PB 12" eller iMac 17" som musikdator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-12 01:45

Hade tänkt köpa en ny dator för att främst användas till inspelning av musik, men även kanske som pluggdator när man ska börja göra det oxå! Använder för tillfället PC men har bestämt mig för att gå över till Mac, då de sägs vara mycket "stabilare" än PC...

Hursomhelst, undrar bara om PBn verkligen klarar jobbet som "musik-dator" eller om man ska vara på säkra (och ekonomiska) sidan och köpa den nya iMacen? Visserligen får man då vara utan "bärbarheten" (som man ju gärna vill ha om man pluggar), men kanske tjänar rent prestandamässigt på det!

Är det nån som har lite erfarenhet av att använda Mac som "musikstudio" och isf kan ge mig ett par tips om vilken jag ska välja och kanske några rent generella tips kring sånt eftersom jag är lite rookie på det området!? Smärtgränsen går väl nånstans kring 15.000 för mig och min budget...

Tack på förhand!

Beror lite på vilken typ av musik du ska göra, handlar det mest om enklare produktioner så räcker en PB långt men ska du göra lite tyngre produktioner så rekommenderar jag iMac G5 eller en Powermac. Kan iofs vara läge att vänta till efter nyår och se vad Apple lanserar då.

• Oregistrerad
  • 2005-12-12 23:05

Jag har jobbat med mac sedan strax efter andra världskriget känns det som. Gör musik och radio. Om du bara ska spela in ljud "utifrån" är en powerbook eller ibook förvånansvärt bra. Typ popsättning, sång och lite enkla effekter håller det bra för. Men vill du köra mjukvarusyntar, samplers och tunga effekter så börjar det snart att sega sig, som Helgonet här ovan skriver.

Jag jobbar mycket mobilt, så jag har plockat ihop rätt enkla prylar som får plats i en litet metallväska, som ändå ger tillräckligt bra ljudkvalitet för att sändas i Sveriges Radio.

Det är svårt att säga utan att veta dina behov, men jag har fortfarande kvar en gammal PowerPC-burk med ett Audiomedia II-kort som fortfarande pallar trycket om jag bara vill spela in gitarr, bas, trummor. Det behövs inga mirakelmaskiner för sånt. En begagnad sampler och ljudenhet är billigare än att skaffa en massa datorkraft för att köra mjukvaruinstrument.

Beroende på vad du redan har därhemma tycker jag att du, för att kunna göra musik med riktigt bra ljudkvalitet, snarare ska lägga lite pengar på utrustning.

- Ett mixerbord, i min mobila utrustning har jag en åttakanalers Behringer som jag tror jag gav sexhundra för.

- En bra mikrofon. Riktigt bra mikar är dyra och dessvärre är det svårt att komma ifrån att det är här det mesta skräpet kommer in i en inspelning. Men det går att få okej ljud för rätt lite pengar. Budgetvarianten är till exempel Jam's (www.jam.se) egna märke, sångmikarna är förvånansvärt halvbra. I mellanklassen har jag fattat tycke för australiensiska RØDE.

- Ett sjyst ljudkort. Säga vad man vill om mac, men de inbyggda ljudkorten i dem är inte kul. I de bärbara görs all form av seriösinspelning omöjlig av ett starkt brum när man kör på nätadapter. Eftersom jag kör ProTools har jag själv en Mbox, men de kostar en del, du kan säkert hitta ett helt okej kort för runt en tusenlapp. Lägg till några hundralappar och du får ett USB-kort.

24 och 32-bitar behöver du inte bry dig om. Utan riktigt bra studioprylar in i kortet är det bara fjäsk och prylkåthet. När du bränner ner låten på en cd blir det likt förbannat 16 bitar av skiten.

Summa summarum kanske 2500. Jag skulle hellre välja en iMac G5, då får du betydligt mer kraft att lattja med effekter, en eller ett par mjukvarusyntar och samplade ljud. Garageband är ett rätt patetiskt program om du vill göra musik på riktigt, så du kan behöva ett flerkanaligt ljudprogram. Här kan jag inte råda riktigt, eftersom jag en gång för alla har fastnat för Cubase, vilket inte är billigt och ProTools som kommer med Digidesigns ljudkort.

Kontakta mig gärna om du undrar över något.

Gillar din inställning! Allt vad jag har hört om behringer innan har varit i stil med "låt bli", men räcker det för sveriges radio så lär det ju räcka för mig med...

Gorby: Tänk på att köpa mycket minne! 512 är absolut minumum (tycker jag), speciellt om du ska göra musik. Jag har 512 och min kompis har en precis likadan (iBook) fast med 768, och hans är som i en annan dimension. Då ska du bara veta hur det var när jag hade 256...

Jag hade nog köpt en iBook men med rejält med minne och hårddisk. Vad jag har förstått så är det inte så mycket mer prestanda i powerbooken. Mellanskillnaden kan du ju lägga på dina musikprylar! Ett litet smidigt usb-ljudkort (m-audio transit är ett exempel) går på runt en tusenlapp. Lyssna på jerker, han verkar veta vad han snackar om. M-box har jag hört mycket gott om, och vad jag vet så kan man inte höra skillnad på 16 och 24 bitar med vanliga högtalare. (i alla fall inte vi vanliga dödliga).

Sen kan det ju aldrig skada att vänta tills efter nyår...

• Oregistrerad
  • 2005-12-13 09:28

Ofta betalar ju folk gladeligt tusenlappar för en logga och ett par blinkande lampor som inget annat märke har, men jag vill ha en sak, primärt, en rak och ren linje mellan ljudkälla och dator. Med andra ord, inga missljud och en så rak frekvensåtergivning som möjligt.

Ett misstag som många gör är att hålla på och ratta för mycket i mixerbordet när de jobbar digitalt. Det avgjort bästa resultatet får man om man kör in ljudet helt rent och manipulerar det i datorn. Hemligheten är riktigt jävla bra mikrofoner och så lite tjafs som möjligt på vägen in.

Jag har ingen erfarenhet av M-audios grejer, har i alla år kört med olika Digidesign-kort. Men jag ska lyssna någon gång. När jag jobbar mobilt har jag en iBook med 768 Mb minne och en Mbox. Det räcker gott och väl för att spela in musik med mycket hög kvalitet, jag har egentligen inte testat begräsningen, tror på enkelhet också när jag spelar in min musik, men har varit långt över ett dussin spår i ProTools utan problem.

Senast redigerat 2005-12-13 16:30
  • Medlem
  • 2005-12-17 12:09

Jag tror det bli den minsta ibooken me massa minne o lite extra hårddiskuttrymme.. det låter bra. Va bara lite osäker på om den skulle hålla... men det verkar ju rätt lugnt. Det är ju som sagt inte sådär jättehäftiga grejer jag ska ägna mig åt på den, som det ser ut nu iaf.

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden