Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LIVE! - Nyheter MWNY 2002

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 23:02

Förstår nog det mer än du kan tänka dig, Adrian. Apple har ungefär 2-3% av den svenska datorförsäljningen. Statistiken säger allt om köpsuget tyvärr. Självklart är det en upplevelse för oss som är inbitna mac-entusiaster. Men inte för gemene man som vill ha en bra dator att hem till sonen. Jämförelse med Wintel är ett måste för att kunna konkurera om nya kunder och inte bara befintliga. Knappast att jag skulle skämmas över din iBook. En underbar liten maskin för oss som vet vad det handlar om.

Jag vet precis varför folk köper Mac. Nog mer än de flesta andra. Jag vet också varför folk INTE köper en Mac. Tyvärr.

EDIT: snabba stavfel

[ 17 Juli 2002, 23:04: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

Citat:

quote:[b]- Du kommer säkert aldrig att vara nöjd. Det går alltid att göra bättre och det kommer alltid att komma system som är bättre, billigare och snabbare.

[/b]
Ja det hoppas jag. Det är det som kalllas utveckling. Jag är aldrig nöjd...

Citat:

quote:[b]Tänk vad mycket tid många av oss slösar här genom att diskutera och debattera ett företags pris och produktstrategier. Det är komiskt men samtidigt tragiskt.

[/b]
Nej, stopp och belägg!!! Du får kritisera mig på vilka punkter du vill. Men snälla låt detta vara en fredad zon där jag kan föra diskussioner av detta slag utan att skämmas...
Det räcker med att min flickvän hackar på mig så fort som jag sjunker in i 99mac:s ljuva värld...

Hade vi inte haft denna diskussionen så hade jag aldrig sett på saken ur din synvinkel vilket hade varit synd och trångsynt av mig. Det är ju så här vi utvecklas anser jag...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 23:28

Tjohej! Jag köpte första OS X som kom ut. Se´n kom 10.1 och det ryktades att den skulle kosta pengar. Nu drabbades jag inte av det eftersom jag köpte en ny Mac och fick 10.1 på köpet. Kostade 10.1 något för de som uppgraderade från första versionen (public beta) ? Det är ju synd om det ska kosta så mycket som en tusing måste jag säga. I så fall vill jag ha mervärde, t ex en tjock bok till. Trots allt så måste man ju ha en Mac för att köra OS X och gärna en snabb sådan också. Apple verkar liksom försöka tjäna in på gungorna vad de redan tjänar in på karusellen, så att säga. Det känns lite underligt. Men hursomhaver, det var skoj att gå ut på nätet idag och se alla nyheter. Jag tycker det bubblar och fräser om Apple nuförtiden, det känns som om det händer mycket. Att det inte kommer nya maskiner hela tiden får vi vanliga dödliga nästan vara glada för, för då skulle vi inte få annat gjort än att drömma om nästa nya Mac & tömma våra sparkonton å leva på bark hela tiden. Jag kom även att tänka på att det finns några andra "vanliga dödliga" som ser till att få ut mer kraft av befintlig utrustning. Sån´t är hedervärt, typ www.xlr8yourmac.com och Powelogix, Sonnet m fl. Hoppas Apple låter de företagen / sajterna leva och frodas. Lite mer av Free Software-mentaliteten hade inte skadat. Som sagt, man behöver ju trots allt en Mac för att köra OSen. Är OS 9 nedlagt helt nu förresten? Man kan ju drömma om ett 9.5 med lite av looken från OS X.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-17 23:33

OS 9 nedlagt helt nu förresten? Man kan ju drömma om ett 9.5 med lite av looken från OS X

Kaleidoscope och Aqua-tema löser den biffen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
1. Jag skiter fullständigt i vad Micro$oft gör och inte gör. Jag äger ingen PC och jag undviker i största möjliga mån program från nämnda företag..

