Uppgradera min söta iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-07 01:38

Har just blivit stolt ägare till en söt iMac Indigo på 500 Mhz. Den har för tillfället "bara" 128 MB i RAM, funderar på att köpa mera minne men är osäker på vad som kan funka, vet att det ska va PC100 minne, 168 pin men fungerar det då med alla sorter eller har iMacen en speciell variant?

Hoppas på svar, är ju ganska grön på det här men älskar min nya "kompis"!

Undrar förresten också vad jag behöver för att köra trådlöst bredband på iMacen, det står att det finns en port för ett Airportkort i datorn, men jag måste väl ha en "sändare" också? Vad brukar ett sånt kit kosta?

Tackar på förhand!

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-07 02:41

iMac G3 ska väl ha det gamla airportkortet, och det går inte att köpa nytt i dagsläget. Har du tur hittar du nåt på blocket eller ebay men dom brukar inte vara billiga. Du kommer troligen mycket billigare undan med att köpa en usb-sticka istället, men tyvärr är det lite tunnsått med 54Mbps usb-prylar som funkar med mac. D-links 11MBps-grej funkar, men du ska inte räkna med nån prestanda.

Vad har du för uppkoppling? 11Mbps på pappret brukar betyda 6-7Mbps i praktiken och det är lite dumt med det som flaskhals om man t.ex har 10Mbps uppkoppling hemma.

En sändare, även kallad accesspunkt går på runt 600kr uppskattningsvis. Jag känner inte exakt till de svenska priserna.

En sak jag märkt är att folk gärna talar om "trådlös router" så fort det är en liten plastburk med antenner på. Det är egentligen ganska fel, bara för att den är trådlös behöver det inte betyda att den kan fungera som router samtidigt.

Om du redan har ett befintligt nätverk med router och sånt hemma så behöver du INTE en accesspunkt med inbyggd router, det räcker med en dum accesspunkt som helt enkelt översätter kabelnät till trådlöst utan att lägga sig i trafiken ytterligare. Du kan också köpa en router och slå av routerfunktionerna, det skulle jag göra, prisskillnaden är inte så stor och man vet inte när det kan behövas.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-07 13:06
Ursprungligen av Perc:

Vad har du för uppkoppling? 11Mbps på pappret brukar betyda 6-7Mbps i praktiken och det är lite dumt med det som flaskhals om man t.ex har 10Mbps uppkoppling hemma.

För tillfället har jag ingen uppkoppling hemma, har just flyttat, men bredband är på gång att installeras så i januari ska det finnas här om allt går som det ska. Det handlar om äkta bredband, dvs minst 10 Mbps. Anledningen att jag frågar efter trådlöst är just för att slippa sladdar på golvet när fastighetsägaren installerar bredbandsuttaget i hallen och datorn inte står där. Men det verkar ju krångligt att hitta...

Vad säger du om mera RAM-minne då? Är det bara att köpa vilket PC100, 168pinsminne som helst??

Det finns adaptrar med så att du kan få trådlöst nätverk via ethernet-porten för ungefär 700 kr.

Minnet har jag ingen aning om, tyvärr.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-07 20:38

Ok, var får man tag på en sådan adapter? Antar att jag måste köpa både en router och en sådan adapter för att det ska fungera. Har du nåt förslag på ett komplett paket med allt i från nån tillverkare? Kanske D-link har nåt sånt? Tackar på förhand.

• Medlem
  • 2005-12-07 21:26

Minne finns på Mycom, garanterat att det funkar, en 512 kostar 888 (http://www.mycom.se/products/default.aspx?search=KTA-IMAC100/512)
256 kostar 610 (http://www.mycom.se/products/default.aspx?search=KTA-IMAC100/256)
Macoteket kostar 586 för en 256.

Andra minnen kan kosta mindre, men är inte garanterade att de funkar.

När det gäller det trådlösa nätet så har Macoteket D-Link 122 för 411 kr (http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=231924&product_id=378366)
Tyvärr verkar de inte längre sälja de äldre korten, men de låg på 1000-lappen

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-07 21:57
Ursprungligen av Thobbe:

det ska va PC100 minne, 168 pin men fungerar det då med alla sorter eller har iMacen en speciell variant?

Både PC100 och PC 133 funkar utan problem, jag köpte två begagnade 256 pc 133 till en DV 400 oh det var inga problem.

Se oxå bla http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88613

1
Bevaka tråden