Sugen på en PM G3 - vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Knappt ett år gammal swticher har jag blivit sugen på att utöka maskinparken med ännu en mac. Detta efter jag ett tag och framförallt senaste veckan, varit "tvungen" att arbeta med gamla PM G3 i skolan. Det jag slagits av är att de är så snabba, i alla fall i jämförelse med min jämngamla PC jag hade innan. Med os 8 går det snorsegt, men med 9:an flyter det bra. Visst är webläsarna lite slöa och inkompatibla (IE 5 och netscape 6) på just dessa datorer, men det finns ju alternativ. Men som sagt, jag kunde köra rätt hårt med maskinen utan att den protesterade. Surfning, ordbehandling, lite photoshop, layout/redigering( om än med gamla program) och strömma musik (i 128 kpbs mp3).

Tanken är att ha den som en extra dator, eller att fixa en billig(?) dator till brorsan(som sitter med min gamla häckpc) och, lite bakvägen, introducera fler macar i famlijen. Hans behov är rätt enkla, skriva, surfa, epost, lite annat, och han har inget bredband.

Så jag har lite frågor kring just PM G3 och vad man böra tänka på om man vill införskaffa en.
Vad kostar, eller snarare hur mycket bör man betala för, en PM G3?
Vilken modell bör man satsa på?
Hur mycket ram bör man satsa på
Utöka ram, är det möjligt? Och hur dyrt är det isåfall?
Ska man satsa på att uppgradera till OS X (Panther) i den eller ska man hålla sig till 9:an?

Nåväl, hoppas på lite svar.

För det första ska den vara en blå-vit G3, inte en beige. Satsa även på mycket minne. Om den ska köra Mac OS X kommer mer minne att få den snabbare. Ska den köra Mac OS 9 kommer mer minne inte få den snabbare, bara ge den möjlighet att ha fler och större program igång samtidigt.

För Mac OS 9 skulle jag säga minst 256 MB minne. För Mac OS X skulle jag säga minst 512 MB minne, men eftersträva minst 768 MB minne.

Man kan utöka arbetsminnet, och det rör sig om ett par hundralappar för moduler på 256 MB.

skulle nog försöka hitta en Blå/vit 2nd gen (1sta hade en knasig IDE kontroller)

http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml

http://www.blocket.se/vi/6792586.htm?ca=15_s

Verkar den här vara rimligt pris-satt? Har mailat efter serienummer så jag kan kolla generation och lite annat.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-14 14:59

Jag tycker att 999 kr är lite för mycket för en 300 Mhz. Visserligen så får du en skärm på köpet.
300 Mhz innebär att det är en rev 1. Pruta ner datorn till hälften är mitt råd.

För en tusenlapp så borde du istället kunna få tag i en PM G4 Sawtooth. De är mycket bättre.

1
Bevaka tråden