magnet i ibook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 03:44

hej jag öppnade upp min ibook idag för att bygga in en antennsladd så jag kan använda en starkare antenn, jag upptäckte att det fattades skruvar och att det satt en fruktansvärt stark liten magnet på ett helt opassande ställe. vet någon var den här lilla magneten egentligen ska sitta?

kan tillägga att jag köpte ibooken begangnad så jag blev inte överaskad när det fattades skruvar.

Det beror säkert lite på vilken iBook det är frågan om. Kan du beskriva formen på magneten, så blir det lättare att svara. Det finns nämligen flere magneter i en iBook. Den första (en rund magnet) du stöter på i en iBook G4 ligger direkt under tangentbordet, i skruvhålet under F7-tangenten. Ett motstycke skall finnas fastlimmat på motsvarande ställe under tangentbordet. Den här magneten hjälper med andra ord att hålla tangentbordet på plats. Men som sagt, det finns flere.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 10:41

...och någonstans i ramen runt skärmen sitter en liten magnet, som när man stänger locket, aktiverar funktionen för att sätta datorn i vila...

Ursprungligen av Torkel:

...och någonstans i ramen runt skärmen sitter en liten magnet, som när man stänger locket, aktiverar funktionen för att sätta datorn i vila...

Den magneten är en verklig baddare (kanske 5x 10 mm), i varje fall i min 12" iBook. Den ligger under det övre skalet, precis nedanom tangentbordets högra hörn (under piltangeterna). Placeringen av den är någorlunda exakt, eftersom datorn inte går i vila annors. Själva sensorn för vilan ligger i ramen runt skärmen (på höger sida). Det är lätt att får reda på var. Ta bara en magnet och för den sakta längs med skärmens kant. När du hittar stället, så går datorn i vila. Magnetens placering kan man t.ex se på följande bild från PB FixIt (till höger ovanom hålet där batteriet skall ligga):

Kan för övrigt varmt rekommendera PB FixIt:s guider för montering. Bra bilder och vettiga förklaringar. http://www.pbfixit.com/Guide/

• Oregistrerad
  • 2005-12-08 13:40

yes det är den nere i högra hörnet!, trodde att det var till låset eftersom att inte det fungerar på ibooken och jag kunde inte hitta något fel på det. tack för hjälpen!

mvh!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-08 19:45
Ursprungligen av hosse:

hej jag öppnade upp min ibook idag för att bygga in en antennsladd så jag kan använda en starkare antenn, jag upptäckte att det fattades skruvar och att det satt en fruktansvärt stark liten magnet på ett helt opassande ställe. vet någon var den här lilla magneten egentligen ska sitta?

kan tillägga att jag köpte ibooken begangnad så jag blev inte överaskad när det fattades skruvar.

Vit ibook? den urstarka magneten ska antagligen sitta alldeles vid knappen öppnar luckan (den silvriga vid fronten) isåfall.

1
Bevaka tråden