Blåst på Mac Mini Köp

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-28 14:17

I förra veckan köpte jag en Mac mini hos Mackoteket på Birger jarlsgatan i Sthlm.

Datorn skulle vara en julklapp till min far, som började sin datorkarriär med en Mac IIlc för många år sedan, och bytte (efter att blivit lurad av min syster) till en PC.

Eftersom jag ville ha BT installerat var jag tvungen att välja mittenmodellen, den utan DVD brännare. Glad och nöjd åkter jag hem och gav bort den i julklappspresent.

När vi väl skulle dra igång datorn upptäckte jag till min förvåning att modemkontakten var plomberad på datorn. Varför detta?? - Efter lite surfande konstaterade jag surt att det endast är den minsta modellen som har ett modem inbyggt, alla andra har det som tillval? Trodde att alla datorer var utrustade med det år 2005.

Nu kanske ni tror att mackoteket ville hjälpa till och låta mig byta modell till den minsta. Datorn var ju dock oanvänd och eftersom det är datorn som är unik så kan man ju byta kablar med en annan mini och lätt sälja den som ny.

Jag har dock aldrig i mitt liv (dels jobbar både på Apple ÅF och i TVbutiker) stött på en mer arrogant och otrevlig syn. Till min förvåning mötte jag ingen som helst välvilja att hjälpa mig.

Jag blev hänvisad till alla möjliga dåliga ursäkter; som att informationen står på hemsidan (När jag köpte datorn i butiken) till att det står på kartongen (vilket det inte gör, då Apple använder alla konstiga förkortningar för att beskriva vad som ingår, /BT/ betyder tydlingen blåtand exempelvis).

Jag vill med detta inlägg varna för andra som är på väg att köpa en Mini och behöver analogt modem att det endast finns på minsta modellen. Och att om du får fel dator hos Mackoteket så kan du knappast räkna med att få upprättelse.

Innehar både en Dual PowerMac, en PB G4 17", En Mac mini och nu ytterligare en mini som jag måste förse med modem. Så nog köper jag macprylar. Men inga nya prylar kommer inhandlas på mackoteket. Det blir Apple Store för mig i fortsättningen.

Låter hemskt, ska inte kunden ha rätt till att vara nöjd?

Du kan alltid reklamera inköpet, det har du rätt till som kund (om du inte är företag).

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 14:39
Ursprungligen av carlsson:

Du kan alltid reklamera inköpet, det har du rätt till som kund (om du inte är företag).

Klart man kan, och kommer ske också. Det är ju dock trist att behöva starta ett krig bara för en sån enkel sak.

Jag förstår inte varför stora företag som Macoteket är så snåla, och inte inser att såna här saker bara ger en massa bad-will. Det kostar så lite för dem att ta tillbaka din dator, och sedan sälja den som "demo-ex", eller "utställnings-ex". De förlorar bara några hundralappar, och de får en nöjd och glad kund, som förmodligen kommer tillbaka till Macoteket nästa gång det är dags för Mac-inköp. Och han som köper "demo-exet" blir förmodligen också en nöjd och glad Macoteket-kund.

Men om de nu inte går med på att ta tillbaka den, så finns ju t.ex den här produkten: Apple USB-modem.

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 14:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte varför stora företag som Macoteket är så snåla, och inte inser att såna här saker bara ger en massa bad-will. Det kostar så lite för dem att ta tillbaka din dator, och sedan sälja den som "demo-ex", eller "utställnings-ex". De förlorar bara några hundralappar, och de får en nöjd och glad kund, som förmodligen kommer tillbaka till Macoteket nästa gång det är dags för Mac-inköp. Och han som köper "demo-exet" blir förmodligen också en nöjd och glad Macoteket-kund.

Men om de nu inte går med på att ta tillbaka den, så finns ju t.ex den här produkten: Apple USB-modem.

Jo, jag känner till USB modemet, men att betala YTTERLIGARE 550 pix för en dator som man från början trodde hade allt man ville ha känns helt fel.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 22:59
Ursprungligen av studiox:

Jo, jag känner till USB modemet, men att betala YTTERLIGARE 550 pix för en dator som man från början trodde hade allt man ville ha känns helt fel.

Tja, jag skulle lika bra kunna säga att "det känns fel med en YTTERLIGARE utgift för en 1GB minnesmodul när jag trodde att mac minin hade allt jag ville ha redan från början". Så som jag ser det så har du helt enkelt missat den detaljen när du köpte datorn. Sånt händer. Jag har själv gjort betydligt värre misstag.

Jag slipper som sagt gärna modemet om jag kan. Utrymmet som frigörs kan användas till vettigare saker, t.ex ett par ytterligare USB-portar. Jag skulle nämligen få köpa till en USB-hubb för ungefär "550 pix" om jag köpte en mini idag, precis som du nu måste köpa ett modem.

Själv tycker jag mobiltelefonen är en betydligt trevligare ersättare för "riktigt internet" än vad en telefonlinje är. Kostar visserligen en del om du laddar hem eftersom det debiteras per överförd kilobyte med ganska saftiga priser, men du kan läsa nyheter och sitta och skriva mail i lugn och ro utan att minuterna tickar.

• Oregistrerad
  • 2005-12-30 12:27
Ursprungligen av Perc:

Tja, jag skulle lika bra kunna säga att "det känns fel med en YTTERLIGARE utgift för en 1GB minnesmodul när jag trodde att mac minin hade allt jag ville ha redan från början". Så som jag ser det så har du helt enkelt missat den detaljen när du köpte datorn. Sånt händer. Jag har själv gjort betydligt värre misstag.

Jag slipper som sagt gärna modemet om jag kan. Utrymmet som frigörs kan användas till vettigare saker, t.ex ett par ytterligare USB-portar. Jag skulle nämligen få köpa till en USB-hubb för ungefär "550 pix" om jag köpte en mini idag, precis som du nu måste köpa ett modem.

Själv tycker jag mobiltelefonen är en betydligt trevligare ersättare för "riktigt internet" än vad en telefonlinje är. Kostar visserligen en del om du laddar hem eftersom det debiteras per överförd kilobyte med ganska saftiga priser, men du kan läsa nyheter och sitta och skriva mail i lugn och ro utan att minuterna tickar.

Nu hade det här inlägget inte så mycket relvevans. Om vi ska diskutera modem eller inte modem så kan vi göra det i en annan tråd. Jag har för övrigt redan förklarat min ståndpunkt och om någon är instatt i bredband här på 99mac.se !! Eod

Mini modem

Synd att jag kastat mina gamla modem jag hade ligande i graderoben.

Är det ingen som har ett 56Kmodem som vi kan skicka grabbens farsa ?

• Oregistrerad
  • 2005-12-28 14:46

hel-vete köpte min imac G5 i sumpan inga problem med problem fick nytt mother-board ett nytt 512M minne som plåster på såret.... ring till suporten (dom hjälpte mig) för macoteket lycka till.

Visst är det tråkigt, Macoteket borde ha varit en aningen mera hjälpsamma även om jag inte kan låta bli att tycka att även köpare har ett visst ansvar då det gäller att ta reda på vad som ingår i ett köp... hade varit så enkelt att ge en viss rabatt på USB-modemet. Själv så blir jag inte direkt upprörd över att man 2005 inte längre inkluderar modem, jag har inte tillgång till statistik över hur många som fortfarande kör via modem men gissar på att det är en snabbt minskande skara och det är nog förklaringen till att Apple har börjat plocka bort dessa.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-28 15:25

Säg åt farsan att tjacka bredband!
Vi lever ju inte på modemåldern längre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-28 20:20
Ursprungligen av Macus:

Jag är böjd att hålla med. Att ANTA att det borde vara modem i alla datorer år 2005 tycker jag är gå långt. Vad man däremot borde kunna anta är att det finns NIC i alla datorer...

• Oregistrerad
  • 2005-12-30 01:16
Ursprungligen av Macus:

Lite pejl på läget kanske vore bra. Jag bor ca 5,5 mil fågelvägen från Stockholms slott, ca 7 mil landsväg. Här finns inget bredband - detsamma gäller rätt stort område häromkring. För många gäller då bara modem och det vore kanske mindre kul att återgå till modem vid sidan om som många av oss haft tidigare.

Jag tycker att det är just den här sortens beteende som har präglat macoteket väldigt länge nu. Jag vänder mig mycket hellre till in-life, som är både kunnigare och trevligare.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 18:41
Ursprungligen av studiox:

Efter lite surfande konstaterade jag surt att det endast är den minsta modellen som har ett modem inbyggt, alla andra har det som tillval? Trodde att alla datorer var utrustade med det år 2005.

Som olle redan sa, modemanvändarna är en snabbt minskande skara. Jag begriper inte varför någon dator fortfarande säljs med modem - jag menar, diskettstationen är ju historia för flera år sen. Den som vill ha får väl köpa till.

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 14:37
Ursprungligen av Perc:

Som olle redan sa, modemanvändarna är en snabbt minskande skara. Jag begriper inte varför någon dator fortfarande säljs med modem - jag menar, diskettstationen är ju historia för flera år sen. Den som vill ha får väl köpa till.

Då jag grundat Alltombredband.se så har jag nog bättre koll på bredband än alla andra här

Det är dock fortfarande över 50% som har tillgång till Internet via modem, och då ligger sverige ändå väldigt bra till. Att Apple är föregångare rimmar ju inte speciellt bra då dom faktiskt har en modell som har modem inbyggt (1.25 modellen). Varför inte vara konsekvent i så fall?

