Glöm inte att aktivera ditt AppleCare!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just fått lite skumma problem med min disk i min Powerbook. Den är strax under 3 år gammal och jag har AppleCare på den.

Plockar fram mitt AppleCare-paket och inser att detta ska aktiveras. Okej, jag försöker på Apple's webbplats men den vill inte godkänna mitt nummer. Så dagen efter ringer jag Apple och förklarar problemet med disken och att jag vill aktivera mitt AppleCare.

- Man måste egentligen aktivera inom 1 år efter datorns inköpsdatum, säger killen jag pratar med.
- Okej, men det står ingenstans på mina papper så det kan du nog fixa, säger jag.

Killen försvinner en halvtimme för att kolla upp detta. När han kommer tillbaka så har han fixat så jag ska få lämna in datorn på service, men min AppleCare gick inte att aktivera. -Det är ju så himla gammalt så det går inte alls, får jag veta. Ja, den är ju inte äldre än att den fortfarande gäller.

Min dator är en "hem-pc" och jag var tvungen att ta AppleCare på den. Så nu har jag alltså betalat i två år varje månad för något som inte gäller. Medans killen var iväg så passade jag på att läsa igenom instruktionen för AppleCare och det står inget om att man har 1 år på sig. Det står att "Om du aktiverar nu, behöver du inte vänta när du är i behov av telefonassistans eller reparationer".

Jag vill påpeka att killen var trevlig och han lyckades ju faktiskt fixa så jag får lämna in den ändå. MEN jag gillar inte att betala för något som jag inte har nytta av, dessutom förväntas jag tydligen veta att man ska aktivera inom 1 år, eftersom det inte står någonstans.

Supportkillen är tämligen säker på att det står på de som säljs nu, men min är ju så himla gammal så den vet han inget om.

Jag har en liknande erfarenhet.
Hem-dator via landstinget, med AppleCare. När min HD kraschade efter 2.5 år tog jag första kontakten... det krävdes en del argumenterande innan de gick med på att aktivera applecare i efterhand.
Man undrar varför detta krävs - lite ologiskt att man måste aktivera en garanti, eller? Den borde aktiveras automatiskt i samband med köpet.

" Den borde aktiveras automatiskt i samband med köpet."

Ja det är ju självskrivet!
Hur kan dom ha en sån korkad regel , antingen har man köpt en extragaranti
eller inte!

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-12-15 10:57
Ursprungligen av sventa46:

" Den borde aktiveras automatiskt i samband med köpet."

Ja det är ju självskrivet!
Hur kan dom ha en sån korkad regel , antingen har man köpt en extragaranti
eller inte!

Det bästa med applecare är att man inte behöver köpa den vid samma tillfälle som man köper sin produkt.

En garanti som man har ett år på sig att ta ställning till om man vill ha eller inte. Det är ju genialt. Nämn gärna nån anna stanns där detta är möjligt. Jag har då aldrig sett nått liknande.

Eftersom man kan skaffa applecare när som helst och aktivera inom ett år från det att datorn är köpt så krävs ju lite anorlunda rutiner.

Apple är helt genialiska. Nämn ett företag där man kan gå in hos vilken återförsäljare som helst och få sin produkt repad/utbytt på 2-3 veckor, UTAN kvitto! Och i många fall var som helst i hela världen.

När man har så otroligt bra garantivilkor så måste det ju finnas en baksida.
Nja, det skulle i så fall vara att man inte kan förfalska kvittot, samt att om man vill ha längre garanti så måste man registrera den.

Det borde vara självskrivet... Om det hade varit en vanlig deal. Men detta är inte en vanlig deal, det är en utomordentligt bra deal!

Kan hända att de varit lite dåliga på att informera. Men självklart måste man registrera, annars skulle man kunna gå ihop med en massa andra som äger datorer av samma modell och dela på en ACPP... Rent teoretiskt.

Senast redigerat 2005-12-15 11:12
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-15 11:10
Ursprungligen av ocap:

En garanti som man har ett år på sig att ta ställning till om man vill ha eller inte. Det är ju genialt. Nämn gärna nån anna stanns där detta är möjligt. Jag har då aldrig sett nått liknande.

HP/Compaq, Acer m fl. Apple är inte ensamma om detta och de var troligen inte först ut med det heller.

Har en gång haft en HP/Compaq nx7000. Ringde deras support och talade om vad som var fel. 2 dagar senare kommer UPS och hämtar datorn. 5 dagar senare kommer UPS och lämnar tillbaka den.

[edit]De krävde dessutom inte kvitto utan gick helt och hållet på serienummer.[/edit]

Ännu ett i raden av misslyckanden för Apples support skulle jag vilja säga...

applecare är skit!

min tre dagar imac e fotfarande död..
dom lova skicka nåt..psss säkert.:mad:

Även om många har blandade erfarenheter av Apples support så ligger Apple bättre till än alla andra datortillverkare enligt ConsumerReports.org. Kan ju vara en liten tröst, iaf.

