Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan OSX skicka vidare en port?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-10 20:54

Tänk er detta senariot:

Data kommer till port 100 till iMacen via LAN-porten. iMacen skickar vidare datan via WLAN till en annan dator. Går detta att genomföra?

Med alla verktyg som finns till BSD för trafikhantering så är det klart genomförbart, men om det finns nåt lätt GUI till osx för att göra de vågar jag inte svara på.

Ursprungligen av Johan S:

Med alla verktyg som finns till BSD för trafikhantering så är det klart genomförbart, men om det finns nåt lätt GUI till osx för att göra de vågar jag inte svara på.

Förslag: SunShield (Router mode)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-10 23:58
Ursprungligen av morgan_a:

Förslag: SunShield (Router mode)

Verkar riktigt bra, men det startar inte i Tiger

Om du är ute efter att helt enkelt dela din nätverksanslutning så finns inbyggt stöd för det i OS X. Se Systeminställningar > Fildelning > Internet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 08:52
Ursprungligen av Björn Leander:

Om du är ute efter att helt enkelt dela din nätverksanslutning så finns inbyggt stöd för det i OS X. Se Systeminställningar > Fildelning > Internet.

Nepps, jag vill bara skicka vidare en port eller två till ett annat IP-nummer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-11 14:59

Jag har läst på lite nu och det verkar som man kan skriva något åt detta hållet:

sudo /usr/sbin/sysctl -w net.inet.ip.forwarding=1
sudo /sbin/ipfw add 208 fwd 10.0.1.3,37501 tcp from any to 192.168.1.2 37501 in

data kommer alltså in på port 37501 på lan-nätverkskortet och ska skickas ut till 10.0.1.3 via wlan-nätverkskortet..

Är detta rätt?

Jag har aldrig använt ipfw men du bör nog kolla vad det finns för regler inställda sedan tidigare innan du gör en ändring. 208 tror jag är positionen för regeln. Du har ett komma efter inkommande ip, ska inte det vara ett mellanslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-14 22:47

Jag vet inte riktigt hur det ska vara....

1
Bevaka tråden