Nu kommer farsan beställa bredband iaf. Men det tar ju en stund, och han ska väl ha rätten att surfa under tiden. Och precis som någon annan sa: Bredband strular ju ibland, då är det skönt med ett analogt modem, eller om man tar med sig datorn till sommarstugan (En mini kan man ju typ klassa som bärbar dator

Of topic: Nästa sak som blir tillval blir tvärsäkert firewire och då blir det samma sak med att någon köper en lös fw-hårdisk men får en mac som inte har annat än USB2. Viss standard blir helt enkelt omodern, den här gången modemen. Kan till Perc klarsynta iaktagelse lägga till att med en MiniMac så ingår varken tangentbord eller mus. Som synes finns många sätt att hålla ned prisbilden. Om man tittar i backspegeln så är vi nog flera som minns att modem var något som man ställde bredvid och var lycklig ägare till redan då man uppnådde den astronomiska hastigheten av 9.600 baud/sek - ja där ungefär tog väl internet fart...

Och vad är NIC för nåt?

Ursprungligen av sventa46:

Och vad är NIC för nåt?

NIC = Network Interface Card. Nätverkskort, alltså.

--Tage

Med tanke på att de flesta bredbandsleverantörer ibland får totalstopp i sina system, när man som mest behöver komma ut på nätet så är det inte helt fel att ha ett vanligt telemodem i sin dator.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-28 21:43

Bärbara bör absolut ha modem inbyggt. Reser man runt mycket händer det ofta att enda länken till internet är ett telefonjack - telefonjack finns överallt. En PowerBook utan inbyggt modem är enligt mig ingen sant mobil dator.

Har Apple modem som tillval även på sina bärbara? Isåfall har dom flippat ut totalt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 22:20

Jag använder hellre mobiltelefonen om jag behöver internet när jag är "ute och springer" än att betala minutpris för modem.

Hmm... många affärer har ju öppet köp i samband med julhandeln, så även Macoteket (?) Testa detta... om dom som andra gjort så så brukar det vara fram till 8-9 januari. Du kan ju säga att det råkade bli fel storlek och att din pappa bevöver nästa stora modell

Macoteket har 10 dagars öppet köp tror jag.

Macoteket är en fet hög med avföring. Handla aldrig av dem! Otrevligare personal än deras tror jag inte finns.

Mig vägrade de byta ett trasigt tangentbord jag köpt av dem två dagar tidigare. Fick gå via Apple, vilket strider mot konsumentköplagen. Som konsument behöver man inte bry sig om varifran butiken köper sina saker, de är skyldiga att byta in den trasiga varan.

Ursprungligen av Kristofer:

Macoteket är en fet hög med avföring. Handla aldrig av dem! Otrevligare personal än deras tror jag inte finns.

Mig vägrade de byta ett trasigt tangentbord jag köpt av dem två dagar tidigare. Fick gå via Apple, vilket strider mot konsumentköplagen. Som konsument behöver man inte bry sig om varifran butiken köper sina saker, de är skyldiga att byta in den trasiga varan.

Konstigt. Jag fick det utbytt på en gång, efter att varan har kollats.

Tråden mår bättre av om man håller sig borta ifrån grova beskyllningar, för att kunna göra en rättvisande bedömning av hur Macoteket sköter sig så behöver man höra vad båda lägren säger... är alldeles för enkelt att beskylla dom för en det ena och en det andra. Med tanke på att det här på 99mac finns både en och flera som jobbar på Macoteket så vore det intresant att höra deras officiella policy när det gäller kundkontakter, det kan ju vara så att "avföringen" fastnat någonstans på vägen.

Alltså vad fan, man kan väl inte ANTA en massa saker, utan att ta reda på hur det ligger till - och sen bli SUR för att ens antaganden inte var 100-procentiga? Löjligt. Bli inte arg på Apple för att du inte förstår att BT betyder bluetooth, det borde du fatta - annars borde du ha frågat mer om produkten när du handlade den.

Sen förtjänar du naturligtvis att bli bemött med respekt för det, det säger jag inget om. Även om jag kan tänka mig att många som antar olika saker tröttar ut personalen - men det SKA de klara av om de jobbar i butik...

Hmm, vem håller jag på egentligen ?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-12-30 01:59

Ett tips till er som har telias mobilabb är att man nu infört maxtaxa på surfning över gprs. Max 9 kr om dagen, oavsett hur många kilobyte man laddar ner. Kanske kan vara ett alternativ till vanligt modem. Bara att parkoppla mobilen med macen över blurtooth då med andra ord.

1
Bevaka tråden