Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver-forum?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att att mecka med min hemsida och är inte direkt någon expert.

Aktiviteteten vad gäller DW är inte speciellt hög här på forumet, finns det något du kan rekommendera? Helst svenskt.

Just nu vill jag lära mig hur man:
- Tar bort understrykningen på länkar
- Får texten till en annan färg vid en MouseOver

:rolleyes:

Välj Modify -> Page Properties -> Links

- Never underline
- Rollover color

http://www.webdesignskolan.se/

tack så jättemycket för svaret. Jag skulle nog dock sagt att jag är på DW MX (v6.1).
Jag hittar ingen "Links" nämligen och misstänker att jag har fel version...

Välj Modify -> Page Properties

I rutan som kommer upp ser du "Links" under Category (i den mindre vänstra kolumnen)

Observera: Detta måsta göras på alla dina html-dokument om du väljer att ändra dina länkar på detta sätt.

Fick du till det?

a {
	text-decoration: none;
} 
a:hover {
	color: #FF9900;
}

För att göra det lätt med CSS

Den övre tar bort understrykningen och den nedre fixar en roll-overfunktion. Använder du CSS så gäller detta för alla av dina länkar på sidan ifall du länkar till ett extern stylesheet, annars gäller det bara för det dokumentet ifall du lägger koden mellan <style>-taggarna.

(Jag utgår ifrån att du kan lite om CSS, om inte så kan vi säkert förklara begreppen)

MVH

Joakim

Jag kan typ ingenting om CSS...

MEN... jag ska läsa på lite i manualen under veckan. Nu vet jag iallafall var jag ska börja.

Tack för hjälpen så länge!

Rekomenderar dig verkligen att lära dig CSS, det gör livet så mycket lättare. De andra förslagen baseras på JavaScript ifall jag inte missminner mig och då är CSS att föredra, nu har dock inte Dreamweaver fått fullgott CSS-stöd innan Studio 8 eller Studio 7, Så din version kan vara lite gammal, men Studio8 finns att ladda ner som 30 dagars demo på Macromedias hemsida.

Annars kan du läsa mer om CSS på följande adress W3schools

På Webdesignskolans hemsida finns en Dreamweaver-avdelning, du kan säkert hitta bra tips och råd där: http://www.webdesignskolan.se/

Tillägg:
Eh, hoppla, nu ser jag att Randall redan hade gett dig den länken.

Radbyte i Dreamweaver CS3

Tjenare.
Håller på att bli lite smått tokig, när jag ska göra radbyte i detta program hoppar det över och gör automatiskt en rads mellanrum.

Vad i programmet ändrar man detta?

Hs. Håkan

Har för mig att man använder Shift + Retur (Enter) för att få en <br> istället för <p>, har inte använt Dreamweaver sedan PC-tiden dock så kan ha fel.

1
Bevaka tråden