Hjälp! Skumma DVI-problem med LCD-TV

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 20:08

Använder en Mac Mini och en LCD-TV Andersson Y6 32" sedan i somras. Efter inköp kopplade jag ihop de båda med en DVI-kabel och allt fungerade utmärkt med klockren bild. För ca en vecka sen skulle jag byta ut en skarvsladd jag använde till minin och lcd och lossade vid det här tillfället de flesta kablarna inkl. DVI-kabeln. Efter att ha bytt kabeln satte jag tillbaka allt som de varit tidigare och slog på minin. Sen dess har bilden liksom hoppat, bakgrunden ligger kvar men det är som om vissa delar av grafiken dupliceras och hoppar ner ett steg för att sedan försvinna, om och om igen.

Efter det provade jag allt, bytte tillbaka som det var när det fungerade, bytte dvi-kabel två gånger, startade om utan dvi i minin och utan dvi i lcd. Sen kikade jag i LCD-manualen och upptäckte att den naturliga upplösningen ju är 1366x768 vilket jag trodde att jag använde men icke. Nu står det 1360x768 och det verkar ju inte fungera. Den enda upplösningen jag får att fungera utan "hoppande" bild är 1024x768 med 70 Hz i uppdateringsfrekvens.

Så jag laddade ner DisplayConfigX för att lägga till 1366x768 i listan för upplösning i systeminställningar men efter instalation står det trots allt endast 1360x768. Varför? Hjälp mig? Det fungerade ju klockrent till en början.

Tack på förhand!

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 21:12

Tror inte upplösningen är det egentliga felet då dvi brukar ge en overscan på mellan 2-10 %.
Vanligaste analoga felkällan är jordfel - som oftast yttrar sig med rullande spökbilder man kan se i text-tv-läget. I sällsynta fall kan det även induceras en växelström som går mellan apparaterna om deras respektive transformator arbetar "motfas".

Men det där låter faktiskt som en digital störning.

Förslag 1.
Återställ videominnet genom att nollställa det. Osäker på hur man gör på just minin.

Förslag 2.
En long shot - men pröva att bara vända den ena stickproppen. (om det är transformator-relaterad störning)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 16:34

Tackar för svaret Tomas men löste det på annat sätt. Efter mycket pillande i DisplayConfigX provade jag att lägga in en manuell inställning med 1368x768 med 70Hz i uppdateringsfrekvens och vips fungerade allt klockrent igen. Någon som vet om det finns några faror/nackdelar med detta? Har hört att det ska vara 60 Hz för lcd-skärmar!? Tycker allt att det är lite skumt att skärmen anger insignal på 1368x768 när den maximala upplösningen ska vara 1366x768.

1
Bevaka tråden