Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min FireWire-hårddisk har slutat boota? :(

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med igår natt så vägrar min externa FireWire-hårddisk att dyka upp i datorn. Har testat olika firewire-sladdar och bytt håll på dem och allting men den vägrar bara att komma upp i datorn. Även testat på andra macar och samma sak där.

Hårddisken ser ut som denna, men är bara FireWire-stödd och köptes för ett och ett halvt år sen hos Macoteket.

Någon som känner igen problemet eller kan hjälpa mig på något sätt?

Ingen som vill svara?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-12-27 13:59

har du öppnat lådan och kollat så att alla kontakter sitter fast, annars så kan jag tänka mig att kontrollerkortet (eller vad det heter) har pajjat.

  • Medlem
  • 2005-12-27 22:29

Både min ena LaCie Big Disk och brorsans LaCie P3 gör sådär. Det verkar vara helt slumpmässigt om den dyker upp på skrivbordet eller inte. Den kan försvinna och dyka upp igen, efter omstart, reparerade behörigheter, en annan dag. Helt random. Jag börjar undra vad som är fel på LaCie. Eller FireWire. För huggarns, ska man inte kunna lita på FW-hårddiskar för sin backup? Vad är då alternativet – bränna dvder av allting? Usch.

Jag har 2 olika fw-diskar som ha dubbla in/ut-gångar och som konstrar lite väl ofta, inte alla gånger.. Tricket för min del att då komma förbi problemet är att skifta till den andra in/utgången och vips så mountades diskarna. Det var iof en nödlösning för det riktiga felet var att jag hade glömt att sätta tillbaka jumrarna för byglingen - pinsamt, jovisst. Ganska okänt fabrikat så jag kan inte skylla på Lacie.

Senast redigerat 2005-12-27 23:07
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-28 09:44
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag har 2 olika fw-diskar som ha dubbla in/ut-gångar och som konstrar lite väl ofta, inte alla gånger.. Tricket för min del att då komma förbi problemet är att skifta till den andra in/utgången och vips så mountades diskarna. Det var iof en nödlösning för det riktiga felet var att jag hade glömt att sätta tillbaka jumrarna för byglingen - pinsamt, jovisst. Ganska okänt fabrikat så jag kan inte skylla på Lacie.

Jag har en LaCie med dubbla utgångar som krånglar som satan. Tyvärr så fungerade inte det at byta utgång på den

  • Medlem
  • 2005-12-28 16:17

Men varför ÄR det såhär? Grrr. Det är ledsamt att gigantiska, tjusiga externa hårddiskar inte fungerar som de ska. För när de gör det är de fantastiska. Det kan väl inte vara något med just FireWire-protokollet (el. v. d. n. h.)? Annars kunde man ju skylla på LaCie. Även om Olle haft krångel med sin, kanske något annat märke krånglar mindre?

Jag hade just köpt en till likadan BigDisk när den gamla började konstra. Funderar på hur jag ska göra. Skickade brorsans P3 160Gb till LaCie i Frankrike, och den kom faktiskt tillbaka efter nån vecka. På medföljande papper stod: "Defective drive. Replaced subassembly". Men av allt att döma har de bara slängt den gamla Porschen och skickat tillbaka en ny. Ett medelstort existentiellt Jaha.

Har någon ett alternativ? Förutom att backuppa på dvdr, eller köpa nya hårddiskar kontinuerligt?

Du skulle ( om det är möjligt ) testa med att flytta över den i en USB-låda och se om den dyker upp där. Skriver detta efter att jag upptäkte att min knäppa disk var en combodrive. Som FW ville Skivverktyg inte formatera den men i USB så gick det galant. Skivverktyg visade den men som sagt vad, formatering som FW gick inte. Nu har jag via den knäppa lådans chip formaterat via USB och flyttat över dom i ett dubbel-kabinet och FW-anslutit dom, även den lådan vägrar formatera i FW-läge så OM jag framöver skulle behöva formatera igen så blir det lite meckande med att koppla in skräpet via den slaktade Combodriven, suck !

Osäker på om jag ska ge Apple skulden för detta men det lutar åt det hållet då det under Panther gick alldeles galant.

Fråga till Lufra: Har du kollat på Lacies suportsidor om dom har ett nyare firmware, kan vara värt att kolla där - för 1-2 år sedan så var det problem med en av Lacies diskar och det löstes då.

  • Medlem
  • 2005-12-29 18:49

Jo, jag har ju sett den där och varit lite rädd för att köra den.

LaCies FW-hd:ar är ju plomberade. Jag undrar om det vore smartare att köra med såna där kabinett som vissa gör? Då kan man ju plocka ut hårddisken om chippet knasar. (Apropå chip är var det visst Jönssonligan på tv idag, den där filmen där dom stjäl det hemliga chippet!)

Och vidare är frågan om, gud förbjude, usb2 skulle vara stabilare. Hur det nu funkar. Om kretsen som sköter FireWire-protokollet lätt får fel på sig. Tänk om usb2 har lägre felprocent?

Sedan är ju frågan vilken betydelse det har att jag fortfarande kör 10.3.9.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-12-29 19:50

Kan rekommendera Icy Box från PC City, enkel låda att hanter som dessutom ser bra ut. Jag personligen har aldrig haft problem med den. Men om jag minns det hela rätt så var det ett visst chip som det var problem med.

LaCie skulle jag aldrig köpa, verkar ju bara vara krångel med dem.
Köper kabinett för runt 500:- och smäcker i en Seagate Baracuda.

Den första jag köpte var Björnströms Speedmaniakabinett, kanonbra.

1
Bevaka tråden