Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 bootar om av sig själv...

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hmm... mycke konstigt. iMacen stod på MacForums servicebänk och fungerade perfekt utan minsta lagning... vi pratade en del om hur känsliga datorer kan vara då det gäller elektricitet och enades om att jag skulle ta med den till jobbet och prova den med den elen. Samtalet spann sedan vidare till jordade uttag som jag inte hade testat, så nu när burken åter är hemma så kör jag sedan 3-4 timmar tillbaka från det jordade uttaget i köket... peppar peppar, kanske är det så enkelt... får ge det några dygn innan jag tar hem en elektriker för att dra jordat till datorrummet.

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 21:16

Ja, det är klurigt det här.
För att späda på problemet lite så har jag ännu inte lämnat in burken för service. Den står kvar här hemma och har fungerat i ca 1-2 veckor utan att ha startat om en enda gång.
Suck, jag begriper det inte.

Jag har iMacen kopplad till ett ojordat uttag, samma som förut. Enda skillnaden gentemot tidigare är att jag stänger av datorn när jag går till jobbet/till sängs. Förut lät jag den bara vara i vila. Ingen aning om det förbättrar saken eller om det bara är en försyn att den inte har bootat om på ett tag.

Men, visst, en elektriker skulle nog ha en hel del att göra här också...

Kimpa, vilka prylar har du anslutna till din burk? Är det samma prylar som när du tidigare hade dina problem med datorn? I eftermiddag då den har varit igång 24 timmar så ska jag ansluta mina andra prylar och se om dessa invärkar negativt. Dom är:

USB mus, trådlös från Logitech
FW kabinet för 2 diskar
USB kablage för min digitalkamera
FW iSight kameran
USB Printern HP PSC 750

OM det då även är problemfritt så får jag nog dra slutsatsen att det för min del har med jordat utag att göra.

Nu har problemet återvänt på min 20" iMac, rev2, tror jag blir tokig.. testade naturligtvis att åter försöka köra via jordat utag men inte heller det var till någon större glädje. Vid ett läge tog jag tag i skärmen och vinklade och vred den, och då startade den om en gång - tyvärr så kick det inte att dra några slutsatser av detta när jag testade igen. Får väll ännu en gång lämna in den till MacForum och jag skulle inte bli förvånda om dom ännu en gång inte hittar några fel. Nu känns det viktigt att teckna ett AppleCare med tanke på att den blir 1 år i mitten av augusti. Egentligen är det synd med tanke på att det är den snyggaste macen som någonsin har tillverkats, men hade jag vetat om dessa problem så hade jag hellre valt en stationär G5:a, ja en inte-allt-i-ett dator.

Jag ska prova följande då jag kommer hem, hittades på Apples supportforum:

Note the time it happens and check your system.log in your Console application for clues to the cause. Also, you can try these sleep troubleshooting tips.

1) Try trashing these 3 .plist preferences and reboot. Reset your Energy Saver preferences.

HD > Library > Preferences > SystemConfiguration > com.apple.AutoWake.plist & com.apple.PowerManagement.plist

User > Library > Preferences > com.apple.systemuiserver.plist

2) Do an Open Firmware reset: Hold the Command+Option+O+F keys during startup. At the '>' prompt type:

>reset-nvram
Return
>set-defaults
Return
>reset-all
Return

3) Reset your SMU.

Är knappast något att förlora med att försöka alla desperata åtgärder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 09:41

Jag lämnade in min iMac G5 på service för ca 2 veckor sedan hos inLife.

De bytte strömaggregat men bara 1 1/2 timme efter jag släpat hem den startade den om.

Då tänkte jag ta en backup (som inte ick tidigare pga omstarterna) och återvända med datorn till inLife. Jag startade upp den i Targetmode. Dvs höll T-tangenten nertryckt under uppstarten. Då laddas inget från operativsystemet och datorn agerar som en lös Firewire-hårddisk.

Döm om min förvåning; den startade om i alla fall!

Nu är datorn återigen hos inLife. De bad om ursäkt för att de släppt iväg datorn trots att felet kvarstod.
Innan Påsk skulle de byta logikkort (= moderkort i Win-burkar). Jag borde få tillbaka den idag eller i morgon kanske.

