Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld köper MacPressen!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en pressrelease nu på morgonen har IDG / MacWorld gått ut med nyheten att dom köper upp tidningen MacPressen ifrån Faktapress i Jönköping.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

En kopia på den pressrelease som IDG/MacWorld lanserade tidigare idag:

IDG köper MacPressen
Storsatsning på svenska MacWorld

(2002-04-12)

Mediahuset IDG har idag köpt tidningen MacPressen. Säljare är förlaget FaktaPress AB i Jönköping.

Affären innebär att MacWorlds redaktionella styrka ökar avsevärt och att prenumeranterna på MacPressen istället får MacWorld. Förändringen sker redan från och med juninumret.

Genom sammanslagningen blir det möjligt för MacWorld att skapa en ännu starkare Mac-tidning för Sveriges professionella och privata Mac-användare, dessutom med en utökad branschbevakning.

- Samarbetet ger oss ökade resurser och en bredare kompetens, bland annat genom att Valter Bengtsson med sina 11 år i branschen nu kommer att arbeta med MacWorld, säger Nils Holmlöv, chefredaktör för MacWorld.

- Tillsammans kan vi göra en bättre och mer heltäckande tidning än tidigare. Jag är övertygad om att både läsarna och branschen kommer att uppfatta förändringen som en stor förbättring, säger Valter Bengtsson, avgående chefredaktör för MacPressen.

- Med MacPressens 15 000 läsare och MacWorlds 23 000 läsare kommer vi att nå mer än 30 000 unika Macanvändare. Det gör att vi nu kan erbjuda våra annonsörer ett ännu starkare verktyg för att göra affärer med Sveriges Macanvändare, säger Sven-Erik Remmare, chef affärsutveckling på IDG.

För ytterligare information kontakta Sven-Erik Remmare, chef affärsutveckling IDG på tel. 08-453 6154 , 070-750 8621, e-post [email protected], Nils Holmlöv, chefredaktör MacWorld på tel. 08-453 6249, e-post [email protected] eller Valter Bengtsson, VD FaktaPress AB. på tel. 036-16 50 08, e-post [email protected].

Kort om MacWorld och MacPressen:
MacWorld grundades 1986 och har en TS-upplaga på 11 200 och når 23 000 läsare (Orvesto Näringsliv 2001).
MacPressen startades 1990 och har idag en TS-upplaga på 12 600 exemplar.

Kort om IDG
International Data Group, IDG,är världens ledande utgivare av IT-relaterad information. Företaget grundades 1964 och har en omsättning på 25 miljarder kronor och drygt 12 000 anställda i 82 länder. Sammanlagt ger IDG ut 290 IT- och affärstidningar, har 250 webbsajter och arrangerar närmare 170 mässor jorden runt.

IDG i Sverige är med 220 anställda landets ledande mediahus inom IT sedan 1983. I bolagets portfölj av produkter och tjänster ingår 15 IT- och affärstidningar såsom Computer Sweden, MikroDatorn, Industry Standard, Internetworld samt den nystartade Biotech Sweden, 30 webbplatser (www.idg.se), som tillsammans har över tre miljoner besök per månad, tjänster för direktmarknadsföring som DR-utskick och adresser. IDG organiserar även konferenser och seminarier inom IT och är marknadsledande inom rekrytering av IT-personal.
På venturesidan har företaget bland annat gått in i facktidningsförlaget Mentor, Nordnet, ledande Internetmäklare på börsen, Comboloan, en bolånetjänst på Internet, samt de både Internettjänsterna Livingaddress och Name2sell.

Just nu pågår en intensiv debatt på vårt IRC-baserade chat. Kom med du också:

irc.99mac.com
#99mac

Du behöver en irc klient som t ex Ircle eller Snak som går att ladda ner ifrån http://www.versiontracker.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:16

Bra och dåligt. MacWorld har alltid vara i mina ögon en mer seriös tidning. Den ser bättre ut, håller högre kvalité och är mer riktad åt fackmänniskor.

Macpressen å andra sidan vet jag många kompisar gillar. Den är mer en hemanvändatidning. Tillsammans kompletterar nog de båda varandra bra.

