AppleStore vill inte ha mina pengar..!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde en Ibook i måndags med visakortet, genom en säljare på Applestore. På internet banken ser jag sen beloppet 9700:- nånting som reserverat belopp. Jag har fått mail om att datorn skickades i fredags, allt fint så långt...
Nu ser jag att summan inte är dragen av Apple Store utan att den halkat tillbaka in på mitt konto...!?
Mycket märkligt, har aldrig varit med om att ett reserverat belopp gått tillbaka....
Julklapp från Applestore? njaaa
Efter allt strul med Applestore som folk skriver om här är jag inte direkt förvånad....
Har någon upplevt detta vid beställning?
Det måste ju ha rätt uppgifter på visakortet eftersom de kunde först kunde dra pengarna och sedan skicka datorn??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-10 12:27

Det där är normalt. De gör så för att förvissa sig om att du är likvid. Pengarna kommer att dras igen när de skickar ibooken.

• Medlem
  • Täby
  • 2005-12-10 13:24

jag har hört att dom resarverar ett par gånger, och drar när växelkursen är bäst. Samma sak hände mig när jag köpte min G5:a

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-10 15:56

Att de drar när växelkursen är som bäst tycker jag låter tveksamt. Som jag förstått det kan Apple inte behålla reservationen som gjordes vid försöket i en obegränsad tid utan om det tar för lång tid upphör reservationen (ca 2 h tror jag). När sedan köpet skickas dras beloppet från ditt kort igen.

Ursprungligen av sommer:

jag har hört att dom resarverar ett par gånger, och drar när växelkursen är bäst.

Knappast.

Det är normalt kontokortsförfarande. När du beställer reserveras pengarna (så de vet att det finns täckning) och ser då ut att vara borta från kontot ett par dagar. Om det dröjer till leverans blir pengarna återigen synliga men reservationen ligger kvar. Efter leverans dras pengarna på riktigt. Det spelar i det läget ingen roll om kontot är tomt för de får sina pengar ändå och du får en skuld på kontot.

Så här gör inte bara Apple. Man kan råka ut för det under t ex julhandeln. Jag har varit med om att pengarna dras i mellandagarna för det jag handlat före jul

1
Bevaka tråden