tullavgift?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

om man skulle beställa en dator från usa och skeppa hit den, hur stor är risken att man blir tvungen att tulla på den? 100%? kan man göra på nått annat sätt?

Sök lite på forumet efter beställa från USA så hittar du ett gäng trådar om detta.

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 14:40
Ursprungligen av ddworsky:

om man skulle beställa en dator från usa och skeppa hit den, hur stor är risken att man blir tvungen att tulla på den? 100%? kan man göra på nått annat sätt?

Tullavgiften blir inte den stora avgiften. Tänk på att du måste betala svensk moms, så det blir ju 25% extra minst.

Ursprungligen av studiox:

Tullavgiften blir inte den stora avgiften. Tänk på att du måste betala svensk moms, så det blir ju 25% extra minst.

Nejnej, ingen svensk moms på köp i USA. Skulle amerikanska företag fylla i svensk momsdeklaration (varje månad vid omsättning över 1 MSEK) och ha skattekonto i Sverige? Nä, det går helt enkelt inte. Tullen är på 25% för att kompensera för detta.

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Nejnej, ingen svensk moms på köp i USA. Skulle amerikanska företag fylla i svensk momsdeklaration (varje månad vid omsättning över 1 MSEK) och ha skattekonto i Sverige? Nä, det går helt enkelt inte. Tullen är på 25% för att kompensera för detta.

--Tage

Nej, studiox har rätt. Man betalar svensk moms och ev. tullavgift till Tullverket. Tullavgiften är oftast bara några procent.

http://www.tullverket.se/

Ursprungligen av Kristofer:

Nej, studiox har rätt. Man betalar svensk moms och ev. tullavgift till Tullverket. Tullavgiften är oftast bara några procent.

http://www.tullverket.se/

Har alltid uppfattat de 25 procenten som tull. Men jag har säkert fel i terminologin. JAg tror dock att första frågan mest handlar om vilka oddsen är för att slippa momsen. Slipper man det ena slipper man nog det andra...

--Tage

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 22:06
Ursprungligen av tageborg:

Har alltid uppfattat de 25 procenten som tull. Men jag har säkert fel i terminologin. JAg tror dock att första frågan mest handlar om vilka oddsen är för att slippa momsen. Slipper man det ena slipper man nog det andra...

--Tage

Tullsatserna är ju olika beroende på vad det är för typ av vara.

För att svara på tråden det är helt omöjligt att "fuska". (det strider säkert mot 99mac's regler också att berätta om det här....)

Tullen kan öppna vilket paket som helst, när som helst. Säkraste är att bära med sig den själv, uppackad o hävad att den är köpt i sverige.

jag känner folk som köpt kameror och linser i staterna och skickat orginalkartongerna med posten för att grejerna ej ska se nyköpta ut. En blev kollad ochdet var inga problem.

Ursprungligen av mikael g:

jag känner folk som köpt kameror och linser i staterna och skickat orginalkartongerna med posten för att grejerna ej ska se nyköpta ut. En blev kollad ochdet var inga problem.

Nu handlade det ju inte om att åka dit och köpa prylen, utan näthandel.

• Medlem
  • 2006-01-06 15:59

Jag hoppas att ni är medvetna om att den som försöker slippa undan skatter och tull gör sig skyldig till smuggling och/eller skattebrott. Uppmana ingen att begå brott på 99mac.

1
Bevaka tråden