Vilket PCI-kort för USB 2.0?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kikat lite här i köptråden och hittar väldigt lite om vilket kort som passar min G4 MDD. Därför frågar jag här? Vad för PCI-kort med USB 2.0 ska jag inhandla. Ska till Linköping imorgon och stannar där en vecka, så där vore inte dumt om det fanns någon affär där. Clas Ohlson finns det vet jag. Vilka märken passar?

Köpte på Clas O . Funkar fint - men de kan ju byta modell då och då så man vet ju inte..

Annars har Macoteket för 296:-

Nja, 370 inkl moms. Det är lite väl mycket kanske.. men ska beakta det. Har tänkt besöka butiken ändå.

Köpte iförra veckan ett ALi USB 2.0-kort från Clas Ohlson och har ikväll satt in det i min G4 MDD och iPoden vill inte dyka upp i iTunes eller som extern enhet. Någon som har erfarenhet av ALi-chip. VIA och NEC har jag hört talas om.

Hittade drivrutiner till kortet, men det verkar inte funka ändå. Står på lådan att den ska vara kompatibelt med OS X. När jag sen öppnar cd-skivan är det bara upp till 10.2 som stöds.

Ska nu sätta kortet på en plats längre ner och se om det hjälper, men det är bara en nödlösning.. tror inte på att det kommer funka..

Blir kanske att köpa ett kort på makoteket iaf.. trots 170 kr dyrare.

Det hjälpte inte.. gick och köpte ett Belkin-kort istället, och det hördes med en gång att det gick.. Så Clas Ohlson-kortet åker tillbaka. De lovade att de skulle ta tillbaka det ifall det inte funkade.

Bra jobbat Belkin!!!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-16 00:54

Hmm, jag har ett USB2-kort jag köpt från Clas Ohlson. Inkopplat i min Gigabit ethernet G4, funkar perfekt.

Inga drivrutiner behövdes installeras. 10.4
På kartongen ser man att det står ALi på chippet.
I Systeminformation:
pci2020,8888:

Buss: PCI
Kortplats: SLOT-D
Tillverkar-ID: 0x10b9
Enhets-ID: 0x5239
Delsystemstillverkar-ID: 0x2020
Delsystems-ID: 0x8888
Revisions-ID: 0x0001

Tillverkar-ID: 0x10b9 = ALi.

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-01-16 19:16

Nu kommer jag nu naturligvis inte ihågvilket chipp de var på 2.0kortet jag köpte.

Men iaf köpte ett kort på en lokal datorbutik.

Fungerade bra tills jag kopplade in min mp3spelare, det började lukta bränt som fasen!

I rädsla för att det var datorn som brunnit ryckte jag strömmen till datorn, visade sig att det var kortet som brunnit. Vet fortfarande inte om de var kortet som var kasst eller om det var mp3spelaren som ställde till det.

Fick ett nytt billigare kort med samma chip men det fungerade inte alls, så jag vet inte om pciplatsen brann

1
Bevaka tråden