Det finns ett värde i att jämföra med hur 90 procent av världens datornavändare får betala för sina uppgraderingar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
2. Jag kräver inte att uppgraderingen ska vara gratis. Jag anser bara att vi som har stått ut med att köra en tidig och ofullständig version av OS X borde bli kompenserade genom att få rabatt på den första riktigt bra versionen som kommer.

Det är knappast någon som tvingat dig att stå ut med OS X. Om du nu varit så missnöjd med det, varför körde du inte OS 9 då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
4. Varför ska jag känna mig nöjd med att jag får med OS 9 för? Apple har ju OS X som boot-system och därmed gjort klart för oss att det är detta system som gäller från och med nu.

Sen när tappade du din fria vilja?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Förstår nog det mer än du kan tänka dig, Adrian. Apple har ungefär 2-3% av den svenska datorförsäljningen. Statistiken säger allt om köpsuget tyvärr. Självklart är det en upplevelse för oss som är inbitna mac-entusiaster. Men inte för gemene man som vill ha en bra dator att hem till sonen. Jämförelse med Wintel är ett måste för att kunna konkurera om nya kunder och inte bara befintliga. Knappast att jag skulle skämmas över din iBook. En underbar liten maskin för oss som vet vad det handlar om.

Jag vet precis varför folk köper Mac. Nog mer än de flesta andra. Jag vet också varför folk INTE köper en Mac. Tyvärr.

Ok, men iMacen är ett dyrt koncept i och med sin platta skärm. Jag tror prishöjningen Apple gjorde tidigare i år visade på det, för det var ju givet att de skulle få väldigt mycket skit för det och dålig PR, så det måste verkligen ha varit illa ställt med marginalerna då. En eMac kanske skulle vara mera på sin plats för gemene man?

Jaaa´ alla gnäller på att uppdateringen kostar en massa. Ok, kanske inte så kul att betala. Men hade det varit bättre om det hetat MacOs 11!? *_*

[ 17 Juli 2002, 23:58: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 00:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Förstår nog det mer än du kan tänka dig, Adrian. Apple har ungefär 2-3% av den svenska datorförsäljningen. Statistiken säger allt om köpsuget tyvärr. Självklart är det en upplevelse för oss som är inbitna mac-entusiaster. Men inte för gemene man som vill ha en bra dator att hem till sonen. Jämförelse med Wintel är ett måste för att kunna konkurera om nya kunder och inte bara befintliga. Knappast att jag skulle skämmas över din iBook. En underbar liten maskin för oss som vet vad det handlar om.

Jag vet precis varför folk köper Mac. Nog mer än de flesta andra. Jag vet också varför folk INTE köper en Mac. Tyvärr.

Ok, men iMacen är ett dyrt koncept i och med sin platta skärm. Jag tror prishöjningen Apple gjorde tidigare i år visade på det, för det var ju givet att de skulle få väldigt mycket skit för det och dålig PR, så det måste verkligen ha varit illa ställt med marginalerna då. En eMac kanske skulle vara mera på sin plats för gemene man?

Absolut. eMacen har enorm potential att ta vid där bondi-iMacen slutade. Hyfsade prestanda till ett väldigt bra pris. Dessutom är skärmen helt lysande! Hoppas bara Apple lyckas med att exponera och marknadsföra denna möjliga guldklimp på ett bra sätt.

Det jag menar med iMacen är att man borde kunna kräva lite mer datorkraft för 25000:- som för de flesta är väldigt mycket pengar. Nu får man nästan gårdagens innehåll i morgondagens skal. En Porsche med VW-motor. Påminner mig om bilen VW släppte för många år sedan. Den som såg ut som en Porsche men var en simpel bubbla inuti. Kommer ej ihåg vad den hette just nu. Återkommer...

Du har nog rätt Fredrik men nog borde vi komma lite mer ut i solen...

OS X.2 är väl inte ett helt nytt operativsystem. Det är en förbättring (prestandaförbättrin, buggfixar mm) av OS X. De som redan har köpt OS X, ska väl inte behöva köpa det igen för att få ta del av fixarna för de gramla defekterna. Detta kan väl jämföras med garantin för en vara. Om man köper något som är mer eller mindre defekt vid tillverkningen (buggar), ska man enligt konsumentköplagen få varan utbytt mot en felfri, helt gratis.

