Köpa en classic mac - vad bör man tänka på?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 15:09

Jag tänkte införskaffa mig en mac classic eller snarare nånting från mac plus fram till mac classic II. Jag har letat runt på google, blocket osv. Dom flesta vet inte vad dom har för system på datorn, dom vet inte om dom har hårddisk i burken, dom vet inte hur mycket RAM dom har osv...

Det jag undrar är hur lätt är det att få tag på t ex ADB-mus, tangentbord osv...
Hur lätt är det att få tag på SCSI-hårddiskar? Kanske nån här som har nån dator av ovanstående modell till salu.

jag ska använda den för att köra System 6.

Tips, kommentarer, länkar till folk som säljer uppskattas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 15:25

Begagnat tror jag det finns en del som ligger och "skräpar". jag har både mus, tangebord och scsi-hårddisk tex.

Varför just System 6? System 7 var revolutionerande på sin tid. Innan PowerPC började användas.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 16:17
Ursprungligen av Oloff:

Begagnat tror jag det finns en del som ligger och "skräpar". jag har både mus, tangebord och scsi-hårddisk tex.

Varför just System 6? System 7 var revolutionerande på sin tid. Innan PowerPC började användas.

Nåt av det som är till salu?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-12-13 16:43

MAC SE 30 med originalspel

Jag har 3 stycken fungerande SE 30.
En har extra grafikkort och uttag för extern gråskaleskärm, med tillhörande originalskärm.

En har nätverksanslutning mot min Netgear hub. Surfade med Netscape 1.0 nyligen på den:)

Den tredje har finast skärm, som ny tror jag och några gigabyte i hårddisk och
en extern SCSI ZIP.

Kul att köra tex Star Wars på allihop, men Civilisation 1, med originalkartong, manualer och allt annat som följde med vid köp är det spel som ger mig några roliga stunder framför en av datorerna då och då.

Fast antagligen är jag lite knäpp som alls bryr mig om så gamla burkar:)

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 16:49
Ursprungligen av sparrow:

Jag har 3 stycken fungerande SE 30.
En har extra grafikkort och uttag för extern gråskaleskärm, med tillhörande originalskärm.

En har nätverksanslutning mot min Netgear hub. Surfade med Netscape 1.0 nyligen på den:)

Den tredje har finast skärm, som ny tror jag och några gigabyte i hårddisk och
en extern SCSI ZIP.

Kul att köra tex Star Wars på allihop, men Civilisation 1, med originalkartong, manualer och allt annat som följde med vid köp är det spel som ger mig några roliga stunder framför en av datorerna då och då.

Fast antagligen är jag lite knäpp som alls bryr mig om så gamla burkar:)

Ingen av dom som är till salu? Vad jag förstått det så är SE/30 den som går att bygga ut mest så den skulle passa mig bra

Jag är också galen i gamla burkar men aldrig ägt en gammal mac. Är dock nyförälskad i System 6.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-13 15:26

Mac SE/30 var den bästa modellen. Den var snabb på sin tid och hade en kortplats. Gott om minnesplatser var det också i den modellen.

Jag har en här hos mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 15:30
Ursprungligen av Macus:

Mac SE/30 var den bästa modellen. Den var snabb på sin tid och hade en kortplats. Gott om minnesplatser var det också i den modellen.

Kan bara hålla med. Den var grym. Denna återupplivades några år senare om Classic II, tror den dock saknades "matteprocessor" för flyttal. SE/30 är den bästa av kakburksmodellerna.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-13 16:03
Ursprungligen av Macus:

Jag har en här hos mig.

Min SE/30 gick hädan för ett tag sedan. Den håller dock på att återuppstå som "macquarium"

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 16:16
Ursprungligen av rhesus:

Min SE/30 gick hädan för ett tag sedan. Den håller dock på att återuppstå som "macquarium"

Jag har sett några snygga såna faktiskt

Du har inga ADB-tangentbord, ADB-mus eller SCSI-tillbehör till salu?

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 15:44

System 6 för att det är kompaktare och tar upp mindre plats i minne än vad 7 kör. Det beror på hur mycket RAM man får med givetvis. Jag har hittat en hel del program och intit-filer som gör att man får viss funktionalitet som man som standard bara får i System 7.

Senast redigerat 2005-12-13 15:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 17:04
Ursprungligen av rixard:

System 6 för att det är kompaktare och tar upp mindre plats i minne än vad 7 kör. Det beror på hur mycket RAM man får med givetvis. Jag har hittat en hel del program och intit-filer som gör att man får viss funktionalitet som man som standard bara får i System 7.

Med en SE/30 är System 7 inga problem. Den har hårddisk och möjlighet till 32 MB RAM !!

Denna site gillar jag för att få info om gamla maskiner: http://www.apple-history.com/

Tangentbord och mus har jag nog till salu. Hårddisken måste jag kolla hur den mår.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 17:10
Ursprungligen av Oloff:

Med en SE/30 är System 7 inga problem. Den har hårddisk och möjlighet till 32 MB RAM !!

Denna site gillar jag för att få info om gamla maskiner: http://www.apple-history.com/

Tangentbord och mus har jag nog till salu. Hårddisken måste jag kolla hur den mår.

Eller 128 MB om man hackat den lite efter vad jag läst. Men jag ska absolut kolla upp System 7 oxå.

jag hör av mig angående köp av tangentbord osv när jag fått tag på en SE/30.

OS 7 finns även som fickmodell.
"Hela datorn" inkl. program på ett USB-minne.

http://nothickmanuals.info/doku.php?id=minivmac

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 17:48
Ursprungligen av Kalle Borch:

OS 7 finns även som fickmodell.
"Hela datorn" inkl. program på ett USB-minne.

http://nothickmanuals.info/doku.php?id=minivmac

Mac-on-a-stick hehe. Jag gillar den länken men jag vill ha en äkta SE/30

Ursprungligen av Oloff:

I min SE/30 har jag som mest haft 68 MB arbetsminne i. Tyvärr är det så trångt just där minnesmodulerna sitter att mina minnen som är ganska stora inte fick plats överallt.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-13 18:35

Det var roligt att folk vaknade till liv som har SE/30s. Jag trodde inte det fanns nåt vidare allmänt intresse för så gamla datorer. Roligt.

Nån som har testat att koppla in en SCSI-brännare i sin SE/30? Klarar processorn/systembussen av att bränna?

SE/30 borde väl ha en chans att bränna i låga hastigheter, men jag har aldrig provat.

Vad gäller frågan om System 6 eller 7 så är det dels en smaksak, dels en fråga om vilka program man tänker köra, och i hög grad en fråga om vilken dator. Gamla 8 MHz-Macar (Plus, SE, Classic) skall man absolut köra System 6 eller äldre på, de blir hemskt sega med System 7. En SE/30 däremot vevar runt System 7 utan problem.

Själv har jag min gamla SE (min första Mac) samt två SE/30, den ena lyxutrustad (Ethernet, stor hårddisk, mycket minne, ljudingång, fot). Jag kan inte påstå att de används så ofta, men de fungerar.

1
Bevaka tråden