Vad är oddsen att lyckas byta en bärbar PC mot en Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Bland radannonserna har jag sett några bytes-annonser, bl.a. en om byte av en PC mot en Mac. Brukar sådana annonser få napp? Jag ska göra mig av med en bärbar PC med hyfsade prestanda. Vill gärna byta mot en Mac Mini, men frågan är om det är värt besväret (dvs om jag ska vänta länge på byteserbjudande och strunta i köperbjudanden), eller om jag ska satsa helt på att sälja den och köpa en ny Mini. Nån som har erfarenhet av detta från endera sidan i en liknande affär?

--Tage

Skulle sålt PCn och köpt en Mac, har dock aldrig testat med ett byte.

Jag tycker att det är långsökt. Kan ta hur lång tid som helst. Jag skulle sälja PCn och köpa en ny, eventuellt begagnad, mini. Går antagligen mycket fortare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-27 04:05

Sälj den i stället.

Jahapp, det blir till att sälja och min annons ligger nu på Blocket. Förmodligen blir det dessutom en ny Mac Mini. Det verkar inte som att det blir så lätt att få tag på rätt Mini begagnat, i varje fall inte till rätt pris. Så lite som man verkar spara på att köpa begagnat gör att det känns bättre att köpa nytt. Dessutom får jag välja rätt konfiguration om jag köper själv. De flesta begagnade jag sett är antingen maxutrustade eller saknar Airport.

Tack för input!

--Tage

Eller om du väntar tills det "kanske" kommer en ny Mac Mini om 14 dagar.

Ursprungligen av apple4ever:

Eller om du väntar tills det "kanske" kommer en ny Mac Mini om 14 dagar.

Jag väntar på att det kanske kommer en ny PB då. Jag kan inte vänta på alla mina inköp, då blir det ju aldrig några köp av...

Fler saker talar faktiskt för att jag ska köpa nuvarande Mini-versionen. Dels är jag inte är så kinkig gällande processorprestanda i Minin jag tänkte skaffa mig. Dels tänker jag nog inte köra OS X på den, utan Ubuntu Linux (och jag orkar inte vänta på att man ser till att Ubuntu funkar med eventuella specialare i en Intel-version av Mini).

Om priset går ned på Mini med Airport den 10:e januari kommer jag förstås slå mig själv för pannan, men annars gör det inget.

--Tage

Jag fattar inte vitsen med att köra Linux på en dator som kan boota OS X?

Ursprungligen av ztaafen:

Jag fattar inte vitsen med att köra Linux på en dator som kan boota OS X?

Hehe. En del skulle nog fråga sig varför man skulle köra OS X på en maskin som bootar Linux. Andra kanske undrar (med tanke på framtida Intel-Mac-maskiner) varför man skulle köra OS X på en maskin som bootar Windows. Det är lätt att bli religiös gällande plattform/operativsystem, men det är också helt onödvändigt.

Själv har jag med tiden blivit tämligen pragmatiskt i sådana frågor, så jag kör det som passar mig bäst i varje given situation. Jag försöker helt enkelt använda rätt verktyg till rätt problem. Eftersom jag vill ha en Linux-maskin att labba med utan att den tar mycket plats, är ful eller låter en massa är Mac Mini det perfekta hårdvaruvalet medan OS X är helt fel operativsystemsval. Vore jag Intel-PC-fanatisk skulle jag säkert köpa en sån här: http://www.thinworld.se/std_products_showarticle.php?id=157003&cat=13 men den är dyrare och sämre än Mac Mini på nästan alla sätt så det går bort.

--Tage

1
Bevaka tråden