Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterspel "The Buggiest Macintosh. Ever?" SP G5/1.8

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-01 15:18

Jag köpte Power Mac G5/1.8 Single (late 2004), 600MHz FSB i december 2004, en privat och en till jobbet. Det började ganska tidigt med problem. Färgfel på skärmar, hängde sig i en massa olika situationer. Allt detta finns summerat på flera ställen på nätet bla http://g5freeze.com/ och Apples erkännande i aug. "Power Mac G5 (Late 2004) 1.8GHz models stop responding randomly" http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302212.
Under året har jag lämnat in den privata två gånger till återförsäljaren samt en massa telefonsamtal utan att de kunde finna något fel.

Under tiden dök det upp info på nätet att det var många som hade samma problem. Och så i augusti kom även Apples erkännande. Att de snart skulle fixa detta. Men efter varje ny uppdatering av systemet (bl.a. 10.4.3) uteblev fixningen och besvikelsen var stor. Men till slut kom, i december, en patch som verkar fixa problemet.

Men under hela året har vi fått lida av felet, dvs hängt sig mitt i arbeten, spel m.m. samt varit utan dator under den tid som återfärsäljare har kollat upp den.

Tomas i g5freeze.com skrev

Citat:

If everything else fails ...
2005-10-30
You might know that some of us have succeeded in getting a replacement for their buggy Power Mac G5/1.8 Single (late 2004). E.g. I got a refurbished Power Mac G5/2.0 Dual on the 9th of August. Apple offered me one of those as a loan. When there was no bugfix by the end of September, this machine would become my own property and I would have to send my buggy Power Mac G5/1.8 Single (late 2004) back.

I bet a lot of you wish to be as lucky, too. To succeed with such a task, certain criteria have to be fulfilled. Since I live in Germany you have to keep in mind that there are differences in the laws. But in Europe there is a guideline that has to be implemented into local laws: 99/44/EG. (Link is broken at the time of writing, but goolge for 99/44/EG should work.) The interesting part is paragraph 10. Basically it says that the dealer is allowed to repair a broken item or you may accept a replacement. If the repair fails you can either get a reduction of the price or your money back.

Med dessa lagar utskrivna och med hans underlag satte jag mig ner och ringde Apple i Sverige.
Bad att få göra ett case av min dator. Jag berättade vad som hänt och bad att få datorn utbytt med hänvisning till konsumentlagarna.
Nu gick det ganska smidigt för mig. Jag behövde inte tala i timmar och hänsvisa till en massa paragrafer. Även om det tog ett litet tag att förklara situationen.
Idag har vi fått våra 2 datorer utbytta mot G5 Dual 2GHz.

Ps. Det tog några veckor inann den nya datorn kom, juletid ni vet. Sedan tog det ett tag innan de kom och krävde den gamle tillbaka.

Bra för dig och för andra i samma båt, det finns förslag på nya lagar i EU för att stärka konsumenternas rättigheter att få till återköp vid fler situationer, tex om du betalar en räkning till elverket via en bank så kan du ångra betalningen efter en tid och då är det upp till banken som utfört betalningsuppdraget att se till att du får tillbaka pengarna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-04 12:12

Jag har precis en sån dator.. men tyvärr kanske jag ska säga, den har funkat perfekt. Det är väl bra iofs att den rullar som den ska, men om man kunde få en gratis uppdatering till dual så vore ju inte det fel

1
Bevaka tråden