Jag har fakiskt köpt AppleCare till maskinen eftersom garantin går ut om två veckor. Det verkar bäst så, trots pengarna. (Jag får väl lägga till den summan till inköpspriset av nästa dator och öka månadssparandet med 35kr...)

Olle: Din tapperhet måste jag berömma men jag tror inte att det är ett mjukvaruproblem eftersom datorn startar om även i Targetmode. (Även inLife var tveksamma till det av den anledningen.)

OK, ska testa även i targetmode - tur att jag även har en PB så att det blir möjligt... Kimpa, när du får hem din så kan du väll skriva lite här så att vi/jag vet hur det gick och OM det hjälpte..

Vad som är konstigt är att min fungerade bra under 3 månader, då den fick ny installation... just detta skulle KANSKE kunna peka på skadade plist-filer. Fast man kan eller ska ju knappast behöva ominstallera systemet varje kvartal för att vara på säkra sidan vilket skulle peka att det är ett fel på moderkortet och inte filerna... snacka om Moment22.

Även detta är av intresse: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86817

Från Apples support

If your iMac continues to experience a sudden loss of power and shuts down unexpectedly, try removing the cosmetic trim ring attached to the end of the power cord. The trim ring is circular and can be removed easily by holding the power cord as shown below, while gently pulling the trim ring away from the power connector. Once the trim ring works free, slide it down the power cord where it will be out of the way. The power cord trim ring is not necessary for iMac operation.

Senast redigerat 2006-04-20 11:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 11:40

Visst, jag håller er uppdaterade.

Det går att starta datorn i Targetmode utan någon annan dator.
Det intressanta är ju huruvida maskinen startar om i det läget eller ej. Men du tänkte kanske ta en backup eller bara nå maskinen från PBn?

Min maskin funkade också bra ett tag innan den började med problemen igen. Som framgår tidigare i tråden så har det mesta provats, inlusive omformattering och nyinstallation av OS och program.

Uppdatering:
Talade precis med inLife. Man vill ju ha tillbaka burken...
De sade att de bytt logikkortet två gånger utan att det löst problemet. De är därför inne på att det kan ha varit tillverkningsfel på det nya strömaggregatet de satte in härom veckan. Därför har de beställt ytterligare ett nytt aggregat från Holland, som inte skickats därifrån ännu. Så det blir väl en vecka till med min unkna hem-pc alá Dell...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-20 11:43

Strömsladds-historien är bra att kolla upp. Prova gärna med en annan sladd, t ex till en PC eller monitor. De passar ändå i iMacen, trots att de saknar "ringen".

För min del är detta redan testat och avfärdat. (InLife använder dessutom egna sladdar i sin verkstad. Min ligger på soffan i arbetsrummet.)

Kimpa, jo jag behöver nog gardera mig med en backup via targetmode, men jag kan kolla OM det verkligen går att utan Powerbooken lyckas få iMacen att ENBART se ut som att den var en lös hårdisk, den där fw-loggan fyller skärmen, trodde inte detta var möjligt men ok testar. Kanske är det även värt att plocka bort det extra minne som Machuset satte i då jag köpte den i sommras.

Trodde ett tag att mina fel berodde på att IMacens skivor hade något fel så efter att haft en rejäl massa strul under kvällen så han jag precis efter otaliga oönskade omstarter rädda allt som inte fick försvinna. Tog lite desperat chansen att använda en DVD med Tiger ( inte iMacens ). När jag så skulle fylla i IP och sådant så stängde den av sig 3-4 gånger för att till slut bli heldöd, inte ens upprepade tryckningar på strömknappen hjälpte så nu blir det service direkt. Så Macforum får nu göra ett andra försök att laga den, är det först efter tredje misslyckade försöket som man har rätt att häva köpet från Apple. Spelar det isåfall någon roll att den är köpt på Machuset i Borås ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 06:57

Lade den av helt?

Det var tråkigt att höra, verkligen. Men det kan vara en fördel ur reparationssynpunkt. Det gör det lättare att veta när man bytt rätt del i datorn. När rätt del bytts, startar datorn...

Men, det hjälper ju inte dig just nu när du vill ha en backup.

Jag talade med inLife om rätten att häva köpet. De sade att Apple vill pröva att reparera felet tre gånger. Därefter kan man diskutera en annan lösning, bl a hävning av köpet eller något annat. Det är dock upp till Apple att bestämma vilket det blir vad jag förstod. Även om de oftast är väldigt tillmötesgående.