Jag är inte emot att betala för Jaguar, men jag tycker inte OS X ägare skall betala fullpris för uppgraderingen.

/martin

ps.

Citat:

quote:
Men hade det varit bättre om det hetat MacOs 11!? *_*

Jag vet att det låter knäppt, men ja det hade kännts bättre.

ds.

Precis som efter varje grej Apple gör, varje ny produkt och framförallt efter varje framträdande av Jobs så kommer det fram en massa negativa kommentarer som ofta är tagna helt ur luften av de som gillar att klaga. Min favorit här på 99mac var han som sågade iPoden vid fotknölarna och bestämt slängde ur sig att Apple minsann inte skulle sälja mer än en handfull, det var han säker på. Naturligtvis hade han helt fel och iPoden har varit en enorm succé där både recensenter och användare är nöjda, trots ett högt pris. Och försäljningssiffrorna talar ju för sig själva.

Även idag känner man lite av den stämningen här, jag kan förstå Micke W när han skriver som han gör, för ibland känns vissa macanvändare som världens mest otacksamma varelser. Missförstå mig inte, Apple ska inte få mer beröm än dom är värda och gör de dåliga produkter eller dåliga saker så har man all rätt att klaga. Men när det bara är gnäll och en femåring kan räkna ut att det inte stämmer med verkligheten (som i exemplet med iPoden ovan), ja då är det bara onödigt. Tänk gärna en och två gånger innan ni sågar Apples grejer rakt av, för det är väldigt mycket som faktiskt är både bra och före sin tid.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Dagens keynote var den tristaste jag har sett. Egentligen ingenting för professionella användare. iThis och iThat, kalendrar och adressböcker. Blah.

Men man ska väl inte klaga. Snart kommer man ju att kunna ha skrivbordsbilder som byter ut sig själva.

Jag tror nog att mycket av vad du såg idag kommer att vara saker du senare kommer att uppskatta, även osm professionell användare. Rendezvous verkar grymt bra och att synca datorer och kringutrustning gäller i alla högsta grad professionella användare. Bara ett betydligt bättre OS X i och med Jaguar är ju värt väldigt mycket för professionella användare. Och även dessa användare kan nog ha nytta av att en skrivare kan hittas och användas helt utan support.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
Jag har räknat ut hur apple tänkte från början, vi skickar med ett OS som är segt som klister, och sedan "lanserar" vi ett "nytt" os som är skit mycket snabbare, och då kan vi ta betalt för det!! Vilken bra ide, för alla som har det gamla os:et kommer ju vilja ha det nya!

Jag vet att du var lite ironisk, men att ta betalt för en riktigt stor uppdatering efter ett och ett halvt år är nog ganska nödvändigt för att betala lönerna till programmerarna. Programutveckling sker ofta på så sätt att man först skapar funktionerna och stabilitet och sedan jobbar på prestandan. Om det var segt som klister, varför betalade du för det från början istället för att vänta? Eller du kanske inte ens gjort det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
Men annars tycker jag att dett var ett litet halvtråkigt keynote... någon som håller med?
/mattias

Jag håller inte med. Det var väldigt mycket som var intressant och såg väldigt bra ut, även om man försöker filtrera Jobs RDF. Rendezvous, synkning, adressbok, iTunes 3, iPod mm. Sen att vi inte fick något riktigt chockartat är en annan sak, men sånt händer liksom inte riktigt lika ofta nuförtiden.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 00:20

Lite off-topic, men nu kommer bilden på VW´s egna iMac från 60-talet.
Pigg utanpå (Porsche), trött inuti (Beetle, nästan).

