt, trodde man fick göra det när det gällde sådana här saker.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 23:57

Ojdå. Det var ju mindre bra.

Okej, jag hoppas verkligen att jag inte har ställt till med något, jag bokstavligen hatar när jag råkar göra det.
De andra telefonnumren jag har är inte registrerade..men den här senaste verkar vara det, får hoppas på att den här snubben nu var en bedragare som bara tilfälligt hade satt ut sitt nummer på eniro och sen skulle ha tagit bort det efter att ha lurat personen så att jag inte har misstagit mig, fast det som stod i annonsen stämde ju inte, så det skulle kanske....äh...jag VET INTE! Jag hatar att känna skuld för något som jag kanske har gjort fel, hoppas att det inte var någon oskyldig person bara..

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-05 01:11

Det är nog lungt. Med din unga ålder blir det inte mer än "vård inom socialtjänsten".

apple4ever- ingen skada är skedd och jag menade egentligen inte att du gjort nåt dumt. Däremot är jag emot att hänga ut folk särskilt som vi inte vet om de är dömda för nåt.

Men som folk redan påpekat så är två av numren inte registrerade och det var ju bara förnamn så det var rätt harmlöst egentligen.

Däremot är det ju ett mysterium hur man kan sätta ut sitt nummer i en annons om man är en "känd bedragare". Där visar man ju direkt hur korkad man är.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-09 15:26

Om man ska köpa en ibook på tex på blocket, vilka uppgifter är det man ska fråga efter? serienummer osv? Och hur kollar man upp numrerna så att datorn finns eller inte är stulen? Jag ska switcha nu så jag är lite grön på området

Bevaka tråden