Jag har som sagt inte heller riktigt nått dit ännu. Men, frågan är, vill man ha en rev2 igen eller? Jag vet inte, det känns lite "svajjigt" att då välja exakt samma modell igen...om de ens finns kvar att tillgå... Som sagt, det är nog bäst att höra med Apple och lyssna till vad de säger, innan jag sitter här och spekulerar...

Jag vet inte om det spelar roll var du köpt den. Normalt sett ska du ju gå till återförsäljaren som får lösa problemet åt dig och sedan ta saken med Apple. Men de lär inte häva köpet om inte de får en ny burk från Apple, annars förlorar butiken en hel del pengar som det kan ta tid för dem att få tillbaka. Kolla med Machuset.

De kanske vet om det gör skillnad om man har AppleCare kopplat till maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 10:26

Liten uppdatering:

Det nya strömaggregatet har inte kommit till inLife ännu men väntas komma i början av nästa vecka.

Jag har talat med Apple och de säger att OM det nya strömaggregatet inte funkar så byter man ut datorn mot "en likadan eller bättre". Då får man ett nytt år med garanti på den nya datorn samt därefter den resterande tiden på min AppleCare.

Värt att notera är att det var jag själv som slog en signal till Apple och de var bestämda på att datorn måste ha reparerats för samma fel minst tre gånger innan de byter ut datorn. (Nu har inLife gjort två åtgärder, det första strömaggregatet och logikkorten. Den tredje görs med det nya strömaggregatet när det anländer.)

Så hur det än går kommer jag att ha en fungerande dator om några veckor. (En ny dator kunde ta upp till 10 arbetsdagar att få hem.)

Innehållet på hårddisken kan jag nog i så fall känna mig blåst på. Trots att det inte gått att ta en backup pga felet med datorn...riktigt surt. Särskilt som jag inte kan montera ur hårddisken själv utan att blåsa garantin. Sätta in RAM får jag men inte ta ur hårddisken, sätta den i en extern-låda och ta backup.
(Kanske kan inLife vara bussiga och hjälpa mig här, det får jag tala med dem om det blir aktuellt överhuvudtaget.)

Det är lugnt Kimpa, jag han rädda allt i tid innan den totaldog. Att jag valde Macforum istället för Machuset berodde på att Apple sa att där var det OK att lämna in den där även fast jag hade handlat i Borås. Hinner sällan in i Borås pg.a att jag jobbar i Göteborg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 07:27

Liten uppdatering:

Nu har jag fått hem min nästan helt utbytt Mac. Jag hämtade den i går eftermiddag från inLife. De hade, som jag berättat tidigare, bytt logikkort två gånger och strömaggregat igen. Nu verkar den fungera - en stilla bön...

Jag startade den vid 16-tiden igår och nu på morgonen hade den inte startat om. Den får stå på under dagen när jag är på jobbet. Man vill ju vara säker...

Det första jag gjorde var att köra en ordentlig backup. Sedan programuppdateringar, uppdateringar av några veckors webmail, adressboken, Safari-bokmärken, iTunes-auktorisering och till sist ytterligare en backup.

Men jag undrar: Datorn saknar numera serinummer under Om den här datorn. Det står bara ordet "Serienummer" och sedan ingenting. Att det beror på byte av logikkortet förstår jag men hur får man "tillbaka" sitt serienummer? Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-25 07:31

Olle: Ray på inLife sa att det kunde vara så att man var tvungen att byta BÅDE logikkort och strömaggregat samtidigt. Annars fanns risk att den obytta komponenten "bränner" den bytta etc etc i all evighet. Kanske något att berätta för Macforum?

(Tusen tack till inLife, särskilt Ray, för Ert tålamod och trevliga bemötande!)

Hade han belägg för detta eller var det bara en kvalifiserad gissning ???

Skrev till MacForum om denna tråd och om hur Ray på InLife resonerade...

Senast redigerat 2006-04-25 23:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-26 07:34

Ja du Olle, exakt vad han grundade det på vet nog bara han själv.
Det han sade till mig var att det dock var troligt att det kunde vara så eftersom det inte funkade vid byte av bara en komponent men fungerade vid samtidigt byte av båda. Jag kan inte tänka mig att han stod och letade reda på problemet i detalj utan såg symptomen och använde en välbeprövad lösning.
Det är nog mer Apples sak att hitta exakt vilken/vilka komponenter det var fel på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-27 09:31

Olle:
Hur går det för dig? Har du hört något från verkstaden?
Det verkar som om reparationerna har fungerat på min burk. Den har nu snurrat dygnet runt utan problem.