VW Karmann-Ghia 1500/1600 (1961-1969)

Godnatt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-18 01:08

Intressant keynote. Inga nya hårdvaror från en hårdvarutillverkare 8förutom en periferiprodukt och en hottad produkt med större skärm och DVD-brännare). Lite illavarslande. Apple hade behövt minst en hottad PM.

Sen tycker jag att det verkar vara mycket synpunkter på priset på 10.2. Att man tar betalt är nog OK, att det sen blir en viss summa är en bisak. Själv känner jag mig bra mycket mer mptiverad att betala för 10.2 än för .mac iallafall.

Citat:

quote: Ni som använder era datorer i förvärvsarbete borde förstå att det är billigt att köpa datorutrustning för 100.000.- och kunna fakturera 1.000.-/timme. En kioskägare behöver köpa inredning för mycket mer och dessutom lager som kostar ännu mer. Han kanske får 70.-/ timme, 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Micke W: Det där tycker jag är bullshit. Kostnaden för ett bolag vad gäller personal och lokaler m.m. är så stor att investeringen i datorer är en mindre post. Däremot betyder inte det att arbetsgivaren köper utrustning till vilket pris som helst, tvärtom är det en av de få posterna som en företagare kan påverka genom att tex. snåla genom att köpa in wintelburkar. Hur som helst jag tycker din jämförelse är irrelevant och missvisande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Intressant keynote. Inga nya hårdvaror från en hårdvarutillverkare 8förutom en periferiprodukt och en hottad produkt med större skärm och DVD-brännare). Lite illavarslande. Apple hade behövt minst en hottad PM.

Apple är en hård- OCH mjukvarutillverkare så efter att ha uppdaterat hela sin hårdvaruproduktlinje detta år, samt lagt till en ny mac (eMacen) så fokuserar dom på det som alla väntar på: Jaguar. Plus en drös andra förbättrade program (iTunes, Mail mm) och helt nya program som iChat och iCal tillsammans med lovande tekniker som Rendezvous och synkroniseringsprogram. Det tycker jag var ett mycket rimligt val av fokus.

iMacen och iPoden fick sina välförtjänta tillskott, samtidigt som iBooken och PowerBooken redan fått det rätt nyligt. Då återstår bara Power Mac och där så har ju Apple nåt på gång som alla vet, men de vill sälja ut exisisterande lager först, och därför väntar med ny PM tills i slutet av sommaren istället. Det är inte ett dugg illavarslande, Apple kommer inte att gå under pga av att det inte kom just nu, utan fick ha sin fokusering på mjukvaran denna gång.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-18 02:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:

Har man köpt en dator i den prisklassen som de flesta av oss har gjort så tycker jag gott att vi kan kräva en viss rabatt för att få ett tillfredsställande OS, vilket 10.1 INTE är! Exempelvis så är ju Photoshop billigare att uppgradera än att köpa helt nytt. Apple borde tillämpa samma system med sitt OS!

Otroligt vad jag är sen idag. Idag har Fredrik redan sagt allt (och en hel del till, i ärlighetens namn) som jag skulle ha sagt. Kan inte göra annat än att hålla med dig för femtioelfte gången.

Natti natti folks.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-18 03:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Du fick ju 9.x.x. med + 10.x.x
Hallo, det är 2 OS.

Vem behöver två MacOS 9 system. 9:an hade man ju redan när man köpte sin nya maskin som levererades med dubbla system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-18 03:13

10.1.5 är inget komplett OS som jag skulle vilja sätta mitt namn på. 10.2 är en nödvändig uppdatering för att få ett operativsystem som accepteras på marknaden och som inte kräver en 2x1GHz för att inte själva operativsystemet skall göra datan sega som sirap.

För övrigt brukar Apple ge någon form av rabatter om man innehar en fullständig tidigare version.

M$ erbjuder även uppdateringar till sina äldre system i form av säkerhetsuppdateringar och även andra uppdateringar i viss form. Kommer Apple göra detta, eller är de värre än *** (läs M$).

