Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datornamn och hostname

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja har ett problem med mitt datornamn och hostname.

En funktion i UT2004 och unrealscript är att ta reda på datorns namn för tex enkel identifiering.
Man ropar på 'LevelInfo.ComputerName' och UT svarar med datorns namn enl systemet.
Mitt datornamn är: Dual G5 2500MHz
och tidigare har UT svarat att mitt datornamn är: Dual-G5-2500MHz.local precis som den borde.

Men sedan en kort tid tillbaka så vägrar den svara med local adressen utan kör med min hostmask istället: c-699cexxx.xxx-xxxx-xxxxxxx.cust.bredbandsbolaget.se

Oavsett vad jag ställer in i de olika inställningarna så svarar systemet UT med samma hostmask.
I mina systemloggar finner jag följande:
Dec 14 18:01:31 Dual-G5-2-5GHz configd[40]: setting hostname to "c-699cexxx.xxx-xxxx-xxxxxxx.cust.bredbandsbolaget.se"
Dec 14 20:39:21 Dual-G5-2-5GHz mDNSResponder: Advertising Dual G5 2500MHz. IP 83.xxx.xxx.105
Dec 14 20:39:21 Dual-G5-2-5GHz mDNSResponder: ERROR: Only name server claiming responsibility for "Dual G5 2500MHz." is "."!
Dec 14 20:39:21 Dual-G5-2-5GHz mDNSResponder: HostnameCallback: Error -65538 for registration of Dual G5 2500MHz. IP 83.xxx.xxx.105

Är detta problemet?!
Hur kommer jag isådant fall till rätta med det?
Det har fungerat för ett par månader sedan men kan inte säga om jag gjort något samband med detta.
Uppdatering från Apple?
APn som spökar?
Förändringar i nätet hos B2?

Min G5a är ansluten via wlan till en ren AP (WPN802) som i sin tur går rakt in i vdsl-modemet från B2. Jag får således publika IPn på macen.

haha
Löste det. det var visst någon dum uppdatering från apple som skrivit över min hostconfig.
Efter editerande så är allt ok igen nu.

1
Bevaka tråden