Jag var inne registrerade AppleCare strax efter att jag fick min HemPC men registreringen gick aldrig att slutföra. Sedan glömde jag bort det tills skärmen behövde bytas. Mycket riktigt sa de att de skulle ha registrerats under första året men efter mycket snack och jag motiverade med att registreringen hade misslyckats gick det tydligen att ordna ändå.

Det känns faktiskt inte kundvänligt och jag begriper inte att de inte kan ordna till det. Är det som vanligt att amerikanerna inte bryr sig om en liten fläck på kartan långt borta?

Vadå utan kvitto?
De har då alltid krävt kvitto av mig - de vill ju veta när den är köpt (och att den inte är stulen - antar jag).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-15 11:35

Vid senaste reparationen frågade de mig om kvitto men då jag svarade att kvittot var svråt att få tag på då datorn är inköpt centralt kollade de bara mitt serienummer och sedan var allt lugnt - otroligt smidigt!

Jag registrerade mitt Applecare så fort jag hade installerat min nya Mac. Dock missade jag en punkt i instruktionerna - nämligen att jag skulle ha tagit en skärmdump av registreringsbekräftelsen (det står att man behöver den för framtida bruk).

I registreringsmanualen som medföljde mitt Applecare står bla följande:
När du har aktiverat din AppleCare Protection Plan(ACPP) kommer du att få en bekräftelse från Apple. Spara bekräftelsen, inköpskvittot för din Apple-produkt och kvittot på ACPP. Apple kan komma att begära ett inköpsbevis om det uppstår frågor om hururvida din produkt täcks av ACPP.

Den där bekräftelsen de snackar om har jag inte sett skymten av vare sig via e-mail eller snigelpost. Ska ringa dem nu o kolla upp det hela.

Bra initiativ till tråden.

Senast redigerat 2005-12-15 11:40

Jag har just pratat med Apple support. Jag behöver inte ta någon skärmdump/skriva ut bekräftelsen. I och med att jag har AppleCare förpackningen hemma med supportnummret och i och med att jag registrerat detta på nätet så är mitt AppleCare aktiverat. Så nu har jag invigt mitt AppleCare.

Jag försökte registrera mitt AppleCare då jag fick det, men nått gick snett i processen, så nu står jag också med en förfallen appleCare om den är mer än ett år gamma vill säga?

/John

• Medlem
  • 2005-12-15 12:51

De har haft lite problem med databasen för serienummer kopplade till Apple Care, vet jag, men i min erfarenhet har Apple aldrig låtit en kund bli hängande. Serienumret på datorn ska vara kopplat till Apple Care, så att vem som helst i världen kan se att datorn har förlängd garanti. Det kan vara lite meckigt ibland, men i slutändan löser det sig alltid.

Ring annars upp till Apple Support: 0771199519 om det strular. Be också att få skicka in inköpsbevis (via fax), så har dom det. Om nu inköpsbeviset skulle brinna upp etc..

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-06 14:24

Jag ska inom kort köpa Apple Care. Då mitt ett års garanti på MP går ut om några månader. Har läst de flesta inläggen i denna tråd. Och jag ska minsann lusläsa instruktionerna som medföljer, så att inget går snett eller missas. Men bra att denna tråd finns, så att man kan förutse vad som komma skall.

En sidofråga: Det spelar väl ingen roll vem som köper Apple Care-paketet till mig? Man ska ändå aktivera/registrera via instruktioner som medföljer i AC-paketet. Anledningen till att jag undrar är att jag tänker be en bekant köpa AC via sitt företag (25% rabatt ).

Det enda som du behöver tänka på är att du får ett enrollment nummer http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304249.

Sen så kan du gå in på http://www.apple.com/support/selfservice/agreements .

Efter att du gått igenom den guiden vänta kanske 30 min sen kan du gå in på www.apple.com/support och skriva in ditt serie nummer längst ner så borde det stå "Our records indicate that your product is covered under the AppleCare Protection Plan and your date of purchase was" står det så så är det klart.

Annars så kan du ringa AppleCare och få hjälp och registrera det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-07 09:57
Ursprungligen av adamsen87:

Det enda som du behöver tänka på är att du får ett enrollment nummer http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304249.

Sen så kan du gå in på http://www.apple.com/support/selfservice/agreements .

Efter att du gått igenom den guiden vänta kanske 30 min sen kan du gå in på www.apple.com/support och skriva in ditt serie nummer längst ner så borde det stå "Our records indicate that your product is covered under the AppleCare Protection Plan and your date of purchase was" står det så så är det klart.