Något som är oroväckande DOCK är det faktum att nu finns bara en komplett Mac-tidning. MacWorld tar ex. betalt för sin websida, det gör (gjorde) inte Macpressen. Detta kommer gör att de som är icke-prenumeranter får mindre nyheter på svenska gratis.

Låt oss hoppas på att detta medgör en större MacWorld med mer reportage och information. Att de är den enda mactidingen i sverige gör också att de, som de sagt på Macpressen.se, ha en starkare position att locka annonsörer med. Tidigare har ex. MacWorld haft reklam för Windows XP på sin sida vilket jag tycker är fel.

Ska bli intressant och se vad som händer. Personligen läser jag Macpressens websida dagligen, men är prenumerant av MacWorld.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 11:27

Trist trist. Macworld med sin "von oben" arroganta stil får monopol. Trist.
Tur att Macuser och amerikanska Macworld finns. För att inte glömma att macworld.com samt de andra amerikanska/brittiska macsajterna är gratis.

Låter mest som att Macworld inte klarar av att ha en konkurrent och köper upp den för att slippa konkurrera.

Min spontana reaktion är att det inte är bra med endast en Mac-tidning i Sverige. Men man får hoppas att summan av MacWorld och MacPressen blir en tidning som kan passa alla Mac-användare.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Låter mest som att Macworld inte klarar av att ha en konkurrent och köper upp den för att slippa konkurrera.

Tja, det är väl säkert så det är. Vare sig MacWorld eller MacPressen kan ha gått särskilt bra senaste åren, det räcker att titta på antal annonser och snittprisen på dem för att räkna ut att det inte finns något som helst utrymme för att göra någon av tidningarna bättre i dagsläget. Båda har varit på defensiven under längre tid.

Det här är solklart ett steg i rätt riktning, men man ska inte vänta sig att det betyder vare sig tjockare eller mer innehållsrik MacWorld - snarare att det framgent kommer att finnas en svensk Mac-tidning. Så ser annonskonjunkturen ut. Så ser världen ut. Sånt är livet.

Nicklas
chefred MacWorld 1992-1996

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 11:41

Alla tidningar behöver konkurrenter och alla som gör tidning vill nog ha konkurrenter. Ensam på marknaden betyder att man inte behöver anstränga sig och kommer mer eller mindre ofrånkomligt att göra en sämre produkt.

Det här är inte goda nyheter för någon, inte ens MacWorld kan vara glad åt detta.

Håller med Mattsson och Linus, detta är nog en tråkig, men tyvärr ofrånkomlig utveckling (pga av ekonomin), som ingen tjänar på, allra minst läsarna. Även om MacWorld lyfter sig ett snäpp tack vare detta så tror jag det är svårt att nå upp till det sammanlagda värdet av båda tidningarna.

On a side note: Hur många här har varit prenumeranter på MacPressen gratis under en längre tid än dom där tre provnumrena man kunde få? Jag vet många som bara fortsatte och fortsatte få den tidningen utan att betala ett öre...

Hur många här har varit prenumeranter på MacPressen gratis under en längre tid än dom där tre provnumrena man kunde få? Jag vet många som bara fortsatte och fortsatte få den tidningen utan att betala ett öre...

Jag fick MacPressen gratis i över 2 år, efter de tre provnumrena. Flera jag känner har också fått tidningen gratis i flera år. "gratisupplagan" av tidningen måstre ha varit ganska stor.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 13:31

Macpressen har varit ljuset som värmt när det kommit. Det där lilla extra. MacWorld blev sig aldrig lik efter Lindhe lämnade skeppet.

För min personliga del blir det internationell press i framtiden. IDGs monopol är tråkigt och deras tidningar känns väldigt opersonliga... Visst har MacWorld snyggare layout, men innehållsmässigt så tycker jag inte det är mycket att hänga i julgranen.

MacPressen har varit lyhörda och har utan tvekan den bästa webplatsen av de två. Nu får man lita på Macnytt då man vill ha macnyheter.

En liten fråga jag ställer mig är om man sökte upp andra stora förlag och inte bara idg?