Noop... servicefolket på Macforum har några sjuka så det kan nog dröja..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-03 19:11

Jag lämnade in min för en timme sen.
Ska bli spännade att se vad de gör med den och om det hjälper..

Jag ringde idag Macforum... ja den är ju där för 2:a gången och jag höllt först på att få ett smärre utbrott men sansade mig raskt. På deras servicebänk stod min iMac och fungerade som om den aldrig varit inne för några lagningar - suck! Men så sa servicekillen att man beställt hem ett nytt logik-kort och att man på ren chansning skulle byta detta, ja man kallade det "i förebyggande syfte", så själva kortet ska anlända en eller annan dag och sedan får vi se OM detta nu kan bli framgångsrikt. Du "petern" håll oss underaättade om vad man hittade för fel på din iMac, kan ju vara så att vi har något att tipsa och lära varandra om konstrande iMacar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 22:43

Ja, det vore intressant att veta vad det kan vara för något "mysko" som drabbat våra maskiner.

Håller tummarna Olle, att det ska gå bra för dig också.

Kan meddela att min iMac är from som ett lamm.....hittills...;-)

Ursprungligen av Kimpa:

JKan meddela att min iMac är from som ett lamm.....hittills...;-)

Grattis, håller tummarna för din burk... idag så ringde Macforum och sa att den har fått nytt logik kort... jag måste haft för mycket att tänka på under dagen för jag glömde hämta den... men men.. imorgon så tar jag hem den.

Jag blev så glad över att få hem min iMac (NOT), igår kväll så startade den om 2 gånger och som vanligt helt omotiverat. En gång vid 20-tiden och en gång strax efter midnatt. I morrse så var det samma visa, några omstarter och sedan så dj--la död som den någonsin kan bli. Provade som vanligt några SMU-resettar med alla andra kablar urdragna. Nu är den åter nedpackad och ger Macforum sin sista och tredje chans att åtgärda felet/felen. Noterbart är att min lösa iSights indikeringslampa blinkar grönt när den får ström via FW-porten men att varken datorn i övrigt eller skärmen ger ifrån sig minsta livstecken.

Så har Macforum äntligen lyckats få bevis för att min Imac verkligen hade dött, ringde med flit för att höra att så verkligen var fallet - kruxet har tidigare varit att jag haft svårt att bevisa att något allvarligt fel faktiskt fanns, blir liksom lite knepigt när den tidigare inte fungerade hemma hos mig medans den vid de 2 tidigare tillfällena fungerade helt fullt på deras servicebänk. Så i morrse bankade jag på deras dörr 20 minuter innan dom skulle öppna och lämnade över den, nu på eftermiddagen så bekräftade dom att den nu fungerar (?) efter att ha fått en ny nätdel... den som lever får se om det är så enkelt... ja Apple har som jag ser det förbrukat sina 3 chanser och återkommer felet så vill jag få den utbytt, hoppas om det skulle vara så trist att det finns kvar någar av PPC-modellerna så att jag inte får problem med diverse applikationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-12 12:52

Blev precis uppringd av servicestället och nu ska tydligen min Mac vara lagad.
Ska bli spännande att testa den ikväll..

/Peter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-13 14:15

Jag hämtade datorn (som nu har en utbytt nätdel) igårkväll och den har gått helt felfritt sen dess

Ursprungligen av petern:

Jag hämtade datorn (som nu har en utbytt nätdel) igårkväll och den har gått helt felfritt sen dess

Samma sak gäller för mig, ny nätdel och den har fungerat perfekt i en vecka i sträck... var ju även bra att det blev ett nytt logikkort efter andra servicebesöket. Sedan återstår att se om nätdelarna rent generellt är av mindre bra kvallité eller om där fanns en del måndagsexemplar - skulle vara mindre kul OM dom default dör efter 6-9 månader

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-14 22:04

Kalas petern!
Hoppas nu att den håller sig vid liv. Bara nätdelen hjälpte ju inte mig t ex. Hoppas det gör det för dig.

Bevaka tråden