Citat:

quote: 10.1.5 är inget komplett OS som jag skulle vilja sätta mitt namn på. 10.2 är en nödvändig uppdatering för att få ett operativsystem som accepteras på marknaden och som inte kräver en 2x1GHz för att inte själva operativsystemet skall göra datan sega som sirap.

För övrigt brukar Apple ge någon form av rabatter om man innehar en fullständig tidigare version.

M$ erbjuder även uppdateringar till sina äldre system i form av säkerhetsuppdateringar och även andra uppdateringar i viss form. Kommer Apple göra detta, eller är de värre än *** (läs M$).

När ska man räkna OS X som komplett? När det är helt buggfritt, och går lika fort som OS 7.1? Då lär vi få vänta i evighet. Apple har alltid förbättrat och lagt till funktioner i sina operativsystem. När det handlar om större förändringar som har utvecklats under lång tid, kostar uppgraderingen pengar. Och visst har Apple släppt uppdateringar för både OS 9 och OS X på senare tid. 9.1 till 9.2 till 9.2.2, tex. Och OS X som var i versin 10.1 för 10 månader sen, är nu uppe i 10.1.5, alltså fem små uppdateringar på 10 månader.

Hur långsamt det är beror på vem man frågar. Jag har kört det på PB G3/333, PB G4/400 och PB G4/550. Det jag kan tycka är aningen segt är Findern, ibland. Vissa program är naturligtvis inte helt optimerade och kan säkert göras snabbare. Men tack vare multitasking och multitrådning är datorn "tillgänglig" på ett helt annat sätt än förut. Man behöver inte vänta på att den ska bli klar med en uppgift, det är bara att gömma en pågående process, och köra igång med nåt annat.

Citat:

quote: 10.1.5 är inget komplett OS som jag skulle vilja sätta mitt namn på. 10.2 är en nödvändig uppdatering för att få ett operativsystem som accepteras på marknaden och som inte kräver en 2x1GHz för att inte själva operativsystemet skall göra datan sega som sirap.

För övrigt brukar Apple ge någon form av rabatter om man innehar en fullständig tidigare version.

M$ erbjuder även uppdateringar till sina äldre system i form av säkerhetsuppdateringar och även andra uppdateringar i viss form. Kommer Apple göra detta, eller är de värre än *** (läs M$).

När ska man räkna OS X som komplett? När det är helt buggfritt, och går lika fort som OS 7.1? Då lär vi få vänta i evighet. Apple har alltid förbättrat och lagt till funktioner i sina operativsystem. När det handlar om större förändringar som har utvecklats under lång tid, kostar uppgraderingen pengar. Och visst har Apple släppt uppdateringar för både OS 9 och OS X på senare tid. 9.1 till 9.2 till 9.2.2, tex. Och OS X som var i versin 10.1 för 10 månader sen, är nu uppe i 10.1.5, alltså fem små uppdateringar på 10 månader.

Hur långsamt det är beror på vem man frågar. Jag har kört det på PB G3/333, PB G4/400 och PB G4/550. Det jag kan tycka är aningen segt är Findern, ibland. Vissa program är naturligtvis inte helt optimerade och kan säkert göras snabbare. Men tack vare multitasking och multitrådning är datorn "tillgänglig" på ett helt annat sätt än förut. Man behöver inte vänta på att den ska bli klar med en uppgift, det är bara att gömma en pågående process, och köra igång med nåt annat.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-18 09:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
[QB]Förstår nog det mer än du kan tänka dig, Adrian. Apple har ungefär 2-3% av den svenska datorförsäljningen. Statistiken säger allt om köpsuget tyvärr. Självklart är det en upplevelse för oss som är inbitna mac-entusiaster. Men inte för gemene man som vill ha en bra dator att hem till sonen. Jämförelse med Wintel är ett måste för att kunna konkurera om nya kunder och inte bara befintliga. Knappast att jag skulle skämmas över din iBook. En underbar liten maskin för oss som vet vad det handlar om.

Jag vet precis varför folk köper Mac. Nog mer än de flesta andra. Jag vet också varför [QB]

Bra sagt!