Fy och skam, detta är inte alls bra. Vi behöver fler mactidningar, inte färre. Speciellt inte fler som MacWorld, som inriktar sej mestadels till proffs. Macpressen var en tidning för både företag och hemanvändare. Den hade lite roligare nyheter och inte bara tester tester och tester.
Det är med stor sorg jag ser fram emot ett sista nummer av Macpressen.

Jag förstår Niklas Mattsson inlägg ang detta.
Ekonomin får bestämma och självklart vill jag ha en Mac tidning i Sverige hellre än ingen alls.
Visst hade det varit trevligt med två konkurrerande tidningar men hellre en än ingen alls.

Jag hoppas verkligen att det kommer bli 1 + 1 = 3 i och med denna sammanslagning.

Så det ska bli spännande att få se vad framtiden har att utvisa ang detta.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Macpressen har varit ljuset som värmt när det kommit. Det där lilla extra. MacWorld blev sig aldrig lik efter Lindhe lämnade skeppet.

För min personliga del blir det internationell press i framtiden. IDGs monopol är tråkigt och deras tidningar känns väldigt opersonliga... Visst har MacWorld snyggare layout, men innehållsmässigt så tycker jag inte det är mycket att hänga i julgranen.

MacPressen har varit lyhörda och har utan tvekan den bästa webplatsen av de två. Nu får man lita på Macnytt då man vill ha macnyheter.

En liten fråga jag ställer mig är om man sökte upp andra stora förlag och inte bara idg?

Jag tyckte att MacWorld var som bäst på Martin Lindhe/Niklas Mattsson-tiden! Jäklar vilken rolig tidning det var!!!

Nils Holmlöv verkar vara en väldigt bra chefsred, men det saknas "det där andra" som t.ex. den där "gnistan" som fanns med Lindhe och Mattsson. Jag minns Martins Mapp och Mattssons Mapp och mycket annat. Det var väldigt mycket intriktning mot tillbehörsprogram som DragThing och andra gränssnittsförbättrare.. saknar sånt nuförtiden...

Jag hade hellre sett en MacWorldPressen-fusion som en avknoppning från IDG, men å andra sidan hade en sådan sammanslagning varit finansiellt sett svagare...

Jag håller med många andra här om att man måste inse den tuffa verklighet som råder just nu. MacWorld och MacPressen sköter sina jobb - alla kan inte bli nöjda - utan man får se till att göra så många som möjligt nöjda nu - om det nu är privatpersoner eller företag i grafiska branschen spelar ingen roll så länge tidningarna går bra..

Jag vill se till att vanliga privatpersoner kan få läsa nyheter (och produkttester) som berör just privatpersoner. Jag vill göra min röst hörd.

På "gratissidan" kommer det väl bara finnas 2 st Mac-communitys i Sverige efter det här: MacNytt och 99mac.com. Jag är inte helt insatt i om det finns fler svenska "gratis-sajter"... det finns det kanske. Det kommer kanske finnas utrymme (spekulering bara) för en ytterligare svensk gratissajt nu när MacPressen försvinner.

Jag hoppas att "MacWorldPressen" kommer att sköta sina kort rätt nu - alltså innehållet i tidningen. Val av artiklar och produkttester...

Jag tycker att det givetvis skall finnas en Mac-tidning i Sverige med starkt ställning och med hög trovärdighet och pålitlig. En slags "bransch-hub" för Apple, ÅF, annonsörer, läsare osv

Om nu inte de synergieffekter som man hoppas på infrias kommer det iallafall vara räddningen för att ha kvar åtminstone en (1) Mac-tidning. Hur länge 2 separata tidningar skulle överleva har jag ingen aning om - kanske att båda skulle behöva läggas ner i värsta fall?

Sammanslagningen känns som en "säkerhetsåtgärd" tycker jag. För överlevnaden känns detta rätt - men i konkurrenssynpunkt känns detta naturligtvis helt och hållet fel! Jag hade gärna sett 4-5 olika Mac-tidningar i Sverige.. Men tyvärr kan man inte ha så många tidningar..

Tur att det finns gratis-alternativ - som håller relativt hög kvalité jämfört med de som kostar pengar!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag förstår Niklas Mattsson inlägg ang detta.
Ekonomin får bestämma och självklart vill jag ha en Mac tidning i Sverige hellre än ingen alls.
Visst hade det varit trevligt med två konkurrerande tidningar men hellre en än ingen alls.