Annars så kan du ringa AppleCare och få hjälp och registrera det.

Ah, så bra info! Tack för utförligt svar!

Behöver man registrera Apple Care, om man bara har ett års-varianten. Eller gäller bara det om man utökar/köper till?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-27 21:50
Ursprungligen av hellohonk:

Behöver man registrera Apple Care, om man bara har ett års-varianten. Eller gäller bara det om man utökar/köper till?

Alla AppleCare Protection Plan, måste registreras. Om du syftar på 1-års garantin som du får t ex då du köper datorer från Apple, behöver du inte registrera.

Läs gärna relaterad tråd om garanti och AppleCare PP.

Blev lite fundersam när jag läste detta inlägg eftersom jag för ca 4 månader sen köpte en ny MacBook Pro från Apple Store med AppleCare Protection Plan och har inte registrerat det.

Så jag gick igenom allt som kom med datorn och det ända jag fick med om AppleCare var en bok och en cd. Kan inte hitta något registreringsnummer eller liknande. Så jag gick in på Apples sida och sökte och hittade detta på deras faq sida;

Citat:

Q När jag har köpt AppleCare Protection Plan behöver jag sedan registrera den?
A Om du köper AppleCare Protection Plan samtidigt med din Mac, iPod, Apple TV eller Apple-bildskärm från webbutiken Apple Store registrerar Apple din AppleCare Protection Plan åt dig. Om du köper AppleCare Protection Plan och den produkt som ska omfattas separat eller på annat håll måste du registrera din AppleCare Protection Plan.

Din AppleCare Protection Plan börjar gälla från inköpsdatumet för din maskinvara. Du förlänger inte giltighetstiden för din AppleCare Protection Plan genom att vänta med att registrera den. Det är i själva verket många fördelar med att registrera din AppleCare Protection Plan så snart som du har köpt den.

Ett exempel är att efter registreringen har Apple all information om din maskinvara, din AppleCare Protection Plan och dina kontaktuppgifter. När du kontaktar Apple för service eller support kan Apple få fram dina uppgifter direkt och börja hjälpa dig med ditt problem, utan att först behöva ägna tid åt att kontrollera att du har rätt till service.

http://www.apple.com/se/support/products/faqs.html

Frågan är om man ska ringa Apple ändå och verkligen stämma av om det är så att dom registrerar den åt en om man köper genom Apple Store?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 10:23
Ursprungligen av Johan82:

Frågan är om man ska ringa Apple ändå och verkligen stämma av om det är så att dom registrerar den åt en om man köper genom Apple Store?

Om du snabbt vill verifiera så kan du skriva in datorns serienummer (finns ingraverat på datorn samt i programmet Systeminformation) längst ner på http://www.apple.com/support/. Om datorn täcks av Apple Care så står det, även inköpsdatum visas.

När man köper en dator, en skärm och AppleCare samtidigt ska även skärmen omfattas av den förlängda garantiperioden. Skärmen jag köpte blev dock inte registrerad automatiskt med AppleCare så det är alltid bra att dubbelkolla.

Jag köpte en iPod Nano till fästmön för ungefär 18 månader sen, och en APP inom första året. Jag ringde igår och aktiverade den, det var inga problem eftersom APP:n var köpt inom garantiperioden (inom ett år efter köpdatum).

• Medlem
  • 2007-11-03 09:26

Visserligen en gammal tråd som jag nu lägger ett nytt inlägg till, men det hör hit och kan vara av intresse att veta.
En nära släkting till mig köpte en Imac via ett hem-pc erbjudande från sitt företag. Även för henne var APP ett krav vid köpet. Två år senare rasar hennes dator och är omöjlig att väcka till liv. Hon ringer apple och säger att hon har APP och ber om hjälp hur hon ska gå vidare.
Även hon hade missat den lilla detaljen att registrera sitt APP och får beskedet att hon ska betala allt själv.

Hon väljer en lite annorlunda väg. Hon kontaktar personen på sitt företag som är ansvarig för hem-pc avtalet med apple. Han ringer i sin tur runt till ALLA anställda som vid det aktuella tillfället köpte en mac.
INGEN av alla dessa hade förstått att man skulle registrera sitt APP. Det rörde sig om över 30 pers. Varpå han ringer vidare till Apple och förklarar att ett kollektivt misstag bland över 30 pers är osannolikt. Han hävdar att det istället rör sig om bristfällig information från apple.. *s*

Trot eller ej, men han får igenom det. Samtliga fick sitt APP registrerat och godkänt i efterhand av Apple..

Kan ju vara ett tips om ni sitter med ett oreggat APP och hem-pc avtal!

Min fru var i samma situation men lyckades registrera sitt APP som hon fått med hem-macen genom att tjata.

1
Bevaka tråden