Jag kan förstå att Apple vill ha betalt för 10.2 men jag hade gärna sett ett uppgraderingsprogram med rabatter. 10.2 innehåller många nyheter men också många fixar/optimeringar och är således ingen ny produkt.

Kan ju bara hoppas på att Apple ger efter och lanserar ett rabattprogram (iRebate?). 161 Ojrå (euro) är lite väl häftigt...

Eller:
Om jag skickar in min Public Beta-cd, min 10.0-cd, min 10.1-uppgradering samt 10.1-full version, får jag då 10.2 gratis ?

[ 18 Juli 2002, 09:25: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

quote: Micke W: Det där tycker jag är bullshit. Kostnaden för ett bolag vad gäller personal och lokaler m.m. är så stor att investeringen i datorer är en mindre post. Däremot betyder inte det att arbetsgivaren köper utrustning till vilket pris som helst, tvärtom är det en av de få posterna som en företagare kan påverka genom att tex. snåla genom att köpa in wintelburkar. Hur som helst jag tycker din jämförelse är irrelevant och missvisande

Du sade det själv, kostnaden för datorer är en mindre post. Kioskägaren har också personalkostnader och kostnader för lokaler, dessutom har han/hon lagerhållningskostnader, kostnader för svinn och inkurans.
Jag har inte pratat om stora byråer på "fina" adresser. Med en dator kan du jobba hemifrån utan lokalkostnader.
Jämförelsen är definitivt inte irrelevant eller missvisande.

- Det kostar att vara på topp!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-18 09:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[b]Precis som efter varje grej Apple gör, varje ny produkt och framförallt efter varje framträdande av Jobs så kommer det fram en massa negativa kommentarer som ofta är tagna helt ur luften av de som gillar att klaga.

[/b]

...och efter varje keynote, dykar han upp, han som över allt annat älskar att klaga över att alla klagar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[b]Min favorit här på 99mac var han som sågade iPoden vid fotknölarna och bestämt slängde ur sig att Apple minsann inte skulle sälja mer än en handfull, det var han säker på. Naturligtvis hade han helt fel och iPoden har varit en enorm succé där både recensenter och användare är nöjda, trots ett högt pris. Och försäljningssiffrorna talar ju för sig själva

[/b]

Jisses, du måste vara ohyggligt långsint, dessutom rycker du saker ur sitt sammanhang. Jag ville inte att iPoden skulle floppa, jag heller ALDRIG sagt att jag är tvärsäker på att den kommer att göra det, men det fanns(och finns) befogad kritik både mot iPoden och den patetiskt överhypade lanseringen, den kritiken står jag fast vid. Att kalla iPoden för enorm succe är överdrivet, den blev en framgång bland dom troende, men inte så mycket mer, om du inte tror mig på det så kan du gå in och prata med någon icke-troende dataförsäljare eller stereosäljare, On-Off tar i regel bara hem den på beställning för att den är för svårsåld...Försäljningssiffrorna har vi bara hört under översteprästens förra keynote, lite svårt att säga hur det förhåller sig till exempelvis Creative

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[b]
Missförstå mig inte, Apple ska inte få mer beröm än dom är värda och gör de dåliga produkter eller dåliga saker så har man all rätt att klaga

[/b]

Kan du ge ett exempel på att du någon gång eller några gånger har tyckt att vår kritik av Apple har varit befogad?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 09:59

Jag är lite tueggad till Jaguar pga av att majoriteten av de nya funktionerna är funktioner som i mitt tycke borde varit med från 10.1.

Jag vet inte hur bra koll ni har på PC, men jag kommer ihåg när win98 släpptes som efterföljare till Win95. I princip var det samma OS som Win95 OSR2.
Då blev väldigt många sura på MS för att dom tog en massa pengar för en uppdatering som borde funnits där som service pack eller dylikt.
Det som skiljde Win 95 OSR2 och win98 åt var framför snabbare drivrutiner till allt, vilket i förlängningen innebar en mycket snabbare dator. Åtminstone enligt min åsikt.