Jag hoppas verkligen att det kommer bli 1 + 1 = 3 i och med denna sammanslagning.

Så det ska bli spännande att få se vad framtiden har att utvisa ang detta.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Ofta brukar väl 1 + 1 = 1.5 kanske. Det är väl rimligt?

Givetvis hoppas jag också på att 1+1=3 i detta fall men jag tror nog att det blir kanske 1+1= intervallet [1.0-1.5]. Bättre det än att ena tidningen läggs ner och den andra går sämre..

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 14:57

Jag bara undrar vaför drar man sig en kostnad på IT tidningar när Macworld tidning kommer ut är alla NYHETER redan ur Gamla.jag är kopplad dyg runt och får fräscha nyheter varje morgon direk från originalen.
Macworld tidningen är dyrt dyrt................Macpressen tidning är tillverkat av PROFESSIONELLA........det är skilnaden......

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 16:06

Det där med MacPressens hemsida är tråkigt. Det är ju den bästa siten för begagnade macar... Ifall MacWorld fortsätter ta betalt för sin site ( vilket innebär färre annonsörer) blir det svårt att ha koll på begagnatmarknaden

Mest dåligt, tycker jag.

Det enda som kan rädda situationen är väl om Nils Holmlöv får ett fett avgångsvederlag (vore väl spenderade pengar) så att tidningen blir seriös igen och kanske en gratis website...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag hoppas verkligen att det kommer bli 1 + 1 = 3 i och med denna sammanslagning.

Tyvärr blir det nog snarare 1+1=0, på sin höjd 1+1=1

Det blir engelska Mac-tidningar för min del efter det här.

Jag gillar inte MacWorld i dagens tappning och kommer därför att hålla mig till Macworld US och avråda alla från svenska MacWorld.

Tur att 99mac.com finns för annars skulle jag lägga av på det svenska Mac-nätet oxå.

hmmm. kommer inte att sakna macpressen. journalistiskt sett är den en hora - alla dessa artiklar som kommit till för att någon lockats att köpa rabatterad annonsplats. macworld ska all heder för att de jobbar journalistiskt.

Synd, mycket synd. Prenumererar på båda tidningarna med jag tyckte mest om MacPressen, de använde en trevligare ton och det fanns mer i tidningen än bara tester.

Vi får se vad detta resulterar i.. något bra får jag hoppas..

Tänkte ge tillbaka:

hmmm. kommer inte att sakna macworld. journalistiskt sett är den en hora - alla dessa artiklar som kommit till för att någon lockats att köpa rabatterad annonsplats. macpressen ska all heder för att de jobbar journalistiskt.

Det är mitt svar på ett sådant fåninlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 19:45

Hmmm... Hora. Ett starkt ord minsann. Prostituerad låter lite bättre kanske. Mer professionellt.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Det är väl en smaksak, precis som allt annat.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 20:51

Med tanke på att uppköpet verkar ha gått väldigt fort och att den nya tidningen kommer ut redan i juni(?) så drar jag den trista slutsatsen att redaktionerna antagligen inte har pratat ihop sig speciellt mycket. Det är nog förmodligen så att den nya tidningen kommer att vara gamla MacWorld.

Jag gillar att ta mysko inlägg och svara med dessa i något modifierad form. Hora (kurva kallar jag det) var inte mitt förslag.

Dock är Mäkvörld rätt tveksam.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-04-12 23:16

Vi kommer väl ihåg vad som hände med Internet-Guiden när IDG tog över...

Annars trivdes jag aldrig riktigt med MacPressen när jag läste den, vilket är ett tag sedan. Tröttnade på deras tester som bara var dåliga översättningar från utländska tidningar. Men det var mer att läsa.
Å andra sidan har MacWorld blivit ganska tråkig på sistone, både innehållet och layouten. Kanske en mix av dem kunde bli bra om vi har tur.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Jag gillar att ta mysko inlägg och svara med dessa i något modifierad form. Hora (kurva kallar jag det) var inte mitt förslag.

Dock är Mäkvörld rätt tveksam.

Om du syftar på det polska ordet så stavas det "kurwa".

Bevaka tråden