3000 på en PC eller 4000 på en mini ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-12-25 19:58

Hej
Sitter idag på en 800MHz iMac och en 850MHz PB samt ett skrälle till PC. PC´n är gammal och bara full med problem tycker jag. Tänkte jag skulle rusta upp den till min dotter så hon kan ha sina spel på den. De nyare av hennes spel fungerar dock till Mac så frågan är om en mini kanske är bättre köp? Vet dock inte hur pass lämpad mini är att spela på. rör sig bara om barnspel men de kan ju kräva lite ändå

Nån som kör mini och vet om den orkar ??

Har själv ingen Mini, så prestandan för spel vet jag inte hur det är.
Jag tror inte att Minin är så vidare snabb på spel eftersom spelen oftast är så dåligt optimerade till Mac, bäst är nog tyvärr en PC som inte är uppkopplad mot nätet.
Men eftersom det är barnspel så kanske det inte gör något att prestandan inte räcker till tunga spel.

Nu pratar vi inte om grafiktunga kuta och skjuta-spel, eller hur?

Spel till små barn brukar inte kräva mycket (Pettson exvis) och kan lugnt köras på en mini(iBook eller t.o.m. en gammal iMac G3 (eller ThinkPad 266MHz 288 MB anno 1998 om så önskas - vis av egen erfarenhet). Problemet med vissa barnspel är att de kräver lite väl lite (!) - OS 7 och 8 som minimikrav även på ganska färska spel (slutet av 90-talet) går att stöta på. Det betyder i praktiken att Classic krävs.

Sen är det ju tyvärr så att även många barnspel endast är för pc. Men gå inte bara på specifikationerna på hemsidor/omslag - ibland ingår en macversion fast det bara står "pc-cdrom" på kartongen.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-26 11:56

En mini är ingen prestandamaskin - såklart inte. Men för barnspel... naturligtvis och för en hel del photoshoppande om du har tillräckligt med RAM i burken.

Den duger till riktigt mycket - jag är otroligt nöjd.

Den trånga sektorn är utbud av spel men det finns nog tillräckligt - min dotter kan sitta med flashspelen på SVT i flera timmar...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-12-26 19:18

Ja det är ett svårt val, men en del av hennes spel fungerar på Mac och det känns som man alltid kan ha nytta av en liten mini till annat om hon tröttnar på den typen av spel. Köper kanske en beg. mini istället.

• Oregistrerad
  • 2005-12-26 21:20
Ursprungligen av basic:

Ja det är ett svårt val, men en del av hennes spel fungerar på Mac och det känns som man alltid kan ha nytta av en liten mini till annat om hon tröttnar på den typen av spel. Köper kanske en beg. mini istället.

Köp du en mini, mina barn sitter vid min gamla G4 Globe och min mini 1,42 och kör Halo och Quake Arena över nätverk och det hackar inte vad jag sett...när jag använder minin ser jag inga begränsningar, man kan inte tro att det bara är så lite grafikminne som det är...köp en mini

1
Bevaka tråden