Lite samma känns det nu också. Kan man genom Jaguar få mycket snabbare program(så tycker jag det är en motiverad kostnad. Jag skiter egentligen i någon jäkla messenger och sådant tjafs, det hjälper ändå inte mig när alla program segar.

Jag bytte från PC till mac för ca. 6 månader sedan, just pga. OS X(och ändrad finansiell status). Som windowsanvändare blev jag positivt förvånad över alla program som ingick i ”grundOS”, och framför allt den kvalitet som programmen höll.
Det var egentligen bara hastigheten som saknades.

Därför kommer jag gladeligen punga upp med 1500:- då det känns som att jag inte har betalt någonting till apple i programvaror ännu.
Se det gärna som en retroaktiv betalning för OS X.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-18 10:08

Jaguar innehåller så mycket nytt och har förmodligen kostat en hel del att utveckla, jag betalar gladeligen 1495:- för detta, fast jag kan förstå att man blir lite sne´ om man har köpt 10.1 för en månad sedan.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-18 10:10

Alla betalade ju inte sitt Os X för ett och ett halvt år sedan, utan bara för några månder sedan. Känner mig lite osäker om man vill hosta upp ytterligare 1500 så snart efteråt, tror inte ens M$ tar 3000 på mindre än ett år av en hemmaanvändare...

Hur fungerar det med de där tre kupongerna som följde med då? Berättigar de inte till någonting?

Nu ska jag försöka mig på ett inlägg i debatten, efter o ha läst allas inlägg hitentills.

Visst bör Apple ta betalt för 10.2, dom måste ju tjäna pengar på utvecklingskostnader. MEN. Det lustiga är att 10.2 är dyrare än 10.0 (för visst kostade väl det några dollar mindre?). Ok svårt för Apple o veta att 10.2 skulle bli så mycket bättre än 10.0 kanske. MEN fortfarande ett ok pris om man jämför med Win XP Pro som väl kostar mellan 3-5000?.

MEN (3) för oss trogna X entusiaster som kört alla versioner o stått ut med alla sunkiga 10.0.x releaser etc vi borde nog få ett uptodate erbjudande.
Säg att du köpt 10.0 / 10.1 då tycker jag man nog skulle kunna få uppgradera till 10.2 för $49 ? el nån annan av Apple framtagen relevant summa. (Inte då $129 givetvis).

MEN detta är ev på G om man läser lite trådar här o där på nätet.
http://www.apple.com/macosx/uptodate/ skulle man hålla koll på enl en Apple anställd som nån på nätet hade fått prata med o klagat på just det vi diskuterat.

Alternativet enligt mig skulle varit att 10.2 kostade än mer pengar. uptodate för 10.0/10.1 skulle vara $129 medan nya kunder skulle få pröjsa $199.

Det är just faktumet att det inte finns någon skillnad som stör åtminstonde mig.

[ 18 Juli 2002, 10:25: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 11:17

Alla tycks ha missat den stora nyheten. Detta läser jag från Apples svenska sidor om ipod:
"Ljud av CD-kvalitet. En kraftig förstärkare (60 megawatt) ger dig ljud av CD-kvalitet med stort dynamiskt omfång. Resultatet? Djup, pulserande bas och kristallklar diskant"

60 megawatt!! I den lille burken. Snacka om stort dynamiskt omfång...

Tur att dom har infört den där volym begränsningen så att varje låt har samma nivå - annars skulle man väl trycka sönder skallen av ljudbangen med den effekten.

Hur länge räcker batteriet med 60 megawatt? 60.000.000 watt är en hel del - man skulle med lätthet kunna driva samtliga scener på Roskilde samtidigt med nya iPod.

Man skulle nog till och med kunna driva en segelbåt med ljudvågen ifrån iPod. Massor av nya användningsområden!

Som vanligt har väl "svennarna" klantat sig från 60mW -> 60MW ?

Bevaka tråden