Mac i nätverk för "thin clients"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 16:18

Sitter i världens röra här altså. Jag försöker installera en bärbar mac på ett företag som kör ett thin client system. och något är riktigt skumt. Deras anslutning ser ut som följande

Ett lokaltnätverk (princip bara kablar) är kopplad av någon unknown person som inte går att nå.
Vidare från det så sköter Songs network en anslutning till en server i helsingborg. servern i helsingborg ägs i sin tur av ett företag som heter typ fordons data eller nått liknande. det är dit alla Thin clients ansluter.
Clienten dom andvänder är neoware och servern är en win nt server.

Till problemet.
När jag ansluter macen till det lokala nätverket så kan jag inte få någon ip adress. och av någon andledning så kan jag inte heller få kontakt med varken internet eller servern i helsingborg även om jag ställer in en statisk adress (eller adress i samma range som server). Jag har pratat både med songs networking och fordons data, men ingen av dom verkar veta något om min problem.
är det så att jag på något sätt kan ställa in macen så den kan ansluta som om den vore en win nt klient (neoware har ingen client för mac) eller är det så att jag bara missat något när det gäller att fån den locala nätverket. Tänkte försöka fixa fram en routher och koppla mellan det lokala nätverket och macen / en av thinclientsen och sätta en statisk ip som macen i det fallet kan andvända.
Tycker bara det verkar så konstigt om dom lyckats skapa ett nätverk som bara thin clients kan andvända.

Fan o den här jävla thinc client pcn jag sitter på nu är uråldrig att den blinkar varje sekund (pga er reklam på sidan) HATA IE!!!

Have a nice day everyone.
//calle

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 17:15

De använder garanterat BootP eller TFTP för att dela ut IP-adresser eftersom de tunna klienterna hämtar hela sitt operativsystem över Internet. Testa därför med Bootp under nätverksinställningarna.
Neoware verkar vara Citrixbaserade, så när du väl har fått ett IP-nummer kan du ju testa med en Citrix-klient

• Oregistrerad
  • 2005-12-08 07:33

vill do. tackar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 09:46

Johan,

- BootP/DHCP för att dela ut IP-adresser
- TFTP för att hämta sitt operativsystem

...skall det väl vara!!

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2005-12-14 09:23
Ursprungligen av Torkel:

Johan,

- BootP/DHCP för att dela ut IP-adresser
- TFTP för att hämta sitt operativsystem

...skall det väl vara!!

-Torkel

Så klart. Skulle ha skrivit "och" mellan bootp och TFTP.

• Oregistrerad
  • 2005-12-10 11:41

Steg 2 i processen då om folk pallar med. Nu har jag lyckats få en ip adress. (jävla tekniker som inte vet va dom pratar om. dom gav mig fel range)
och jag har även med ett ms program som heter "RDC" ansluta till mitt "remote desktop"
Men däremot så kommmer min lokala dator inte åt internet. jag kan pinga adresser som ligger runt servern men inte adresser "på internet" funderar på om dom har en proxy server som man måste göra något åt.
tänkte ringa dom, men vet någon ett knep som kanske kan hjälpa?
tänkte fråga er först för ni är oftast smartare än folket på den supporten
mvh calle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-14 16:29
Ursprungligen av call3:

Nu har jag lyckats få en ip adress. (jävla tekniker som inte vet va dom pratar om. dom gav mig fel range)
och jag har även med ett ms program som heter "RDC" ansluta till mitt "remote desktop"
Men däremot så kommmer min lokala dator inte åt internet. jag kan pinga adresser som ligger runt servern men inte adresser "på internet" funderar på om dom har en proxy server som man måste göra något åt.:D
mvh calle

Calle,

Förutom IP-adress till Maccen, måste du ha adressen till/för:

Gateway/Router
DNS

I din beskrivning ovan låter det nämligen som att din Mac inte "hittar ut" från nätverket, samt än mindre hittar en DNS för namnuppslag.

Lycka till,

-Torkel

Eftersom det är tunna klienter så används bara nätet till att komma åt citrixservern (den som du nämnde kör Windows NT). På den servern ligger alla applikationer och via dom kommer man ut på internet.

Du måste installera en citrixklient på din mac och köra applikationerna som finns utdelade på citrixservern, om det över huvud taget finns några.

Men grundfrågan är egentligen varför ni försöker få igång en bärbar mac där, det är ju rätt tydligt att dom har valt att endast använda tunna klienter.

• Oregistrerad
  • 2005-12-10 13:58

Okej. Får kolla upp det med citrix klienten.
Andledningen till att vi vill ha igång en mac på nätverket är att killen som ska sköta produktionen av annonser är sann mac vän
Men som det ser ut nu så borde det altså gå och få allt och funka om man då
1: kör den remote clienten som fungerade (för att kunna köra pc programmen)
2: kan köra samba för o mounta shares
så det enda jag egentligen behöver är en proxy för att kuna surfa på nätet. Det måste dom kunna erbjuda.

Ajja det fixar jag på måndag när supporten jobbar igen

Jag vill gärna höra slutet på den här historien. Av mitt tidigare inlägg så kan ni enkelt räkna ut att jag har sattsat min femkrona på att han aldrig kommer få till det. IP kan eventuellt få och eventuellt komma åt citrixapplikationer, men sen är det nog stopp *brandvägg till himlen*

1
Bevaka tråden